בשיתוף "המקצוענים"
רובנו מצפים שמכשירי החשמל יעבדו בשבילנו, אך מדי פעם גם אנחנו צריכים להשקיע בהם. גם מכונת הכביסה ומדיח הכלים, זקוקים לניקוי, אבל כזה שלא יהרוס אותם. ומה לגבי תנור ומזגן? בהיעדר ניקוי, גם הם יכולים להיהרס הרבה יותר מהר, להפיץ ריחות לא נעימים ולהפוך את חיינו לפחות נעימים ויותר יקרים לתחזוקה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סתימות הן הסיבות העיקריות לתקלות במזגן

ככלל, חשוב לומר כי עלינו, הצרכנים, מוטלת האחריות לנקות רק את הפילטרים של המזגן. זה לא מסוג הפעולות שמצדיקים הזמנת טכנאי מיזוג ותשלום דמי ביקור מיותרים. לכן, כדאי להשקיע פעם אחת בלימוד הפעולה הבסיסית הזו, ולמנוע לא רק הגעת טכנאי לצורך ניקוי הפילטרים, אלא גם למנוע תקלות מיותרות שנובעות מסתימות בפילטרים.
"מומלץ לעשות זאת עם זרם של מים בלבד", ממליץ נתי מקתם, מנהל תחום ההנדסה באלקטרה מיזוג אוויר. "חומרי ניקוי לא ייעודיים עלולים לפגוע בציפוי ההידרופילי של סוללת המזגן (רדיאטור).
סתימה כתוצאה מלכלוך, במפוח, בסוללה (רדיאטור) או בפילטרים, תפגע ביכולת המזגן בביצוע החלפת חום עם אויר החדר ויכולים לגרום לתקלות רבות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן התקלות שנגרמות כתוצאה מסתימות במזגן?

הפסקות תרמוסטט תכופות: אלו, לא יאפשרו את מיזוג החלל, וישאירו את הטמפרטורה בחדר ללא שינוי.
טמפרטורה גבוהה או נמוכה מדי: זאת, כתוצאה ממצב של מפוח מלא בלכלוך, פילטרים סתומים או רדיאטור סתום. "הדבר גורר צריכת חשמל גבוהה ומיותרת ועבודה לא יעילה של המערכת כתוצאה מזרם גבוה שנגרם מעבודה מאומצת של המדחס", מוסיף מקתם. "מכאן, הדרך לתקלות נוספות במזגן, קצרה, לרבות נזק למדחס של המזגן".
10 צפייה בגלריה
לא נעים לראות, אבל זה מה שאתם נושמים
לא נעים לראות, אבל זה מה שאתם נושמים
לא נעים לראות, אבל זה מה שאתם נושמים
(צילום: shutterstock)
נזילת מים מהיחידה הפנימית של המזגן: זו, מתרחשת כשהמזגן במצב קירור. "התקלה הנפוצה ביותר היא כשהלכלוך שמצטבר בבריכת הניקוז סותם את צינור הניקוז או את פתח הניקוז", מסביר מקתם.
"ישנן סיבות נוספות שיכולות לגרום לנזילת מים: שיפוע לא תקין של היחידה הפנימית של המזגן, בריכת ניקוז אחורית מלוכלכת, מחסור בגז, מפוח או פילסטר סתומים – אלו, יכולים לגרום ללחץ נמוך ביחידה הפנימית ולקיפאון ולנזילות מים".
הופעת כתמים שחורים של בקטריה על גבי פתח האספקה: "במקרה כזה, מומלץ מאוד לא לפרק את היחידה הפנימית, אלא להשאיר זאת לטכנאי מיזוג", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לשם ניקוי עמוק, יש צורך במיומנות ובחומרי ניקוי ייעודיים".
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות אלקטרה)

מכונת הכביסה: עובש ובקטריות מתפתחים בקלות ללא תחזוקה

נקו את המסנן: "ראשית, יש לוודא כי המכונה סיימה את פעולתה ונותקה מהחשמל", ממליץ אסף מוטלו, מנהל מוצר במותג קונסטרוקטה. "בנוסף, יש לסגור את ברז המים כך שלא ייכנסו מים נוספים למכונה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"פתחו את מכסה ההברגה והניחו מגבת בכוננות לספיגת המים שעתידים לנזול בעוד רגע. יש לפתוח את מכסה השירות ולתת למים לזרום החוצה, ברגע שזרימת המים נעשית איטית יותר או פוסקת לגמרי, ניתן לפתוח את ההברגה של מסנן המוך, לנקות אותו ולבדוק בזהירות אם ישנם חפצים זרים כלואים במשאבה".
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כשתא הסבון נקי יותר, הכביסה שלכם נקייה יותר: שמירה על תא סבון ומרכך כביסה נקי, היא המפתח לכביסה נקייה וריחנית. "הצטברות של חומרים שונים בתא הסבון, גורמת לריחות לא נעימים ולהתפתחות בקטריות. מומלץ לנקות תאים אלו באמצעות מטלית לחה, ולהסיר שאריות חומרי סבון, כתמי עובש ובקטריות אם קיימים".
לדברי מוטלו, "אם מדובר בלכלוך עקשן יותר, תוכלו בקלות לפתוח את מנעול המגירה בחלקה התחתון, ולהשרות אותה במים חמים בכיור. על מנת להסיר את הלכלוך הקשה, ניתן להיעזר במברשת קטנה (כמו מברשת שיניים שאינה בשימוש)".
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות קונסטרוקטה)
ניקוי תוף הכביסה: תוף הכביסה יכול לצבור ריחות רעים במידה ולא מתחזקים אותו כראוי. מוטלו: "כאשר ברצונכם לנקות את התוף תוכלו להפעיל את המכונה על תכנית של ניקוי כותנה ב-90 מעלות, כשהיא ריקה מבגדים. זכרו להוסיף אבקת כביסה בתא הסבון".
ישנן מכונות שכוללות תכנית ייעודית לניקוי התוף. בכל מקרה, הקפידו לעשות זאת אחת לכמה חודשים לפחות.
לא לשכוח את הגומי: גם גומיית האיטום המקיפה את דלת מכונת הכביסה, מצריכה תחזוקה. מותלו: "אין צורך בחומרי ניקוי ובפעולות קרצוף אגרסיביות שיכולות רק לשחוק את הגומי. מטלית לחה ותנועת ניגוב קלה יעשו את העבודה".
היזהרו מחומצות: מלח לימון, לימון טרי או חומץ ידועים ביכולת הסרת האבנית, אך לא במקרה של מכונת הכביסה. מוטלו: "שימוש במוצרי ניקיון המכילים חומצות שונות, עלולים להזיק לחלקים אחרים ומכאן הדרך לתקלות קצרה ביותר".

התנור: אדים ומעט חומץ יהפכו את מלאכת הניקוי לקלה במיוחד

טיפול באדים: הדבר הראשון שמומלץ לעשות הוא לנסות להמיס או לרכך את כתמי השומן. "מומלץ לפזר אבקת סודה לשתייה על כל הכתמים, להכניס לתנור קערה מלאה במים וכזו שחסינה לחום", ממליץ מקתם.
"הפעלת התנור כשהוא מכוון ל-100 מעלות למשך כחצי שעה, תגרום לאדים לרכך את הלכלוך ולאפשר הסרה של מרבית הכתמים בקלות יחסית".
חומרי ניקוי ביתיים: לאחר שהתנור התקרר, העבירו סמרטוט לח על המקומות בהם פיזרתם סודה לשתייה ונקו את שאריות הלכלוך שהומסו. את הכתמים והלכלוך שלא הצלחתם להסיר תוכלו לנקות בעזרת חומרים טבעיים.
מוטלו: "אחת השיטות היא להכין תערובת חומץ ביתית (3/4 כוס חומץ ו-1/4 כוס מים חמים), לטבול מטלית בתמהיל ולנגב את הכתמים שנותרו בתנור".
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חומרי ניקוי חזקים: להסרת כתמים מורכבים יותר, תוכלו להיעזר במסיר שומנים ייעודי, רק זכרו להשתמש בכפפות.
מוטלו: "אופציה נוספת היא לעשות שימוש במגרד זכוכית (שלרוב משמש לניקוי כיריים), ובעזרת מים חמים לנסות ולגרד את הכתמים העיקשים. רק אל תשכחו שגם המדפים והמגשים זקוקים לניקוי יסודי. אותם, ניתן להשרות בחומץ למשך כל הלילה, ואז רק לשטוף אותם במים".
"כדאי מאוד להיזהר משימוש בחפצים חדים כמו סכין, לצורך הסרת כתמים עיקשים", מדגישים במוקד השירות.
"פגיעה בציפוי הפנימי של התנור תגרום לחדירות נוזלים ולקצרים חשמליים בשל מגע עם הרכיבים החשמליים של המכשיר. אלו, יגררו תיקונים מיותרים של טכנאי תנורים. פעמים רבות, התיקון אף לא יהיה אפשרי, כשמדובר בפגיעה משמעותית בציפוי התנור, מה שיחייב אתכם בהחלפת המכשיר".
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הסרת ריחות: תנור שלא נוקה במשך זמן רב, יגרור ריחות לא נעימים. זה יכול להיות ריח של שרוף או שאריות אוכל שלא הוסרו זמן רב.
"בכדי לנטרל את הריחות האלה, תוכלו להכניס קערה חסינת חום לתוך התנור, למלא אותה במיץ לימון סחוט ובמעט מים", מציע מותלו. "הפעלת התנור על חום בינוני למשך 20 דקות, לא רק תנקה את הכיור משאריות לכלוך וכתמי שומן, אלא גם תוסיף ניחוח לימוני לתנור".
זהירות ממחיקת הסימונים: "אחת הטעויות הנפוצות היא שימוש בחומרי ניקוי חזקים מדי על צג ההפעלה של התנור", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אלו, מונעים שימוש בטוח ותקין במכשיר. לכן, כדאי מאוד להיזהר בקרבת הסימונים המוטבעים על צג ההפעלה ולהסתפק במטלית ובסבון ניקוי לכל היותר".
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מדיח כלים: תקלות רבות נגרמות כתוצאה משיירי מזון והיעדר תחזוקה

ניקיון מערכת המסננים: ריח נעים, ניקיון אידאלי וכלים מבריקים מתחילים בשמירה על מסנן נקי. "הקפידו לבדוק את המסנן באופן קבוע, ולהסיר ממנו חלקיקי מזון העלולים להצטבר ולגרום להתפתחות בקטריות וריחות לא נעימים", מציע מותלו. "לניקוי אופטימלי של המסנן, פזרו עליו אבקת סודה לשתייה טרם ההפעלה, הוסיפו חצי לימון לסלסלת הסכו"ם והפעילו בטמפרטורה גבוהה".
ניקיון זרועות ההתזה: "שאריות מזון או חומרי ניקוי עלולים לסתום מדי פעם את פתחי ההתזה ולפגוע בפיזור התקין של המים", מסביר מוטלו.
"לכן, מומלץ מעת לעת להקפיד על ניקיון הזרועות באמצעות מים וסבון. הזרועות קלות לשליפה והחזרה, וניתן להיעזר בקיסם שיניים לשליפה של שאריות מזון כלואות בין החריצים".
הפעלת המדיח כשהוא ריק מכלים: ניקיון כולל גם את פנים המדיח. אחת למספר חודשים כדאי מאוד להפעיל את המדיח על תכנית הפעלה של ניקוי עצמי (פונקציה שקיימת במכשירים מדגמים מסוימים). בכל מקרה, מומלץ להפעיל אותו מדי פעם כשהוא ריק מכלים, תוך שימוש בחומרי הניקוי הרגילים.
פורסם לראשונה: 10:53, 15.11.21