בצל הלחימה בצפון, ובזמן שמאות אלפי תושבים פונו מביתם בעקבות מטחי הטילים, במוסדות התכנון מקדמים חיזוק יישובים כפריים קיימים לצד תוכניות בנייה חדשות באזור. ל-ynet נודע כי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה היום (ב') להפקיד שתי תוכניות לחיזוק והרחבת היישובים לבון וחרשים במועצה האזורית משגב שבגליל העליון.
תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) קובעת, בין היתר, כמה יחידות דיור ניתן לבנות ביישובים הכפריים, ומתוכה נגזרה תוכנית המתאר המחוזית של מחוז צפון. מוסד התכנון שיכול להחליט על הרחבת מכסת יחידות הדיור הוא המועצה הארצית, שהחליטה כי היישוב לבון יגדל מ-350 יחידות דיור ל-500 יחידות דיור, והיישוב חרשים יגדל מ-120 יחידות דיור ל-250 יחידות דיור.
1 צפייה בגלריה
היישוב לבון
היישוב לבון
היישוב לבון
(צילום: ועדה מקומית משגב)
היישוב לבון, שהוקם ב-1980, מונה כיום כ-890 תושבים. שטחו כ-520 דונם והוא נמצא בגובה של 554 מטרים מעל פני הים. בשנת 2015, לפני כמעט עשור, אושרה תוכנית המתאר ליישוב, הכוללת 402 יחידות דיור, ורק באוקטובר 2023 אושרה להפקדה תוכנית מפורטת בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון לתוספת של 79 יחידות דיור במרכזו.
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנוןרפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנוןצילום: לע"מ
היישוב חרשים, שהוקם גם הוא ב-1980, מונה כיום כ-380 תושבים ומשתרע על שטח של כ-280 דונם. ב-2015 אושרה גם ביישוב זה תוכנית מתאר הכוללת 101 יחידות דיור, ובדצמבר אשתקד אושרה להפקדה תוכנית הרחבה עם תוספת של 133 דירות: 65 יחידות דיור במגרשים חדשים בדרום היישוב ו-68 יחידות דיור במגרשים המאושרים בתחום היישוב הוותיק. כעת, כאמור, אישרה המועצה הארצית את הרחבת היישובים.
יו"ר המועצה הארצית, הרב נתן אלנתן, ומנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, הסבירו כי ההחלטות התקבלו על רקע העובדה שיישובי הגליל נמצאים תחת התקפה ומתוך רצון לחזק את ההתיישבות הכפרית באזור ולתת מענה לדור ההמשך ולמשפחות חדשות.

3,000 יח"ד חדשות? "קודם לשקם יישובים קיימים"

בתוך כך, אתמול פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כי היא החליטה לקדם תכנון והקמה של 3 יישובים חדשים בצפון באזור עדיפות א' ובקו העימות. מדובר בתוכניות לבניית כ-3,000 יחידות דיור ביישובים שיוקמו במועצות האזוריות מטה אשר, הכוללת 32,248 תושבים; מרום הגליל, הכוללת 16,399 תושבים; ומבואות החרמון, הכוללת 8,435 תושבים. על פי התוכניות, כל יישוב יכלול כ-1,000 יחידות דיור ותוספת של כ-5,000 תושבים.
ההחלטה גרפה ביקורת מצד ארגוני סביבה, שטענו כי יש לשקם קודם את היישובים ההרוסים ממטחי הטילים, בטרם מתכננים יישובים חדשים. כך למשל, בחברה להגנת הטבע אמרו כי "דווקא עכשיו, כשתושבי הצפון זקוקים לממשלה שתדאג לשמור עליהם, על ביטחונם ועל היישובים שלהם, בוחרת הממשלה, שוב, להשקיע את המשאבים המוגבלים שעומדים לרשותה, בהקמת יישובים חדשים. יישובים חדשים, שיגזלו את המשאבים הנדרשים מהיישובים הקיימים במועצות האזוריות והערים במרחב, ובהן קריית שמונה, צפת, מעלות ונהריה".
עוד אמרו בחברה להגנת הטבע כי "במקום לעסוק בכותרות פופוליסטיות, ראוי שהממשלה תציע תוכנית מקיפה ואופרטיבית, ובה תראה כיצד היא מציעה לתמוך בתושבי הצפון ולחזק את היישובים הקיימים, לחזק את הכלכלה שלהם ולשקם את הנזקים שנגרמו לטבע ולשטחים הפתוחים, אשר הם הבסיס למשיכת תושבים ואוכלוסייה לאזור והם הבסיס לתיירות, הפנאי והנופש, אשר מהווים תרומה משמעותית, לכלכלת הצפון".
מנכ"ל רמ"י, יעקב קוינט, אמר ל-ynet כי ברשות מקדמים במקביל לתוכניות בנייה חדשות גם תוכניות לחיזוק יישובים קיימים, כגון התוכנית לחיזוק יישובי העימות שהתקבלה עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל. "אנחנו רואים שיש ביקושים למגורים גם בגבול הצפון. למשל לאחרונה נסגר מכרז בשכונת יערית ביישוב שלומי, הממוקם כ-400 מטרים מהגבול, הכולל 120 מגרשים – ועל כל מגרש היו מספר מציעים", אמר. "זאת היענות גדולה מאוד ביחס למצב, ואנחנו מבינים שיש צורך להרחיב את יישובי הצפון, גם במרחב הכפרי וגם במרחב העירוני. ברגע שהאיום יוסר אנחנו מאמינים שהצפון ישוב לשגשג ולהתפתח, חלק מהביטחון הלאומי הוא התיישבות באזורים אלה".

כ-1,800 דירות חדשות אושרו גם במחוז חיפה

בתוך כך, גם במחוז חיפה מקודמות תוכניות ביישובים קיימים. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, בראשות רות שוורץ חנוך, אישרה היום תוכנית של משרד הבינוי והשיכון להקמת שכונת מגורים חדשה בבאקה אל גרבייה. התוכנית כוללת 1,111 יחידות דיור, כ-32 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, כ-30 דונם למבנים ומוסדות ציבור, גנים ומעונות יום, מבני תרבות וספורט, ו-43 דונם שטחים פתוחים.
התוכנית, שנערכה על ידי משרד א.ג.איזן אדריכלים ובוני ערים בליווי אדריכלי מחוז חיפה של השיכון, משתרעת על שטח כולל של כ-260 דונם, על קרקעות מדינה, והיא ממוקמת בצפון-מערב העיר ממזרח לכביש 574 ובסמוך לכביש 6. יחידות הדיור יוקמו במבני מגורים בני 6-9 קומות. התוכנית מבוססת על תוכנית השלד לפיתוח צפון באקה אל גרבייה, ותואמת את תוכנית המתאר הכוללנית.
מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, רונן סגל, הסביר כי "התוכנית מציעה ניצול יעיל של הקרקע בבנייה רוויה. קידום התוכנית המוצעת צפוי לתת מענה לתושבי היישוב מחוסרי הקרקע, וזאת במסגרת קרקע בבעלות המדינה".
אתמול אישרה הוועדה להפקדה תוכנית של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשכונת בן צבי בטירת כרמל, הכוללת 730 יחידות דיור. התוכנית משתרעת על שטח של 30 דונם וממוקמת בדרום העיר, במתחם הרחובות בן צבי ורזיאל, בו צפויה לעבור המטרונית. הדירות יוקמו ב-8 מבני מגורים במגוון גבהים ועד 30 קומות. כ-183 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות.
עוד כוללת התוכנית, שנערכה על ידי משרד דרמן וורבקל, שטחי מסחר, גני ילדים ומעונות יום, שישולבו בקומות הקרקע של מבני המגורים, וכן מקצה שטח להקמת בית ספר חדש. כיום מצויים במתחם 10 מבני שיכון בני 3 קומות עם 120 דירות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.
מנהל אגף בכיר תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר, מסר כי "מתחם בן צבי שאושר להפקדה הוא אחד ממספר מתחמים גדולים המקודמים בעיר כעת. התחדשות המתחם, לצד תנופת ההתחדשות הכוללת בעיר, תאפשר לה לצמוח בהתאם לביקוש באזור זה, וזאת תוך יצירת סביבות מגורים מודרניות, עירוניות וכאלו המספקות לתושבים את הנחוץ להם בקרבת מקום או במרחק נסיעה בתחבורה הציבורית".