שוק הנדל"ן עובר בחודשים האחרונים טלטלה: הקיפאון במשרדי המכירות בעקבות מתקפת הפתע של חמאס הפך די מהר להתאוששות מדהימה בעסקאות לרכישת דירות, בעיקר חדשות, בין היתר בעקבות מבצעי המימון המפתים של הקבלנים; לצד ההבנה שמחירי הדירות כנראה ימשיכו לטפס. ואכן, אחרי תקופה קצרה במהלכה מחירי הדירות ירדו, המגמה התהפכה – ואתמול (שני) דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) כי לראשונה מזה חצי שנה חלה עלייה שנתית במדד מחירי הדיור, בהמשך לעליות מחירים ב-4 החודשים האחרונים.
עיקר העליות בחודשים ינואר-פברואר השנה נצפו במחוז תל אביב, שם נרשמה הירידה החדה ביותר במחירים בשנת 2023, ומחוז חיפה, שם מחירי הדירות "נוחים" יותר ומציגים השבחה. רוכשי הדירות הפוטנציאליים, שנמנעו מרכישת נכסים בשנה שחלפה בעקבות סביבת הריבית הגבוהה והחשש מאי יכולת עמידה בתשלומי המשכנתה, התייאשו מההמתנה, קמו מהגדר וחזרו לקנות יחידות דיור, כנראה בעיקר להשקעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה ברחוב ארבר בשכונת נווה עופר בדרום תל אביב
פרויקט בנייה ברחוב ארבר בשכונת נווה עופר בדרום תל אביב
פרויקט בנייה ברחוב ארבר בשכונת נווה עופר בדרום תל אביב
(צילום: יריב כץ)
אף שבידי הקבלנים היצע גדול של דירות לא מכורות, שבינתיים הצטמצם בעקבות הנהירה של הרוכשים למשרדי המכירות, החשש הגדול בשוק הנדל"ן הוא מפני המשך ירידה בהתחלות הבנייה של דירות חדשות, בצל המחסור החמור בידיים עובדות. הצעדים שנקטה הממשלה להבאת מאות אלפי פועלי בניין זרים לישראל, שיחליפו את הפועלים הפלסטינים שכניסתם נאסרה בעקבות מלחמת חרבות ברזל, עדיין לא מספקים את המענה הדרוש.
אמנם על פי ארגון CIMI, המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה, חרף המלחמה שפרצה עם איראן נחתו בארץ ביום ראשון 125 עובדי בניין מסרי לנקה, הקבוצה הראשונה ממדינה זו דרך הסכם בילטרלי; אולם מדובר בטיפה בים: בעקבות המצב הודו ביטלה את הנחיתות הצפויות השבוע, שהיו אמורות להביא לישראל 691 עובדים מהודו. על פי הצפי, צפויים להגיע לישראל בסך הכול 493 עובדי בניין מסרי לנקה וממולדובה השבוע.
בריאיון באולפן ynet אמר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, כי היצע הדירות נמצא בתהליך של ירידה והמצב מדאיג. "הסיבה הראשונה לירידה בהיצע היא כמובן המחסור בעובדים, שמונע מחברות הנדל"ן להתחיל בפרויקטים חדשים", הוא אומר. סיבה נוספת היא החרם הצפוי מטורקיה וכנראה מסין: "אנחנו רואים עכשיו פגיעה די קשה, זו לא מכה קלה בכנף של חומרי בנייה וגם המצב הזה עלול להשפיע – ולאירוע הזה נכנסנו במצב של ריבית גבוהה".
השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, הסביר באולפן כי העליות במחירי הדירות במחוזות הפריפריאליים נעוצים בעיקר במחירים הנוחים יחסית, כמו גם בהבנה של הישראלים "שאין לנו ארץ אחרת". לדבריו, "כשאתה קונה דירה, אתה רץ למרחקים ארוכים, זאת השקעה לשנים קדימה, וזה מה שמכתיב היום את ההתנהגות של הרוכשים. העלאות הריבית והמלחמה הביאו את היזמים והקבלנים לאפשר מסלולים נוחים, וזה חידש את הרכישות והחזיר את האנשים לשוק. אנשים שקונים דירות, עושים זאת לדעתי בשכל רב".
דנוס טען כי "חוסר התפקוד של הממשלה, כמו שאנחנו רואים אותו בהרבה מאוד תחומים אחרי ה-7 באוקטובר, קיים גם בשוק הנדל"ן. למשל היצע הקרקעות, כוח האדם, מוצרי הבנייה – כל אלה מלמדים אותנו שבעוד שנתיים-שלוש נמצא את עצמנו בבעיה קשה מאוד מבחינת היצע הדירות. הממשלה חייבת להתחיל לטפל בנושא, בסיוע לקבלנים, בהקלות בתחום הייבוא, בהבאת כוח אדם. כרגע ממשלת ישראל לא רק שלא עוזרת, היא גם מפריעה".
"הממשלה צריכה לקחת את עצמה בידיים ולהתחיל לתפקד", הוסיף סרוגו. "יש בעיית ניהול בנושא הבאת העובדים הזרים, אין גוף אחד שמתכלל את העניין. אפשר לגרום לכך שהקבלנים יביאו בעצמם את העובדים לפה, כמה שיותר מהר בלי כל מיני מגבלות רגולטוריות. צריך לעודד את התעשייה הישראלית, אנחנו לא יכולים להיות תלויים בארדואן או בסין בהבאה של ברזל, מלט וכו'. צריך לייצר מקורות עצמאיים בדיוק כמו בחקלאות ובמזון. והדבר הכי חשוב, האוצר חייב לתמרץ את השוק - לעודד את הקבלנים לבנות יותר, אם זה על ידי מטריית ביטחון של התחייבויות רכישה של המדינה, או על ידי הפחתת מס רכישה למשקיעים".