אין כלל אפשרות לתקצב את רפורמת התחבורה שיזמה השרה מירי רגב. כך התברר היום (רביעי) בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה. יחד עם זאת, בוועדה נשמעו מרוצים מגיבוש ההחלטה לביטול רוב סעיפי הרפורמה בתחום התחבורה הציבורית, שיזמה השרה היוצאת מרב מיכאלי, ויזום רפורמה חדשה על ידי שרת התחבורה החדשה, מירי רגב.
מאחר שבאוצר נטען כי אין כלל תקציב נוסף של יותר מ-700 מיליון שקל לתיקון הרפורמה, דרש יו"ר הוועדה דוד ביטן "תמצאו תקציב שיאפשר את החלת השינויים מיידית". כעת התברר כי חוקית הדבר אינו אפשרי כלל עד הקיץ לפחות, כאשר אין תקציב מדינה מאושר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב):)
במהלך הדיון ביקש ביטן מאנשי משרד התחבורה התייחסות לדרישות הוועדה בנושאים רבים, ובהם נסיעה חינם לאזרחים ותיקים מגיל 67 (במקום מגיל 75), מינוי משולב לרכבת ואוטובוס, מענה לנוסעים מזדמנים בפריפריה חברתית וגיאוגרפית, הצגת הדרך הזולה ביותר לכל אזרח באפליקציה של משרד התחבורה, נסיעה חינם לחיילים משוחררים למשך שנה ונסיעה מוזלת לתושבי אילת לשדה התעופה רמון.
את ההתייחסות מסרו המנכ"ל בפועל של משרד התחבורה, אבנר פלור, ומנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי. פלור ציין כי ישנה התייחסות הן לפריפריה חברתית וגיאוגרפית, לפי אשכולות ולפי מדד סוציואקונומי, ובמקומות הללו תהיה אף הנחה של 50%. בנוסף, אזרחים ותיקים יוכלו לנסוע בחינם מגיל 67 לגברים ומגיל 62 לנשים וכך גם חיילים משוחררים עד שנה לאחר השחרור. צעירים בני 18 עד 26 ייהנו מ-33% הנחה.
באשר לנסיעה מאילת לשדה התעופה רמון אמר שדמי כי אילת נחשבת לפריפריה ולכן תהיה הנחה של 50%, אך הרדיוס לנסיעה עירונית לא ישונה. פלור הוסיף כי ישנה הפחתה משמעותית בעלויות הנסיעה בפריפריה וכי ניתן מענה הולם לכולם.
2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: יואב דודקביץ')
נציג אגף התקציבים באוצר, איציק דניאל, אמר כי "כרגע אין מקור תקציבי, נשמח שמשרד התחבורה יציג את המקור ואיך הוא מתכוון לממן את זה. בדיוני התקציב לשנה הבאה הממשלה תקבע סדרי עדיפויות ומה שהיא תחליט ייכנס". על כך הגיב ביטן: "זה נושא שהוא ראשון במעלה מבחינת סדרי עדיפות. אני קורא מכאן לאוצר למצוא לכך תקציב". הוא אף קרא למשרד התחבורה למצוא את הכסף הדרוש כדי להחיל את התכנית כבר מעכשיו ועד לאישור התקציב. שדמי השיב כי כרגע אין תקציב מאושר למשרד התחבורה, שכן המדינה פועלת בתקציב של אחד חלקי 12 בכל חודש, באין תקציב מאושר. ביטן הגיב כי כשהיה משבר פוליטי נמצאו 700 מיליון שקל, אז אפשר למצוא עוד כמה עשרות מיליוני שקלים כדי להפעיל את התכנית עד לאישור התקציב.
ח"כ אברהם בצלאל התייחס גם הוא לעלות של 740 מיליון השקלים, ושאל האם למשרד התחבורה יש תכנית מגירה במקרה שהאוצר לא יאשר את התקציב. על כך אמר ביטן כי "אם באוצר לא יאשרו תקציב לכך אז לא יהיה תקציב מדינה בכלל".
ח"כ מיכאל ביטון, שהיה יו"ר ועדת הכלכלה הקודם, התייחס אתמול בראיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio לעובדה שהיה מאלה שהעירו למיכאלי כי התוכנית שלה אינה טובה: "כשקיימנו את הדיונים והלכנו לשרה ואמרנו תציגו את הרפורמה לפני פרסום, כינסנו דיון חירום בפגרה, נאמר לנו שאין נתונים. למחרת הם השיקו את הרפורמה. אז לא ספרו את הכנסת. אבל אנחנו כוועדה, אופוזיציה קואליציה אמרנו פה אחד מה דרישות הוועדה לתיקון הרפורמה וכל מה שדרשנו אז בכתב מתוקן היום. ידענו כבר אז לעבוד אופוזיציה קואליציה יחד למען הציבור על התיקונים הנכונים. לכן זה לא ליכוד עבודה מחנה ממלכתי. זה המעשה הנכון עבור הציבור. להגדיל את השכיחות והזמינות של תחבורה, לשלם עכשיו יותר לנהגים, להביא יותר אוטובוסים, לסלול קו לקריית שמונה, לירוחם, לאילת. בסוף לחבר את המדינה הזו בתשתיות אבל לייצר תחבורה ציבורית זולה ונגישה וזה תיקון ראוי לא מפלגתי אבל מהותי למען כלל הציבור".
בנושא אחר, ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני תתכנס ביום שני הקרוב לדיון חירום בנושא המוכנות הכלכלית של מדינת ישראל למקרה של רעידות אדמה.