בשיתוף אתר "המקצוענים"
התקנת תריס חשמלי היא החלטה שתהפוך את החיים שלכם להרבה יותר קלים. אולם, אם התקנת התריס לא הייתה מקצועית או שלא הקפדתם על שימוש נכון בתריס החשמלי, תשלמו על כך ביוקר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חלק מהתקלות פשוטות וזולות יחסית לתיקון, וחלקן הופכות את התיקון ללא משתלם ומחייבות אתכם להחליף תריס חשמלי. מהם הגורמים לתקלות, כמה יעלה התיקון ואיך תוכלו למנוע אותן להבא? לפניכם המדריך.

התקלות הנפוצות ביותר: תריס תקוע, ניתוק בין שלבי התריס ותקלה במנוע

תריס תקוע: במקרים שבהם התריס לא מגיב או עולה ויורד לבדו, ייתכן שתתגלה תקלה במנוע. אולם, לפני שממהרים להחליף אותו, חשוב לדעת שפעמים רבות כיוון מחדש של המנוע פותר את התקלה ומונע את הצורך בהחלפת המנוע.
כמה יעלה התיקון? 300-500 שקל עבור כיוון המנוע.
נתק בין שלבי התריס: שלבי התריס הראשונים מתמודדים עם רוב המשקל שלו וזה מה שהופך את תקלת הנתק בין השלבים לתקלה נפוצה מאוד.
התקלה תתרחש לרוב בתריסים חשמליים שעשויים מפוליאוריתן מוקצף ורק לעתים רחוקות תקרה בתריסי האלומיניום.
הבשורה הטובה היא שברוב התריסים החשמליים מסתתרים כמה שלבים רזרביים המיועדים בדיוק לצורך תיקון תקלה זו. אם התריסים נשברו, התעקמו או נהרסו בכל דרך אחרת, תוכלו להחליף אותם עם השלבים הרזרביים.
כמה יעלה התיקון: 300-350 שקל עבור החלפת התריסים שנהרסו וכיול המנוע.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רצועה קרועה או מנוע תקול: לחצתם על מתג התריס וכלום לא קרה? אל תמהרו להסיק שיש בעיה במנוע. ייתכן ורצועת המנוע נקרעה והחלפתה על ידי מתקן תריסים מקצועי, תפתור את התקלה.
אם החלפתם את הרצועה ואתם חווים איטיות, רעשים או שהמתג לא מצליח להפעיל את התריס, ככל הנראה זהו סימן שתצטרכו להחליף את המנוע.
כמה זה אמור לעלות: החלפת רצועה בתריס חשמלי אמורה לעלות בין 350 ל-500 שקל. עלות החלפת מנוע אמורה לעלות 1,200-1,690 שקל.

הגורמים לתקלות בתריס החשמלי: שימוש שגוי, חדירת מים או בלאי טבעי

שימוש שגוי בתריס החשמלי: שימוש לא נכון בתריס החשמלי נמצא במקום הראשון ברשימת הגורמים לתקלות. הפעלה וכיבוי מהירים מדי של המתג, גורמים לשתי הפעלות מנוגדות – מעלה ומטה. לאורך זמן, זה יכול לגרום לניצוצות חשמל ולקצרים במערכת החשמל. במצב גרוע יותר, זה יכול לשרוף את המנוע של התריס ואף להוביל להתלקחות.
סיבה נוספת היא סגירת התריס כשעל המסילות יש חפצים שמונעים סגירה הרמטית שלו. אלו גורמים לתקלות בתנועה ולבעיות בשלבי התריס, ברצועות ובמנוע.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חדירת מים: כדי למנוע תקלות חשמליות בתריס החשמלי, חשוב להקפיד שבזמן שמנקים את התריס לא משתמשים בכמות גדולה מדי של מים. הימנעו מלהשפריץ עם צינור מחוץ לבית ישירות על ארגז התריס, שכן אם מים יחדרו אל תוך הרכיבים החשמליים שבתוכו, הדבר יגרום לקצרים בחשמל, דבר שאינו רק הורס את התריס אלא גם מסוכן לכשעצמו.
בלאי טבעי: החלקים השונים שמרכיבים את התריס החשמלי נוטים להתבלות גם אם תשתמשו בתריס בצורה נכונה ותזהו תקלות בזמן ותפתרו אותן.
ועדיין, כדי שהבלאי לא יהיה מהיר מדי, כדאי שתשתמשו נכון בתריס ותקפידו על תחזוקה נכונה שלו. כלומר, אל תשתמשו בו אם אתם מבחינים ברעשים חריגים, אם הוא מקרטע או אם הוא לא נסגר עד הסוף בצורה תקינה.

איך להתנהל מול טכנאי התריסים החשמליים? התעקשו על רכיבים איכותיים ועל אחריות

דרשו מנוע איכותי: הזמנתם טכנאי מוסמך ואתם צריכים להחליף את המנוע של התריס החשמלי? דרשו ממנו להתקין מנוע איכותי מתוצרת ישראל, איטליה או צרפת הנחשבים למנועים חזקים ואמינים שיחזיקו מעמד בשימוש יומיומי למשך שנים ארוכות.
בדקו את האחריות: לפני שאתם מזמינים את הטכנאי, בדקו אם אחריות היצרן של התריס שברשותכם, עדיין בתוקף. ייתכן שמגיע לכם תיקון במסגרת האחריות, מה שיאפשר לכם לחסוך לא רק בעלויות ההגעה של הטכנאי אלא גם בעלויות הרכיבים שתצטרכו להחליף.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך טכנאי התריסים יתקן את התקלות השונות בתריס החשמלי?

במקרה של תיקון נתק בין שלבי התריס, יחליף הטכנאי את השלבים התקולים בעזרת השלבים הרזרביים הממוקמים בקצה התריס, בחלק שקרוב לארגז התריס. זהו תיקון פשוט ומהיר יחסית, ולכן נחשב לזול ומשתלם. החריג היחיד הוא במקרה של גישה מורכבת במיוחד לתריס, או במצב שמדובר בתריס ענק וכבד שמצריך יותר מפועל אחד לצורך ההרמה שלו.
אם מקור התקלה במנוע התריס, על הטכנאי להחליף את המנוע. במסגרת התיקון הוא יפרק את המנוע הישן ויתקין מנוע חדש במקומו. בסיום התיקון, דרשו ממנו להשאיר בידיכם את תעודת האחריות על המנוע. כך תבטיחו שאתם מקבלים מנוע חדש שנרכש לאחרונה ושהאחריות שלו עדיין בתוקף. בנוסף, דרשו ממנו אחריות בכתב על עצם העבודה, ולא רק על המנוע עצמו.
בהנחה שהתריס ממשיך להסתובב גם אחרי שהוא נסגר עד הסוף או שהוא נתקע באמצע הפתיחה או הסגירה שלו, ישנן מספר תקלות אפשריות. תחילה, על הטכנאי לכוון את המנוע ולבדוק אם הדבר פותר את הבעיה. בנוסף, עליו לחזק ברגים שהשתחררו ואשר הם אלו שמפריעים לפתיחה ולסגירה תקינים של התריס. סיבות נוספות יכולות להיות הרצועות שמצדי התריס או הצירים שהתבלו ומצריכים החלפה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טכנאי תריסים חשמליים או חשמלאי מוסמך?

התריס גורם לקצר חשמלי בזמן הפעלתו? יכולות להיות לכך כמה סיבות. הסיבה הנפוצה ביותר לקצר חשמלי מהתריס החשמלי הוא קרע או ניתוק של חוטי החשמל שמחוברים אל המנוע. הסיבה השנייה היא חדירת מים אל תוך ארגז התריס. הסיבה השלישית היא לחיצות מהירות מדי של מתג ההפעלה או השלט. הסיבה האחרונה היא בלאי טבעי של מנוע התריס.
חשמלאי או מתקין תריסים? כך תדעו איזה בעל מקצוע להזמין: לרוב, כבר בשיחה הטלפונית, בעל מקצוע אמין ומקצועי ישאל אתכם שאלות מנחות.
מרבית התיקונים של תריסים חשמליים: קרע ברצועות, שבר לשלבים או נזק למנוע – יצריכו הזמנה של מתקין תריסים בלבד.
ואולם, אם יש נזק שקשור גם למערכת החשמל, הרי שסביר להניח שתצטרכו להזמין בנוסף חשמלאי שיאתר את מקור התקלה, יחליף את החוטי החשמל במידת הצורך, יבדוק את החיבור ללוח החשמל וכן הלאה. לעתים, חשמלאי אכן יספיק, ולעתים תצטרכו בנוסף להזמין מתקין תריסים.