נמשכת הפארסה סביב ניסיונות ההשתלטות של השר דוד אמסלם על רשות החברות הממשלתיות. לאחר מאבק שנמשך שנה שלמה בין השר לשיתוף פעולה אזורי, הממונה גם על החברות הממשלתיות, למנהלת הרשות מיכל רוזנבוים שהביא להתפטרותה בחודש שעבר – נבלמה היום (ב') העברת רשות החברות ממשרד האוצר למשרדו של השר אמסלם, לפחות זמנית.
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בראשות השופט דניאל גולדברג, הורה על השהיית מעבר עובדי רשות החברות הממשלתיות ממשרד האוצר למשרד לשיתוף פעולה אזורי, עד שלא ימוצה המו"מ בין ההסתדרות למדינה שיבטיח מעבר סדור בין המשרדים. זאת, בהמשך לבקשת הסתדרות עובדי המדינה על רק חשש לפגיעה בתנאי העסקה של העובדות והעובדים.
1 צפייה בגלריה
דוד אמסלם
דוד אמסלם
שר לשיתוף פעולה אזורי, דוד אמסלם
(צילום: אבי מועלם)

החלטת הממשלה על העברת רשות החברות הממשלתיות התקבלה באפריל 2023, אף שבכירים במשרד האוצר הסבירו וטענו בתוקף שמדובר במהלך בלתי רצוי, שכן אין שום קשר בין פעילות רשות החברות הממשלתיות למשרד לשיתוף פעולה אזורי. רשות החברות מנהלת במסגרת משרד האוצר, מקומה הטבעי, 70 חברות ממשלתיות, שהיקף פעילותן למעלה מרבע טריליון שקלים בשנה.
בדיון בבית הדין נטען על ידי ההסתדרות כי מרגע קבלת ההחלטה על המעבר בין משרדי הממשלה "לא התבצעה עבודת מטה סדורה על הליך המעבר ומועדו".
בחודש דצמבר האחרון, הוחלט כי עובדי רשות החברות יועברו בתחילת ינואר למשרד לשת"פ. ביה"ד קיבל את בקשת ההסתדרות ובמסגרת הבקשה הצדדים נשלחו למו"מ. הבקשה הוגשה בעקבות חשש לפגיעה בזכויות, בתנאי העבודה והשכר של העובדים עם המעבר, ומתוך תחושה, לדברי ההסתדרות, כי מזלזלים בעובדים, ממדרים אותם מהליך המעבר, ומתנהגים אליהם כ"חפץ" שניתן להעביר ממקום למקום.
לאחר דיונים אינטנסיביים אשר לא נשאו פרי, הורה בית הדין לצדדים לשוב לשולחן המו"מ בכדי לדון בהשלכות המעבר ולהגיע להסכמות, אשר יהיו מקובלות על כלל הצדדים, ובהתאם לכך יקבע מועד המעבר או על-ידי פסק דין.
יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי, אמר כי "מדובר בפסק דין חשוב של בית הדין שקיבל את עמדתנו והדגיש את מחויבות המדינה לנהל משא ומתן בלב פתוח ובנפש חפצה עם העובדים, ולעגן את זכויותיהם בצורה מלאה עוד טרם ביצוע מעבר בין משרדי.
"לצערי, היו כאלה שחשבו שהעובדים הם 'חפצים' שניתן להעבירם ממקום למקום מבלי לדון עימם ולשמור על זכויותיהם. אנחנו נאבקנו והצלחנו להבטיח שהמעבר בין המשרדים לא יתבצע עד שיעוגנו ויוסכמו מלוא הביטחונות לשמירה על זכויות עובדי רשות החברות, ונמשיך להיאבק על זכויות עובדי המדינה ברשות החברות ובכל יתר הגופים הממשלתיים".
גרם בכיר מאוד לשעבר במשרד האוצר הביע חשש שכל מטרת השר אמסלם היא לבצע מינויים פוליטיים בעשרות חברות ממשלתיות, שבהן חסרים כיום יותר מ-300 דירקטורים, כאשר יש חברות ממשלתיות שאין בהן כלל קוורום לכנס ישיבות ולקבל החלטות בעניין ניהול החברה.