שבוע המסחר במטבע חוץ נפתח בעלייה משמעותית של שער הדולר בכ-2% לעומת שערו היציג שנקבע ביום שישי בצהריים, והוא נסחר היום (ב') סביב 3.47 שקל. האירו נסחר גם הוא בעליות של כאחוז סביב 3.73 שקלים.
בשבוע האחרון חלו תנודות ניכרות יחסית בשערי המטבעות המובילים מול השקל. בין הגורמים המשפיעים: עליות בוול סטריט אשר לרוב אמורות לגרום להתחזקות של השקל בשל מכירת דולרים על ידי גופים מוסדיים, המרת מטבע חוץ לשקלים על ידי חברות יצואניות כדי לשלם משכורות וחשבונות לספקים בתחילת החודש, עליות הריבית בעולם בסוף השבוע, וגם אירועים חיצוניים כמו אזהרות בנקים בינלאומיים מפגיעה עתידית אפשרית במשק הישראלי בשל קידום המהפכה המשפטית.
אחר הצהריים הצטרף הבנק האירופי HSBC, שנחשב לרביעי בגודלו בעולם. לאזהרות מפני המהפכה המשפטית, אך שמר על תחזית חיובית לשקל. בסקירה ששלח היום ללקוחות, נכתב: "אי אפשר להתעלם לחלוטין מההתפתחויות הפוליטיות האחרונות. תוכנית הממשלה עלולה להוביל להידרדרות בסביבת ההשקעות ובכך להכביד על המטבע הישראלי. נראה ששילוב של מתחים גיאופוליטיים גובר ותוכניות הרפורמה של הממשלה החדשה הובילו ליציאת הון. בסך הכל, אנו שומרים על השקפתנו החיובית על השקל אך מאמינים כי הרפורמה של הממשלה אם תעבור, עשויה לייצר השפעה שלילית על המטבע".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולר
דולר
דולר
(צילום: shutterstock)
בישראל יפורסם שיעור הריבית החדש בדיוק בעוד שבועיים, וההערכות כעת בבנקים ובבתי ההשקעות הן שהיא תועלה רק ברבע אחוז לאחר העלאות בשיעורים של 0.75% ו-0.5% בחודשים האחרונים.
היום תדון ועדת הכספים של הכנסת בתקציב בנק ישראל, ובדיון ישתתף נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון. חברי כנסת כבר הודיעו שישאלו את הנגיד על מדיניות הריבית לחודשים הבאים ויבקשו ממנו לבצע עצירה מסוימת בהעלאת הריבית בעת שהממשלה החדשה מגבשת תקציב מדינה חדש וחוק הסדרים לשנים 2024-2023.
פורסם לראשונה: 10:19, 06.02.23