הקרן למודרי אשראי תצא לדרך בחודש יוני השנה. זאת, אחרי מה שהוגדר היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת "שש השנים האבודות" מאז שהוחלט על הקמת הקרן וזאת לא הוקמה.
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, הודיע בדיון כי הוועדה דורשת להגדיל את הקרן ל-200 מיליון שקל. הבנקים, שלא היו מעוניינים - בלשון המעטה - לקדם את מתן ההלוואות לחלשים ביותר בחברה, לא שלחו אף נציג לדיון בכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
כסף מזומן
כסף מזומן
כסף. אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
הדיון התקיים ביוזמת יו"ר הוועדה, שדרש לברר מדוע הקרן למודרי אשראי, שהייתה אמורה לסייע לאנשים שמתקשים לקבל הלוואות מהבנקים לקבל אותן ממקום אחר, עדיין לא הקומה. כבר ב-2016 התחייבה הממשלה בפני ועדת הכלכלה להקים את הקרן, במסגרת הדיונים על חוק נתוני אשראי, אולם ההבטחה נותרה על הנייר בלבד.
בשל הזמן הרב שחלף מאז, דרש היו"ר ביטון בתום הישיבה להגדיל את תקציבה המקורי פי ארבעה - מ-50 ל-200 מיליון שקל. בדיון אמר סגן החשב הכללי באוצר, גיל כהן, כי הוא מעריך שהקרן תחל לפעול ביוני 2022.
סגן החשב הכללי הדגיש בפני הוועדה, כי משרד האוצר רואה חשיבות גדולה בהקמת הקרן, כשהמטרה היא להוציא את המכרז להקמת הקרן כבר בחודש אפריל הקרוב, והכוונה היא שהקרן שהתעכבה זמן רב עצמה תתחיל לפעול כבר בחודש יוני 2022.
בתגובה לכך, קרא היו"ר ביטון לגלות נדיבות ולהגדיל את התקציב והוסיף כי "הבנקים סירבו להגיע לדיון ההזה. מדורי אשראי ועניים לא מעניינים את הבנקים". גיל כהן ביקש להדגיש, כי "לתת כסף זה לא מספיק וחשוב שגוף פיננסי ילווה את הקרן וידע לעזור ללווים לתעל את הכסף להתאוששות כלכלית".

כ-10% מהאוכלוסיה בישראל הם מודרי אשראי

הממונה על נתוני האשראי, אייל חדד, אמר בדיון שלצורך קביעת דירוג האשראי נעזרים בחברות פירמה בינלאומיות ומפקחים עליהם באופן הדוק, כש-80% מהאזרחים בישראל מדורגים בציון טוב, ו-10% הם מודרי אשראי. עוד הוסיף חדד שלפני חוק נתוני האשראי הכתם השלילי היה נמשך למשך שנים רבות והיום הוא רק לשלוש שנים.
2 צפייה בגלריה
אילוס כספומט
אילוס כספומט
כ-10 מהאוכלוסיה הם מודרי אשראי. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: דנה קופל)
נציגת הלשכה המשפטית באוצר, עו"ד הילה כהן, ציינה כי הסמכות לקבוע את עקרונות המכרז היא של וועדת המכרזים והחשב הכללי, וכל עוד המכרז לא פורסם אין לכנסת יכולת להתערב במכרז.
בתגובה לדבריה, הביע היו"ר ביטון זעם: "הכנסת ממנה את הממשלה והממשלה עובדת אצל הכנסת וברצוננו גם נפיל את הממשלה. הממשלה התחייבה כבר מזמן להקים קרן מודרי אשראי ובגדה באמון של הכנסת. הקרן הזו תפעל לפי מדיניות ועדת הכלכלה וחברי הכנסת, ואם לא היא לא תפעל. את חוקי המכרזים אנחנו יודעים, את חוקי העניים אתם לא יודעים, את חוקי הפעולה הנמרצת למען החלשים עוד לא כתבת, אבל לבלום ולהסביר מה אסור לנו, בזה אתם מצויינים".
בסיכום הדיון, ביקש היו"ר ביטון לשבח את החשב הכללי על שהציב לוח זמנים מהיר אחרי שנים של אי-ביצוע, כשהצהיר שבאפריל יהיה מכרז וביוני הקרן תופעל. עוד הוסיף ביטון כי "אני מבקש מכם להיערך לדיון נוסף במרץ, בו תציגו את עקרונות המכרז ונוכל לתת דגשים כדי שלא נעשה טעויות שלא נוכל לתקן לאחר המכרז.
"הוועדה דורשת וקוראת לאוצר אחרי 6 שנים לגלות נדיבות ולהגדיל את התקציב. זה הצדק הנכון אחרי שש שנות תת-ביצוע. הוועדה קוראת לאוצר לבחון שותפויות עם מלכ"רים ועם חברות פינטק ואשראי חוץ בנקאיות שיתנו אשראי למדורי אשראי בערבות מדינה. יש לתת מרכיב של ייעוץ למשפחות כי אי-אפשר להוציא אדם מהעוני רק בלתת לו כסף, צריך ללוות אותו צעד אחר צעד".