רשת מלונות "בראון הוטלס" תחלק ללקוחות זכאים שוברים לארוחת בוקר זוגיות במספר מלונות בראון עד לסך מצטבר וכולל של 320 אלף שקל. כך עולה מבקשה לאישור הסדר פשרה שהוגשה החודש לבית המשפט המחוזי מרכז. הבקשה הוגשה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הרשת שהוגשה באפריל 2021. הסדר הפשרה כפוף לאישור בית המשפט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
עניינה של בקשת האישור בטענה כי רשת המלונות הפרה את חובתה לפרסם את המחיר כשהוא כולל מע"מ בדפי האתר הכתובים בשפה שאינה עברית. אין חולק שבדף האתר הכתוב בעברית מופיע המחיר כולל מע"מ.
1 צפייה בגלריה
בראון אילת
בראון אילת
בראון אילת
(צילום: אדיר סלטו)
רשת בראון דחתה את הטענות שהועלו נגדה והבהירה כי היא פועלת כדין, זאת מכיוון שדפי האינטרנט באתרה הכתובים בשפות זרות מיועדים לתיירים, שהמחיר שהם משלמים אינו מחויב במע"מ, ולכן המחיר המופיע בהם הוא המחיר הכולל הנכון לקהל היעד של דפים אלה. זאת, מכיוון שבתחום המלונות יכול להיות מוצג לוח מחירים ייעודי הפונה לתיירים ובו יפורסמו המחירים ללא מע"מ. הן בהתאם לתקנות שירותי תיירות (בתי מלון) והן בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (כללים בדבר הצגת מחיר של שירותי מלונאות לתייר).
בסופו של יום ולצרכי פשרה הצדדים הגיעו להסכמות, מבלי שצד כלשהו יודה בטענות משנהו. הסדר הפשרה מתייחס להסדרה עתידית וכן פיצוי בגין העבר. לגבי הסדרה עתידית הוסכם כי בעמודי האתר בעברית המחיר שמפרסמת בראון ימשיך להיות מפורסם כשהוא כולל מע"מ (בעניין זה לא נעשה שום שינוי). בעמודי האתר בשפות זרות תמשיך להיות הערה המעדכנת כי המחיר הוא מחיר עבור תיירים וכי לאזרחים ישראלים יתווספו 17 אחוז מע"מ בהתאם לחוק הישראלי.
באשר לפיצוי בגין העבר, הוסכם כי בראון תחלק שוברים לארוחת בוקר זוגיות בשווי של 240 שקל לארוחת בוקר במספר מלונות בראון עד לסך מצטבר וכולל של 320 אלף שקל. בתוך 60 יום מהמועד בו פסק הדין יהפוך להיות סופי, תשלח בראון לחברי הקבוצה הודעה בדבר הזכאות לקבלת שובר דיגיטאלי ב-SMS או במייל.
קבוצת התובעים הייצוגים כוללת כל לקוח ישראלי ששילם תוספת מע"מ על המחיר שהוצג לו בפרסומי הרשת בשפה שאינה עברית ו/או הנקוב באישור ההזמנה ב-7 השנים שקדמו להגשת התובענה ועד לאישורה כייצוגית.
חברי הקבוצה אשר ירצו את השובר יצטרכו להשיב לדוא"ל או להודעה ואז ישלח אליהם שובר זוגי לארוחת הבוקר. השובר יקנה ארוחת בוקר זוגית במספר מלונות בראון בישראל, לבחירת חברי הקבוצה מתוך המלונות המוצעים. ככל שלא מומשו כל שוברי ארוחת הבוקר ימסרו השוברים לעמותה שתיבחר על ידי בראון. את המבקש מייצג עו"ד רם גורודיסקי ואת הרשת מייצג משרד עו"ד אגמון עם טולצ'ינסקי.
מהנהלת מלונות בראון נמסר בתגובה: "מלונות בראון גאים בתמהיל אורחים בינלאומי, ובאתר אינטרנט רב-שפתי המיועד לתיירי חוץ ופנים כאחד. אנו מקפידים קלה כחמורה על מחירים שוויוניים, מדויקים והוגנים לכלל לקוחותינו בכל השפות. בכניסה לאתר באנגלית מופיעה שקופית מפורשת המודיעה כי המחירים כפופים לתשלום מע"מ כחוק לאזרחי ישראל.
"אנו מצרים על כך שבאקלים הקיים כיום בארץ, מוגשות תביעות ייצוגיות על ימין ועל שמאל, דרך אגב, נגד רשתות ומלונות רבים. הניסיון לפגוע במי שנפגע כלכלית בצורה הכי קשה במשבר הקורונה ובאירועים הביטחוניים והפוליטיים האחרונים הוא נואל ונפסד.
"הסכמתנו להתפשר, למרות האמונה המלאה שלנו בצדקתנו, נבעה רק מהעובדה המצערת כי ניהול משפט בארץ עשוי להיגרר שנים ארוכות ולתבוע תשומת לב ניהולית מיותרת במקום לטיפול באורחינו. אנו עומדים על כך כי פעלנו כחוק והפרסומים שלנו שוויוניים ומדויקים בכל השפות, כמו גם ההבהרה כי אזרחי ישראל כפופים לתשלום מע"מ כחוק".
עו"ד רם גורודיסקי, בא כוח המבקש, מסר בתגובה: "בתביעה זו ובתביעות דומות אנו פועלים להגן על האזרח הקטן".