מספר שיא של 92 חברות טכנולוגיה, ומעל 350 שחקנים השתתפו השנה באליפות ההייטק הישראלי ‏בשחמט, ‏The Tech Gambit 2026‎‏, שנערכה זו השנה החמישית ברציפות. בתום גמר מותח שנערך ‏במשרדי חברת הפינטק אינטואיט (‏Intuit‏), בחסות משותפת עם חברת הסייבר זיסקיילר (‏Zscaler‏), זכתה ‏שנה שנייה ברציפות אפל בתואר האלופה, והקדימה ‏את מטריקס ואנבידיה, שסיימו במקומות השני והשלישי.
הייטקיסטים באליפות השחמט
(צילום: ליאור שרון וטל סער)
האליפות נוסדה על ידי אלון מינדלין, אמן שחמט בינלאומי שעלה לאחרונה לכותרות בארץ ובעולם לאחר ‏שניצח את אלוף העולם לשעבר מגנוס קרלסן במשחק אונליין. מינדלין עומד בראש ‏TechMate‏, מיזם שחמט ‏של ההייטק הישראלי, שהפך בשנים האחרונות למסגרת קהילתית המונה אלפי אנשים.
נבחרת אנבידיה ישראל. זכתה במקום השלישי
נבחרת אנבידיה ישראל. זכתה במקום השלישי
נבחרת אנבידיה ישראל. זכתה במקום השלישי
(צילום: יובל קליר)
שוחחנו באולפן ‏ynet‏ עם מינדלין, וכן עם אלון הפנר, מהנדס חומרה באנבידיה, משה ‏פרידלנד, עובד בחברת סנטינל וואן, ועם מנכ"ל ‏חברת טיפרנקס אורי גרינבאום, שהחברה בראשותו היא גם הספונסרית של השחמטאי המדורג שלישי בעולם היקארו נקמורה, שזכה חמש פעמים באליפות ארה"ב בשחמט.
אז איך התחרות הזו נולדה?‏ מינדלין: "התחרות היא חלק ממיזם רחב יותר שנקרא ‏TechMate‏. אני אחד השחקנים הבכירים היום בארץ ‏בשחמט, ולפני כמה שנים זיהיתי דימיון בין עולם השחמט להייטק, והקמתי מיזם שמחבר בין חברות דרך ‏תחרויות, קורסים ואירועי שחמט. עלה הרעיון לגרום לחברות להתחרות על הלוח באירוע גדול".
איך הגעתם להשתתף בתחרות?‏ הפנר: "קודם כל זו אהבה למשחק. בסוף אנחנו רואים הרבה קווי דימיון בין ההייטק לשחמט – היכולת לתכנן ‏תוכניות ולהוציא אותן לפועל, לעמוד תחת זמנים לחוצים ולפתח חשיבה ודימיון".‏
אליפות השחמט של ההייטק
אליפות השחמט של ההייטק
אליפות השחמט של ההייטק
(צילום: מרק ליבשיץ)
מה זה עושה לארגון ולמשתתפים?‏ פרידלנד: "אני עובד בסנטינל וואן כבר כמעט שש שנים, והשתתפנו בתחרות הראשונה לפני חמש שנים. ‏אנחנו רואים גידול - הרבה יותר עובדים מתעניינים ורוצים ממש לשחק בתחרות, ולא רק לשחק באופן ‏חובבני בטלפון או באינטרנט".‏
מה ההבדל בין משחק מול מסך לבין משחק פרונטלי?‏ פרידלנד: "אני משחק שחמט גם באופן תחרותי ומכיר את ההרגשה הזאת, עם כל האדרנלין, לשחק על ‏הלוח. אבל לא כולם בתחרות מגיעים עם ההרגל הזה – לחלק זה יחסית חדש. המפגש הזה בין השחמט ‏לדבר התחרותי מביא את האדרנלין, ואני חושב שזה מכניס עוד אנשים לריגוש של השחמט".‏
אליפות השחמט של ההייטק
אליפות השחמט של ההייטק
(צילום: מרק ליבשיץ)
מה הדימיון בין מוח ההייטק למוח השחמט?‏ גרינבאום: "הדמיון קיים ברמה גבוהה. בשניהם אתה צריך לתכנן קדימה יותר מהצעד הבא הבא, שניהם ‏מצריכים חשיבה ויצירתיות. אנשים חדים ומחושבים יש להם סיכוי להצליח גם בשחמט וגם בהייטק – ‏וכמובן בעוד הרבה דברים בחיים".‏
איך מתכוננים למשחק מול אלוף עולם לשעבר?‏ גרינבאום: "אני מתרגש אבל לא לחוץ – זה יותר כדי לבוא וליהנות. לפני שנה החלטנו בטיפרנקס להיות ‏הספונסרים של היקארו נקמורה. זו הייתה החלטה כמעט רגעית, לעבור מלהיות ספונסר של קבוצת כדורגל ‏לספונסר של גרנד-מאסטר בשחמט, והופתענו מגודל השוק ומכמות האנשים שצופים בו ובמשפיעני שחמט ‏אחרים".‏
השחמטאי היקארו נקמורה
השחמטאי היקארו נקמורה
השחמטאי היקארו נקמורה
(צילום: Business Wire)
איך זה בהשוואה לכדורגל?‏ גרינבאום: "כשהוא מעלה וידאו של משחק שחמט יש לו מיליוני צפיות – זה לא רחוק מרונאלדו שמעלה ‏משחק כדורגל שלו. הוא מנהל כרגע תיק מעקב בתוך טיפרנקס שמקבל מיליוני צפיות בחודש".‏
נקמורה גם שלח ברכה לאירוע, ובה הוא אמר בין היתר, "זה ממש מרשים לראות את האנרגיה, הצוותים וההייטק הישראלי מתכנסים יחד". יש משהו במוח היהודי שמסביר את ההצלחה בשחמט?‏ מינדלין: "אני לא חושב שזה יתרון גנטי או יתרון רקע, אבל אני יכול להגיד שישראלים מאוד מעודדים ‏חשיבה ביקורתית וסקרנות מגיל מאוד צעיר. אנחנו מדינה קטנה, אבל אם אני מגביל את זה להייטק – ‏השחמט הוא ההייטק של הספורט בארץ. יש פה סגן אלוף עולם, ויש המון ילדים שמתחילים ללמוד את ‏המשחק בגן. הרמה כאן גדולה ביחס לכמות האוכלוסייה".‏
מה התחרות הזו מפתחת יותר – את ההייטק או את השחמט הישראלי?‏ מינדלין: "זה בגדול גם וגם. התחלנו באירוע לכיף, והיום יש כאן אלמנטים של נטוורקינג – יש פה את כל ‏החברות הכי גדולות, מנכ"לים, משקיעים, מהנדסים, כל האקוסיסטם שמתכנס סביב ערכי האסטרטגיה. זה ‏גם מפתח את השחמט – שם אותו במקום עם הילה גדולה. אני משחק מגיל 5, וזה באמת דרך חיים. ‏לראות את זה זה הווין-ווין הכי גדול שאפשר להשיג".‏
גרינבאום: "רציתי להגיד שבתור מי שהגיע לתחרות בפעם הראשונה להגיש את הפרס, היה ממש מרשים ‏לראות את העבודה שאלון עשה – להביא נציגים מהחברות הכי גדולות בעולם שישבו וישחקו אחד מול ‏השני, ולראות את כל הלוגואים מתפרסים: אפל, אנבידיה, אינטל. אני חושב שזה בדיוק המקום שכולם ‏נפגשים וזוכרים שבסוף אנחנו בני אדם וחברים, ונהנים להיות זה עם זה".‏