קטע נוסף של A100, הכביש המהיר של ברלין, שצפוי להיסלל במזרח העיר (שישה נתיבי נסיעה), שנחשב ליקר במיוחד ועלותו מסתכמת במעל מיליארד דולר, גורם למתיחות בבירת המדינה. התכנון המקורי להקמת הכביש הייתה אי שם ב-1999, כאשר מזרח ברלין עוד לא הייתה מפותחת כפי שהיא היום, כשהמטרה הייתה להחיות מחדש באמצעותו את השכונות בחצי הקומוניסטי לשעבר של העיר.
הפרויקט יכסה 12 דונם של קרקע לא מפותחת, אבל גם יהרוס חמישה בניינים שמאכלסים יותר מ-100 אנשים, לצד מאות גנים ומועדוני לילה מובילים בעיר, כך לטענת קבוצה של אזרחים שמתנגדת לו וטוענת שבמקום לסלול את הכביש העירייה יכולה להשתמש בקרקע כדי לאכלס 22 אלף אנשים, בזמן משבר הדיור חמור בברלין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד סלילת הכביש המהיר במזרח גרמניה
הפגנה נגד סלילת הכביש המהיר במזרח גרמניה
הפגנה נגד סלילת הכביש המהיר במזרח גרמניה
(צילום: AFP)
לא מעט תלונות יש כלפי ראש העיר קאי וגנר, שבתקופתו עוכבו פרויקטים של שבילי אופניים, ופרויקטים אחרים של תחבורה ציבורית נמצאים בפיגור של שנים מבחינת לוחות הזמנים. לצד זה, פרויקט הכביש המהיר (האוטובאן), שמגובה כולו בכספי ממשלה, ממשיך להתקדם.
הפרויקט, במסגרתו גם תיבנה מנהרה, יעלה כ-150 מיליון אירו לכל ק"מ (סך הכל קצת יותר מ-7 ק"מ), ובהשוואה לתוכניות מקבילות בערים גדולות אחרות בגרמניה, כמו למשל המבורג (73 מיליון אירו לק"מ), מדובר בעלות יקרה מאוד.
בסוף השבוע האחרון אלפי תושבי העיר מחו נגד התקדמות הפרויקט עם הסלוגן "כביש מהיר לגיהינום". יש לציין כי סלילת הכביש עוד לא יצאה לדרך בפועל, אבל מיום ליום עוד ועוד מכשולים בירוקרטיים לקראת תחילת העבודות מוסרים מדרכו. "דברים השתנו במזרח גרמניה בכל הנוגע לניידות אופניים, חשמליות, וכל נושא האקלים עלה לסדר היום", אמר טוביאס טורמר, ממובילי המאבק, לסוכנות הידיעות בלומברג. המוחים הפכו את האיזור לרחבת ריקודים אחת גדולה, באישור השלטונות, וחסמו את הכביש הסואן ברובע פרידריכסהיין במזרח העיר, לאורך השבת.
במזרח ברלין, שנחשבת למעוז ההיפסטרים בעיר, יש, כאמור, לא מעט מועדוני לילה מפורסמים, שחלקם יהרסו כתוצאה מסלילת הכביש המהיר. Zukunft am Ostkreuz הוא אחד מהם. פעם אחת הוא כבר נאלץ להתפנות מהמיקום המקורי שלו, וכעת הוא נמצא שוב בסכנה במידה שאכן הכביש המהיר ייסלל.
איגוד המועדונים בברלין קורא לגורמים הרשמיים לשקול מחדש את הפרויקט, תוך כדי ביקורת על הסירוב של העירייה לחשב מסלול מחדש לאור העובדה שלטענתם הוא אינו מתיישב באמת עם הצרכים המקומיים. "יש לנו משבר דיור משמעותי, משבר אקלים, אינפלציה, משבר אנרגיה, וכל כך הרבה פרויקטי בנייה אחרים הרבה יותר דחופים", נמסר מטעם איגוד המועדונים.