בנק הפועלים, שהוא נושה מובטח של מנכ"ל קוקה קולה ישראל לשעבר, יצחק תמיר, פנה לבית משפט השלום בבקשה להתיר לו להמשיך ולנקוט בהליכים בתיק הוצאה לפועל אשר הבנק פתח נגד תמיר. במסגרת הבקשה, טוען הבנק כי פתח במרץ 2021 בהליכים בתיק הוצאה לפועל למימוש שיעבוד שיצר יצחק תמיר לטובת הבנק על זכויותיו בנחלה ומשק חקלאי במושב בית יהושע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הבנק טוען במסגרת הבקשה כי מדובר "במשק יוקרתי בשטח כולל של כתשעה דונם וזאת להבטחת חובות מסחריים בסכומי עתק של כ-21 מיליון שקל". הבנק נדרש לאישור בית המשפט להמשיך בהליך מאחר ותמיר נמצא בהליך חדלות פירעון ומונה נאמן לנכסיו. בעקבות הוצאת הצו מוקפאים ההליכים המשפטיים נגד תמיר ולא ניתן לפתוח או להמשיך בכל הליך משפטי נגדו אלא באישור בית המשפט.
1 צפייה בגלריה
איציק תמיר
איציק תמיר
איציק תמיר
(צילום: נמרוד גליקמן)
בנק הפועלים טוען כי עו"ד מור נרדיה מונה לפני למעלה משנה ככונס נכסים לנחלה לצורך מימוש המקרקעין ונקט בהליכים רבים לקידום פינוי המקרקעין, כאשר צו פינוי עדכני קבוע ל-19 בינואר וכונס הנכסים כבר נערך לביצוע הפינוי. עוד טוען הבנק כי "הליכים רבים שנקט תמיר בניסיון לעכב ו/או לסכל את פינוי ומימוש הנכס נדחו על ידי רשם ההוצאה לפועל ובתי המשפט. עסקינן בנחלה יוקרתית בשטח כולל של כתשעה דונם ועליה בנוי בית מגורים בו מתגורר החייב וכן בית ישן (שמיועד להריסה)".
הבנק טוען באמצעות עו"ד ליאור הר צבי כי תמיר יצר לטובת הבנק "שטר משכון מדרגה ראשונה על כל זכויותיו במקרקעין וזאת לשם הבטחת כל הסכומים המגעים ו/או שיגיעו לבנק מאת תמיר ו/או מחברת עגרם ייזום ואחזקות שבשליטת תמיר עד לסך של תשעה מיליון שקל". עוד טוען הבנק, כי חשבון עגרם אחזקות מצוי ביתרת חובה בסכומי עתק של כ-21 מיליון שקל וכי תמיר ערב למלוא חובותיה של עגרם אחזקות לבנק ללא הגבלה בסכום. הבנק טוען כי מוצדק ונכון להותיר את מימוש הנכס בידי הבנק באמצעות כונס הנכסים.
כאמור, תמיר ששימש שנים רבות מנכ"ל קוקה קולה ישראל ומנכ"ל קבוצת קוקה קולה בישראל (החברה המרכזית למשקאות קלים) פנה לאחרונה לבית משפט השלום במסגרת הליך חדלות פירעון להוצאת צו לפתיחת הליכים לאחר שצבר חובות. תמיר (76), איש עסקים מוכר ומוערך בשוק המזון, פרש מניהול החברה המרכזית למשקאות בשנת 2016 ומאז עסק במיזמים בתחומים שונים ובהם נדל"ן.
במסגרת תיק בית המשפט הגלוי לפרסום, ניתן לראות כי הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוציא לבקשת תמיר צו לפתיחת הליכים (מדובר בהליך שבעבר נקרא הליך פשיטת רגל) והורה על מינוי עו"ד אורי בראון כנאמן ליישום הלכי חדלות פירעון של תמיר. בעקבות הוצאת הצו מוקפאים ההליכים המשפטיים נגד תמיר ולא ניתן לפתוח או להמשיך בכל הליך משפטי נגדו, אלא באישור בית המשפט.
עם מתן הצו לפתיחת הליכים ועד מתן הצו לשיקום כלכלי חלות על תמיר הגבלות כגון עיכוב יציאה מן הארץ וקבלה או החזקה של דרכון ישראלי. עוד נקבע כי תמיר ישלם תשלום בסך 14,900 אלף שקל לטובת נושיו לקופת הנשייה המנוהלת אצל הממונה מידי חודש. התיק מתנהל אצל השופטת דר להב.
הנאמן לנכסי תמיר, עו"ד אורי בראון, ציין בתגובה לבית המשפט בנוגע לבקשת בנק הפועלים לממש המשק החקלאי של תמיר כי "אין כל דחיפות בבקשה להמשך הליכי מימוש הנכס. ראשית, הליכי מימוש הנכס טרם החלו - לא פורסמה הזמנה להציע הצעות, לא התקיימה התמחרות ואפילו חוות דעת שמאית עדכנית לא צורפה לבקשה. שנית, בניגוד לאמור בבקשה – החוב המובטח בגין הנכס נשוא בקשה זו, עומד על סך של תשעה מיליון שקל בלבד. בהתאם לחוות דעת שצורפה לבקשה, שווי הנכס בשנת 2017 עמד על סך של 12.7 מיליון שקל, אולם כמובן שמחיר הנחלה כיום גבוה בהרבה".
הנאמן מציין כי כבר קיבל הצעה בלתי פורמלית לרכישת הנכס בתמורה לסך של 20 מיליון שקל ולכן ברור לטענת הנאמן כי "החוב המובטח לכאורה כלפי הבנק עומד על כ-40% משווי הנכס בלבד". הוא מוסיף כי יש לקבל חוות דעת שמאית עדכנית להיום וכן לבצע בדיקה לגבי החוב כלפי הבנק. עוד מציין הנאמן כי רק בסופה של בקשת בנק הפועלים "מציין הבנק כי נכס אחר של היחיד, נמכר על ידו בתמורה לסך של כ-5.7 מיליון שקל, כך שהחוב כלפי הבנק ייפחת משמעותית".
בתוך כך, נודע כי יצחק תמיר הגיש אתמול תגובה חריפה כנגד בקשת בנק הפועלים, שביקש אישור בית המשפט להמשיך בפינוי המשק החקלאי בו מתגורר תמיר, אשר נקבע ל-19 בינואר. הבנק מבקש להמשיך בתהליך המימוש בהוצאה לפועל במקביל להיותו של תמיר בהליך חדלות פירעון ולאחר שמונה נאמן לנכסיו. תמיר מבקש מהשופטת דר להב לדחות את בקשת הפועלים. "אל לו לבית המשפט להיסחף ל'דרמה' אותה הבנק מנסה ליצור". באמצעות עו"ד שחר סקופ טוען תמיר כי שווי המשק והנחלה נאמד בכ-25 מיליון שקל, ולכן שוויו גדול בפער משמעותי מהחוב וכי על הנאמן עו"ד אורי בראון לבצע המימוש. "ככל וערך הנכס גבוה משמעותית מהחוב הרי שעל הנאמן לממש את הנכס - כמו במקרה שלנו. על בית המשפט הנכבד להבין כי עתידו של היחיד (הכוונה לתמיר-ל.ד) תלוי ועומד בהליך זה - שכן הנחלה היא כל חייו ועל כן אין להקל ראש במימושה. יובהר כי המשכנתא הרובצת על הנכס לטובת הנושה המובטח הינה משכנתא מוגבלת בסך של 9 מיליון שקל שהחייב ערב לחברה שבבעלותו".
עוד טוען תמיר כי הבנק בבקשתו מציין "כלאחר יד ומבלי לפרט ביתר שאת כי ליחיד נכס נוסף שממומש בימים אלו שתמורתו כבר שולמה לכונס הנכסים והמדובר בסכום של כ-5.7 מיליון שקל – הווה אומר שהנושה המובטח (הכוונה לבנק הפועלים-ל.ד) עתיד לקבל מיליוני שקלים ממימוש נכס נוסף של היחיד, סכום שכבר הופקד בידי כונס הנכסים ואין המדובר בסכום זעום - משכך יש לקחת עניין זה בחשבון בבואו של בית המשפט לשקול את גובה חובו של היחיד ביחס לשווי הנכס נשוא בקשת הנושה המובטח שהרי חובו עתיד להצטמצם משמעותית". עוד טוען תמיר באמצעות עו"ד סקופ כי "יש לאפשר ליחיד לפרט ולהעביר לידי הנאמן את מלוא המידע על כלל נכסיו אשר עתידים להשפיע על מימוש הנכס תוך הימנעות ממימוש הנכס והותרת היחיד ללא קורת גג ומחוץ לביתו". עוד נטען כי "לא ברור מדוע יש לפנות את היחיד מהנחלה לצורך מכירתה שכן ניתן לאפשר לו להתגורר בה ולשתף פעולה עם הליך המימוש ככל וזה יבוצע".