משרדי התחבורה והאוצר פרסמו הערב (שני) את הצו שיביא לתחילת המעבר מתוכנית "דרך שווה" של שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי, לתוכנית החדשה של שרת התחבורה הנוכחית מירי רגב - "צדק תחבורתי", שאמורה בעיקר להטיב עם אנשי הפריפריה וחיילים משוחררים. הצו יהיה פתוח להערות הציבור לתקופה של מספר ימים לפני שיאושר סופית וייכנס לתוקף. עלות הרפורמה תעמוד על כ-740 מיליון שקל.
כחלק מהרפורמה תינתן הנחה של 50% לילדים עד גיל 18, בנוסף אליה תינתן הנחה של 33% בתעריפים לבני 18 עד 26. זאת בנוסף להטבה שניתנת כיום של 50% לסטודנטים. חיילים משוחררים יקבלו שנה של נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לאחר שחרורם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קו 19 של אגד בירושלים
קו 19 של אגד בירושלים
שנה של נסיעה בחינם לחיילים משוחררים
(צילום: גיל יוחנן )
2 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
מירי רגב
(צילום: יובל חן)
לפי התוכנית, תינתן אף הנחה של 50% ברכישת ערך צבור לתושבי יישובים בפריפריה במדד 5-1 (על פי הלמ"ס) כאשר הנחה זהה תינתן לתושבי שכונות בתוך ערים לפי המדד הסוציו-אקונומי של הלמ"ס. נוסעים אלו אף יקבלו הוזלה במחירי החופשי-חודשי לרכבות ואוטובוסים בנסיעה של מעל 75 קילומטר, מ-610 ל-500 שקל. בנוסף, לראשונה נכים ובעלי זכויות של הביטוח הלאומי יקבלו הנחה של 50% בשימוש בכל התחבורה הציבורית. התוכנית של רגב אף נועדה להוריד את גיל האזרחים הוותיקים שלא משלמים כיום על נסיעה בתחבורה ציבורית מ-75 לגיל הפנסיה (67 לגברים ו-62 לנשים) אך מהלך זה לא ייכנס לתוקף בתחילת הדרך אלא רק בעוד מספר חודשים.
נזכיר כי מהפכת "דרך שווה" של מיכאלי ספגה ביקורת בעיקר מהאופוזיציה - אך גם מצד ח"כים בקואליציה דאז - בטענה שהיא פוגעת בתושבי הפריפריה. הרפורמה צמצמה את 80 תעריפי התחבורה הציבורית שהיו קיימים עד אז, למספר תעריפים יחידים אחידים, גם במחירי הנסיעה בערים השונות ובנסיעות בין-עירוניות באורכים דומים. בנוסף, היא ביטלה את הנחת הערך הצבור שהיה מקובל עד אז. הרפורמה ייקרה את המחירים בכמה יישובים בארץ, כמו טבריה וביתר עילית, ומיכאלי טענה אז שהם שילמו מראש מחיר נמוך בגלל הפוליטיקאים החרדים.