נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, דרש היום (א') משר האוצר, אביגדור ליברמן, להפסיק לאלתר את תשלומי דמי האבטלה לשוהים בחל"ת מעל לגיל 45, שכן לטענתו חסרים כ-120 אלף עובדים, מהם 13,500 רק בתעשייה וחלקם אינם חוזרים לעבודה בשל קבלת דמי האבטלה. כך נודע ל-ynet.
תומר טען כי הנזק למשק גדול וכי אין שום סיבה מוצדקת להמשיך ולשלם דמי אבטלה כאשר המשק כולו פתוח. יצוין כי מנתוני הביטוח הלאומי, עולה כי ממילא בסוף חודש אוקטובר ייוותרו רק עוד כ-14 אלף מקבלי דמי אבטלה על פי הכללים שנקבעו בחוק.
1 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
אנשים בתור לביטוח הלאומי ברמת גן
(צילום: יריב כץ)
במקביל, גם בוועדת הכספים של הכנסת דנו היום בפרשת דמי האבטלה ושם נטען ההפך על ידי ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), שציין כי אלפי ישראלים התדרדרו לעוני בשל הפסקת דמי האבטלה. כמו כן, טען אשר לסתירה בנתוני גופים ממשלתיים בדבר מצבם של מי שהפסיקו לקבל דמי אבטלה. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, טען כי כבר הוכח שהמשך תשלום דמי האבטלה גורם נזק למשק.
בתוך כך, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום דיון תחת הכותרת "ביטול זכאות לדמי אבטלה עבור נשים בחל"ת לאחר חופשת לידה". בדיון התברר כי מענק של הביטוח הלאומי שמאפשר יציאה לחופשה ללא תשלום של שלושה חודשים לאחר תקופת לידה והורות, בנסיבות מוצדקות בלבד, תוך קבלת דמי אבטלה - בוטל.
בוועדה נטען כי אלפי נשים כלל לא ידעו כי הן אולי זכאיות להאריך את חופשת לידתן בשלושה חודשים נוספים ולקבל עליה תשלום מהביטוח הלאומי, "בשל הסדר כמעט סודי - 'חל"ת בנסיבות מוצדקות'". כעת התברר בוועדה כי לאחר חקיקת הוראת השעה בעניין החל"ת בעקבות הקורונה, שנכנסה לתוקף מיום 2/7/2021, מאות נשים לא יוכלו לקבל את המענק.
יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן, פנתה לנציגי האוצר ואמרה, כי "נגיש הצעת חוק פרטית לתיקון העוול. אם החוק שונה בטעות למצב שיפגע ברופאות מתמחות ונשים נוספות תקנו אותו במסגרת חקיקה ממשלתית או דרך חוק ההסדרים". כמו כן, סלימאן ציינה כי לא ידעה על קיומה של אופציה לקבלת דמי אבטלה בחופשת לידה וביקשה שהעניין יובהר בדחיפות.