המשבר בענף הבנייה והתשתיות אינו פוסח גם על ענף השיפוצים. בכנס חירום שערכה השבוע התאחדות קבלני השיפוצים להצלת הענף אמר יו"ר ההתאחדות, ערן סיב, כי הענף מצוי בפשיטת רגל - בזמן שהכנסת יוצאת לפגרה. "קבלנים יעדיפו לשים אוכל על השולחן בחג מאשר להיות שומרי חוק", הזהיר סיב בכנס שנערך במודיעין, ובו השתתפו מעל 500 קבלני שיפוצים.
בכנס לקחו חלק בכירים בענף הבנייה, בהם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן; מנהל רשות המיסים, עו"ד שי אהרונוביץ'; מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו; מנכ"לית משרד התקשורת, ענבל משש; מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב; רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי; חגי רזניק, לשעבר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ועוד.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
"לראשונה מזה חצי שנה מפרוץ מלחמת חרבות ברזל, אנחנו עדים לנוכחות משרדי ממשלה ורצון, גם אם ראשוני, לפתור את מצוקת כוח האדם בענף השיפוצים", הודה סיב, אולם הבהיר: "הענף נמצא בפרפורי גסיסה לאחר חודשים רבים ללא עובדים וללא מענה, דבר שהביא לידי כך שקבלני שיפוצים רבים הגיעו עד לפשיטת רגל. אם הממשלה לא תעבור ממילים יפות למעשים הכוללים תקציבים ועובדים זרים לענף, לא נוכל לשלוט על מה שקורה בשטח. מחר נגמר הרמדאן ואם המדינה לא תתיר לקבלני השיפוצים להעסיק עובדים פלסטינים באופן חוקי - קבלנים יעדיפו לעבוד ולשים אוכל על שולחן החג בפסח מאשר להיות שומרי חוק".
בפאנל בנושא סוגיות מיסוי בענף השיפוצים אמר מנהל רשות המיסים כי "ענף השיפוצים סובל ממצוקת כוח אדם, נבחן הקלות לקבלני השיפוצים בנושא ונפעל להקים צוות ייעודי לכך". מנכ"ל רשות האוכלוסין אמר כי "אפעל לקדם מול שרי הממשלה את הצעתי לפיילוט להכנסת עובדים פלסטינים לאחר בידוק ביטחוני קפדני".
ערן סיבערן סיבצילום: יגאל עמר
בשיחה עם ynet אמר סיב כי "קבלני השיפוצים במצב רע מאוד, על סף קריסה. ענף השיפוצים הסתמך במשך שנים ארוכות בעיקר על עובדים פלסטינים. מאז 7 באוקטובר אין עובדים ונכון להיום לא ניתן לדעת מתי והאם הם יחזרו לעבוד בישראל". תשובת המדינה למחסור בעובדים פלסטינים היא הבאת עובדים זרים לענף, אולם נכון להיום הגיעו פחות מ-2,000 עובדים.
"לאחר הרמדאן קבלני שיפוצים רבים הודיעו לנו שהם יעסיקו פלסטינים ללא אישור כניסה לארץ כי פשוט אין להם ברירה", המשיך סיב. "שעון החול אזל ולאנשים בענף אין רזרבות גדולות של כסף, אין את הזמן והיכולת להחזיק מעמד ללא עובדים, ללא פרנסה וללא היכולת להתפרנס. ממשלת ישראל כשלה כישלון חרוץ , הממשלה לא נתנה פתרון לענף השיפוצים שקורס".
פורסם לראשונה: 14:50, 28.03.24