מסחר יציב (יום ד') בשוק המט"ח: הדולר ננעל על שער של 3.2780 שקלים, והאירו ננעל על שער של 3.2542 שקלים. בדרך כלל אחרי העלאת ריבית של בנק ישראל השקל מתחזק, אולם הפעם המצב היה מעט שונה, והדבר מוסבר בכך שגם בארה"ב צפויות עוד העלאות ריבית בחודשים הקרובים.
לעומת זאת, "הגמגום" בנושא הריבית באיחוד האירופי גורם להיחלשות המטבע שם וכמובן גם מול השקל הישראלי. השקל התחזק מאוד לאחרונה גם מול הלירה שטרלינג של בריטניה, ששערה כבר מתרחק מלמטה מרף ארבעה השקלים (השער היציג שנקבע אתמול: 3.863 שקל).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
בתוך כך, החל מיום שני חל מהפך בשוק המט"ח הבינלאומי - והדולר האמריקני שווה יותר מהאירו האירופי, לראשונה מזה 20 שנה. והתחזיות הן שהמהפך הזה יישאר איתנו ואף יעמיק בימים הקרובים.
הבוקר האירו המשיך לרדת מול הדולר, והוא נע סביב שווי של 0.99 דולר. אם מסתכלים על הדולר והאירו בהשוואה לשקל, הפער בין שני המטבעות מתרחב. לשם השוואה, ביולי שער האירו היה 3.52 שקלים - ירידה של כ-7%. לפני כשנה באוגוסט 2021 שערו היה 3.79 שקלים - שחיקה של 14% תוך שנה. בדצמבר 2018, שוויו בשקלים עמד על 4.31 שקלים.
האירו ספג מהלומה קשה בשבועות האחרונים, בעוד שהדולר האמריקני הלך והתחזק גם מול מטבעות אחרים. הסיבה העיקרית לחולשת האירו נעוצה במלחמה באוקראינה, שפוגעת קשה ממה ששיערו בעבר באירופה. החרם שהטיל המערב על רוסיה חוזר כבומרנג אל מדינות אירופה, כאשר בראש הסובלות ניצבת גרמניה, שבה משבר האנרגיה מאיים לא רק להותיר 80 מיליון גרמנים ללא חימום מספיק בחודשי החורף, אלא גם לפגוע בתעשייה.
פורסם לראשונה: 08:59, 24.08.22