בשורה לנשים היולדות שעבדו בין שישה לתשעה חודשים ב-14 החודשים שקדמו ללידה. מליאת הכנסת אישרה היום (ד') הצעת חוק בקריאה טרומית, לפיה ישולמו דמי לידה עבור שבוע נוסף לנשים שהיו זכאיות עד כה לשמונה שבועות בתשלום.
לפי החוק ייקבע כי נשים שעבדו ושולמו בעדן דמי ביטוח לאומי בעד שישה לתשעה חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ללידה, יקבלו דמי לידה בעד תשעה שבועות במקום בעד שמונה שבועות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בדברי ההסבר נכתב: "חוק הביטוח הלאומי קובע כיום כי אישה זכאית לדמי לידה מלאים בעד תקופה של 15 שבועות, אם עבדה ושולמו בעדה דמי ביטוח בעד 10 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הקובע. ואולם, מבוטחת שעבדה בין 6 ל-9 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הקובע, אינה זכאית לדמי לידה מלאים אלא בעד 8 שבועות בלבד. מצב זה פוגע בנשים אשר לא הספיקו לעבוד את מספר החודשים הנדרש לפני הלידה, דבר שהוא נפוץ במציאות בה קיים קושי לנשים למצוא עבודה ולהשתלב בשוק העבודה, במיוחד בגילאים בהם רוב הנשים נכנסות להריון".
כאמור, היות שהריון אינו בהכרח דבר מתוכנן, ועל כן ישנו גם קושי לתכננו מול מציאת עבודה והשלמת החודשים הנדרשים לפני ההיריון, מוצע לאפשר לנשים שעבדו בין 6 ל-9 חודשים לפני הלידה לקבל דמי לידה בעד שבוע נוסף, כדי לצמצם את הפגיעה בהן ובילדיהן.
מדובר בהצעת חוק הביטוח הלאומי, תיקון -ף תנאי זכאות לדמי לידה, של חברי הכנסת אימאן ח'טיב יאסין, מנסור עבאס, ווליד טאהא ומאזן גנאים, אליה הוצמדה הצעת חוק של חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי. 30 תמכו בהצעה שאותה הגישו רק חברי כנסת מרע"מ ומהרשימה המשותפת והיא עברה ללא כל מתנגדים. הצעת החוק תוכן לאישורה הסופי בוועדת העבודה והרווחה.
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין: "בהצעת החוק הזו אני ושותפיי לדרך מנסות ומנסים לקדם, ולו בדבר קטן, את אפשרות האימהות והילדים לקבל הזדמנויות לחיים טובים יותר. לכל אישה ותינוק מגיעה הזכות לנקודת התחלה בטוחה יותר, אם היא עובדת מחוץ לבית או בתוכו, אם קיבלה משכורת חודש, עשרה חודשים או שנים. כשיש רווחה כלכלית, בטוח שתהיה אפשרות לרווחה נפשית חברתית ובריאותית. אני חולמת על חוק אמיתי, עקרוני ומקיף לכלל הנשים. כולי תקווה שלא יירחק היום ונוכל לתת חופשת לידה מספיקה, שישה חודשים בתשלום, לפחות. בלתי אפשרי בעידן זה שיהיה רק מפרנס אחד בבית, ואנו רוצים להגיע למקום של רווחה אמיתית לכלל האזרחים".
שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ מאיר כהן יקדם את החוק ואמר כי הממשלה תומכת בהצעת החוק. השר ציין, כ על פי נתוני הביטוח הלאומי, עלות הצעת החוק מוערכת בין 4-7 מיליון שקל בשנה, והיא תאריך את זכאותן של כ-3,600 נשים בשנה. "אני ומשרד הרווחה תומכים בהארכת חופשת הלידה וחלוקתה בין האם לאב", אמא שר הרווחה.
חה"כ ג'ידא רינאוי זועבי: "על המדינה לפעול למען הגנה על אותן נשים ולא לפעול מתוך רצון לחסוך כלכלית על גבם של האזרחים. אישור החוק הזה הוא צעד מוסרי ונכון, כזה שיעשה צדק עם נשים רבות מכלל החברה".