בשיתוף בנק הפועלים
מגזר העצמאיים הוא אחת מהאוכלוסיות הפגיעות ביותר ובעלות הזכויות המועטות ביותר במשק הישראלי. לעצמאיים ולבעלי עסקים קטנים אין רשת ביטחון מספיקה מהשלטונות, ולרוב הם לא מקבלים מספיק כלים מסודרים כדי להגיע לשלב של צמיחה כלכלית אחראית.
על רקע המצוקה של מאות אלפי עצמאיים ומתוך מטרה לספק להם מענה לאתגרים הקריטיים מולם הם עומדים, הוקם פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות, אשר חבר לאחרונה לבנק הפועלים לשיתוף פעולה רחב היקף, כדי לסייע לאוכלוסיית העצמאים לאחד כוחות, למנף את היכולות העסקיות שלהם ולהפיק תועלת ממשית משיתופי פעולה ומהטבות שלא היתה להם גישה אליהן עד כה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
במסגרת שיתוף הפעולה בין הגופים, לקוחות בנק הפועלים החברים בפורום העצמאים נהנים מחבילת הטבות ייחודית וגישה לתוכניות ליווי מתמשכות לעסקים ללא עלות. (בכפוף לתנאים המוצגים באתר הבנק).
בתקופה של אי ודאות, בה קשה יותר לאתר לקוחות חדשים ולקחת סיכון של התרחבות לתחומים חדשים, אחת הדרכים הטובות ביותר לשיפור מצבו של העסק הוא להפיק יותר מההכנסה הקיימת ולהגדיל את הנטו. תיקי אדיסון, סגנית יו"ר בפורום העצמאיים ובעלים של חברה להפקת ירידים, שווקים ופסטיבלים, משתפת 9 טיפים שלה שכדאי לאמץ.
1. שווה להעסיק רואה חשבון - לא פחות טוב ממעולה
עצמאי בישראל משלם סך מיסים של 50-60 אגורות לכל שקל שהוא מרוויח, מה שמקטין מאוד את הנטו שלו. עבודה עם רואה חשבון שלא רק יהיה רואה חשבון אלא כזה שידע להשתמש לטובת הלקוח שלו בכל פקודות המיסים ורזי המקצוע של ראיית חשבון וייעוץ מס, מבטיחה כי לא תשלמו אגורה מעבר למס שאתם צריכים. תשלמו פחות בעקבות מימוש הקלות, ואפילו תוכלו לקבל החזר בחלק מהמקרים.
2. לא חייבים לעזוב את הספק הקבוע שלכם – אבל חובה לעשות השוואות מחירים
הגדלת הנטו יכולה לבוא מכיוון של הפחתת עלויות של ספקים מסוימים. לכן, מומלץ לעשות השוואת מחירים, גם מול הספקים הקבועים והוותיקים, כדי להבין האם אתם יכולים לשמור על איכות השירות תוך הוזלה במחיר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
"נכון, קשה לעזוב ספק ותיק ומוכר, אבל השוואת מחירים נותנת את הכוח לבוא לאותו ספק ולהגיד לו שיש לכם הצעת מחיר נוספת, כדי לתת לו את ההזדמנות להשוות", אומרת אדיסון. "אפשר גם להיפגש באמצע כדי לשמור על שקט נפשי ולחסוך בעלויות של מעבר לספק אחר. כל חיסכון בעלויות הוא נטו גדול יותר".
3. דיגיטציה ושימוש ב-AI
לבעלי עסקים שעדיין לא נכנסו לעולם הדיגיטציה וה-AI, עכשיו הזמן להיכנס. הכנת מצגות, צ'אט בוט בוואטסאפ, אתר עם אפשרות לרכישת מוצרים אונליין, בניית דפי נחיתה - לכלים הטכנולוגיים יש אינסוף שימושים שיכולים לחסוך בזמן ולשדרג את הפעילות של העסק. הכלים הדיגיטליים וכלי ה-AI ידידותיים ונגישים מאוד למשתמש, כל מה שצריך הוא להירשם ולהתחיל לחקור.
"אם הלקוח דיבר עם הבוט ועשה רכישה באשראי באתר שלכם, נחסכו מכם המשימות של אינטראקציה, בקשה להנחות, משא ומתן וכו'. זה מפנה זמן להשיג עוד עסקאות", אומרת אדיסון.
4. ניהול זמן - החל מפגישות ועד רשתות חברתיות
בעולם של העצמאיים, הזמן הוא המצרך היקר ביותר. כל דקה בה אתם לא עסוקים בלהביא כסף, אתם מפסידים כסף.
אפשר לחסוך בזמן על ידי הפיכת פגישות פיזיות לפגישות בזום, וכך לחסוך את בזבוז הזמן בכבישים, עלויות הדלק והחנייה. "אחרי שהכרתם את הלקוח, אפשר להמשיך את האינטראקציה באופן דיגיטלי", אומרת אדיסון. "הזמן שנחסך יכול להיות מופנה להשגת עוד נטו לעסק".
לרשתות החברתיות יש כוח אדיר בלהזניק את העסק שלנו קדימה, ומצד שני גם לזלול את הזמן שלנו. "השתמשו בזמן שלכם כדי לקדם את העסק בפלטפורמות הללו, בחלונות זמן מוגדרים. כל דקה של גלילה ברשתות החברתיות ללא תועלת היא הפסד נקי לעסק".
5. נותנים לכם, תיקחו
זה לא קורה הרבה, אבל כשזה קורה - נצלו הנחות והטבות לעסקים. אלה יכולות להגיע בצורה של מענקים, הנחות והקלות. דוגמה לכך היא שיתוף הפעולה בין ההסתדרות לבנק פועלים במסגרת פורום עצמאיים. בין ההטבות לחברים בפורום תמצאו ייעוץ מס, ייעוץ משפטי וליווי עסקי ללא עלות, חללי השכרה בהנחה, מופעים והצגות בהנחה, מתנות תמורת צעדים במועדון בריא שלהם, הטבה בדלקן, עד 30% הנחה במגוון רשתות ועוד.
בשורה התחתונה, "חשוב לעשות חישוב לגבי החיסכון בזמן ובטרחה לגבי כל משימה", אומרת אדיסון. "יש תחומים ששווה להשאיר במיקור חוץ, יש תחומים שתוכלו לקחת על עצמכם בקלות ויש תחומים שלא תסכימו מעולם לעשות, מבחינה מנטלית. טובת הנטו שלכם (והשפיות שלכם) היא המטרה הסופית".
6. נטוורקינג לעצמאיים - לעולם לא תדעו מאיפה יגיע הלקוח הבא
עצמאיים רבים נוטים להתכנס בתוך העבודה שלהם ולא לחשוף את עצמם לקהילת העצמאיים ולקהילה העסקית. השתתפות באירועי נטוורקינג היא הזדמנות מעולה להכיר ולחשוף את עצמכם. "פורום העצמאיים מציע הרצאות ועורך כנס גדול בכל שנה אליו מגיעים המון עצמאיים ממגוון תחומים", מספרת אדיסון. "גם אם לא הכרתם את הלקוח הישיר הבא שלכם, מי שהכרתם יכול להיות זה שיביא את הלקוח הבא. מפגש עם עצמאים אחרים יכול רק להגדיל את העסק".
7. איך מעלים תעריף ללקוח ונשארים בחיים?
ההמלצה הראשונה היא מראש לא לתת תעריף נמוך מידי ללקוח חדש, אלא תעריף ממוצע לשוק ולשירות שאתם מספקים.
אחרי תקופת זמן עם הלקוח, אפשר להעלות את התעריף, לאחר שהלקוח כבר מרוצה מהמוצר ומהשירות. "במצב כזה, גם אם התעריף יעמוד על 10%-15% מעל לתעריף הממוצע בשוק, הלקוח ככל הנראה יחליט שהוא לא עוזב, כי הוא מקבל שירות טוב", מסבירה אדיסון.
8. טוב שם טוב משמן טוב (וזה טוב גם לנטו)
לקוח חדש הוא הגדלת הנטו באופן הנקי והמשתלם ביותר. בתור עצמאי, ברגע שאתה משקיע בשירות איכותי ואמין, לקוחות ימליצו עלייך, "ואין המלצה טובה יותר מהמלצה של לקוח נאמן", אומרת אדיסון.
מעבר לכך, אפשר למנף את השם הטוב שבניתם להמלצה באופן פעיל, באמצעות הטבות בסגנון 'חבר מביא חבר', וובינרים והרצאות זום ללקוחות קיימים שאפשר להזמין אליהם לקוחות פוטנציאליים, ועוד.
9. במקום להוציא למיקור חוץ, למדו בעצמכם בקלות ובעלות נמוכה
עסקים רבים משתמשים בנותני שירותים לחלק מהמשימות של העסק, במשימות שהם יכולים לקחת לעצמם ולהגדיל בכך את הנטו. היום אפשר להצטרף בקלות, בקורסים פיזיים או אונליין בתשלום סמלי, בנושאי AI, שיווק דיגיטלי ואינספור קורסים מקצועיים המועברים במרכזים קהילתיים, גופים כמו מעו"ף ובמרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים, אשר מעשירים את סט היכולות של בעל העסק ויכולים לחסוך לו שימוש בנותני שירות חיצוניים.
  • החזר דמי החבר שישולמו יתאפשר למשך 24 חודשים לכל היותר בכפוף לתנאים המפורטים באתר הבנק. הבנק רשאי לשנות את התנאים מעת לעת לפי שיקול ובכפוף לכל דין.
  • פעילות פורום העצמאים מבית ההסתדרות באחריותה הבלעדית ואינה מהווה תחליף לאיגוד המקצועי או לחברות באיגוד מעסיקים.
בשיתוף בנק הפועלים