באוצר יצליחו ליצר תחרות בשוק האפליקציות להעברות כספים? ל-ynet נודע כי לפי פרק בחוק ההסדרים החדש שיובא לאישור יחד עם תקציב 2023-2024 בחודשים הקרובים צפוי לכלול הוראה לפיה לשר האוצר תהיה הסמכות לחייב בעלים של אפליקציות להעברת כספים לאפשר תקשורת עם האפליקציות האחרות. מדובר למעשה בפגיעה בביט של בנק הפועלים ששולטת בכ-90% מהשוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ביט פייבוקס
ביט פייבוקס
ביט פייבוקס
מדובר למעשה ביישום המלצה של רשות התחרות מלפני כשנה וחצי. לפי דו"ח שפרסמה אז, הרשות ביקשה ליצור קישוריות בין אפליקציות ביט, פייבוקס, ופיי (שהספיקה להיסגר מאז) כך שצרכנים שמשתמשים בהן לא יהיו קשורים לאפליקציה אחת בלבד או ייאלצו להוריד אפליקציה כדי להעביר כסף לחבר שמשתמש באפליקציה שונה מזו שהם משתמשים בה.
הכוונה לקישוריות בדומה לקישוריות בעולם הטלפוניה: הרי כל מי שיש לו טלפון יכול לחייג לכל מספר אחר, ללא תלות בזהות החברה שנותנת שירותים לאותו אדם אחר. מכאן שבעולם העברות הכספים הדיגיטלי, ניתן יהיה להעביר כספים לכל מי שיש לו סמארטפון ואפליקציית תשלומים כלשהיא. לא משנה איזו.
ביט מובילה משום שהיא היתה האפליקציה הראשונה שפרצה לשוק ב-2017 (פייבוקס היתה קיימת עוד קודם לכן ונקנתה מאוחר יותר על-ידי בנק דיסקונט), וכן בשל הממשק הנוח שלה ובעקבות אפקט רשת שמתרחש כשצרכנים מעדיפים להעביר כסף באפליקציה זו ולכן גם משתמשים אחרים מורידים אותה או מחויבים להשתמש בה.
הצרכנים משתמשים עקב כך באפליקציה אחת בלבד להעברת כספים. לעיתים יעברו לפייבוקס עבור העברות קבוצתיות אך אפקט הרשת יוצר חסמי כניסה למתחרים וגורם למנצח בתחרות להשקיע פחות באפליקציה. זה היה למעשה אחד הגורמים שהביא לסגירתה של אפליקציית פיי שהופעלה על ידי בנק לאומי עד חודש אפריל האחרון.
לפי התוכנית שפורסמה אז על ידי רשות התחרות, לכל צרכן P2P יתאפשר להעביר תשלום באמצעות אפליקציית התשלום שהוא יבחר להשתמש בה לכל צרכן הרשום באפליקציה כלשהיא (ובדומה, כל צרכן יוכל לקבל כספים מכל מי שרשום באפליקציה כלשהיא). זה יכול לקרות באמצעות הקמת מאגר, שיערוך שיוך בין מספר הטלפון של האדם לחשבון הבנק או אמצעי התשלום שלו. כך כל צרכן יוכל להשתמש באפליקציה המתאימה ביותר לצרכיו, מבלי שבחירתו תושפע מהיקף המשתמשים הרשומים בו.