מגעים מתנהלים מאחורי הקלעים בנוגע לאפשרות להקל במס על הדלק בישראל ולהפחיתו לפחות באופן זמני. ל-ynet נודע כי הלחצים להפחית את המס שעומד על 70% ממחיר ליטל דלק מגיעים בעיקר מבכירי "יש עתיד", אולם לפי השעה לא צפוי שהמס יופחת, על אף העלייה המשעותית הצפויה במחירי הדלק זה החודש השני ברציפות מחר בלילה.
בתשובה לשאלת ynet, אישרו הבוקר ב"יש עתיד" כי הם מאמינים שיש מקום להפחית את המס. רה"מ החליפי ושר החוץ יאיר לפיד אמר כי "מדברים על הפחתת המס, בגלל שהמלחמה תעלה את מחירי האנרגיה, אבל אנחנו קודם רוצים להשלים מתווה הסיוע לעצמאים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עליית מחירי הדלק אתמול בסדש בקרליבך
עליית מחירי הדלק אתמול בסדש בקרליבך
עדכון מחירי הדלק בתחנות בחודשים האחרונים
(צילום: מוטי קמחי)
מרכז ועדת הכספים מטעם "יש עתיד", ח"כ ולדימיר בליאק, אמר ל-ynet כי "אמרנו מלכתחילה שאנחנו חושבים שעל המדינה לוותר על חלק מהבלו גם בדלק. אני תומך באופן חד משמעי. לדעתי זה עדיין אפשרי".
אולם, במשרד האוצר שוללים את הפחתת המס באופן גורף. גורמים בכירים במשרד אמרו ל-ynet כי "המדינה לא יכולה לוותר על ההכנסה הגדולה, כאשר רק עבור חיסונים, בדיקות ותרופות לקורונה הוצאו בשנתיים האחרונות כ-20 מיליארד שקל, ועוד עשרות מיליארדים ניתנו לעסקים ולאזרחים כסיוע".
גורם בכיר הסביר כי "כל 30 אגורות של מס שוות מליארד שקלים. בסך הכל הבלו מסתכם כיום כמעט בעשרה מליארד שקלים. אין אפשרות למדינה עם הוצאות כבדות כמו ישראל לוותר על ההכנסה הזאת".
גורם אחר באוצר אמר כי "את רוב המס על הדלק משלמים העשירונים העליונים, להם יש בממוצע שני כלי רכב למשפחה. דווקא לעניים המדינה עוזרת בסבסוד עמוק של התחבורה הציבורית, שרק לאחרונה נדחה ייקור שלה בכמעט עשרה אחוזים".
בכל מקרה, הדיונים על האפשרות להוזיל את הדלק יימשכו גם ביממה הקרובה, וגורם ממשלתי בכיר ציין כי "באווירה הנוכחית של תקופת ההתייקרויות יתכן שהוזלה זמנית היא במקום".