תקציב המדינה הגדול בתולדות המדינה הונח היום (שני) על שולחן הכנסת, 21 ימים לאחר שאושר בממשלה. התקציב בסך 582 מיליארד שקל גבוה ב-68 מיליארד שקלים מהתקציב הראשוני שנקבע ל-2024 במאי 2023 במסגרת התקציב הדו שנתי, והוא כולל קיצוצים משמעותיים בתקציבי כל משרדי הממשלה חוץ מאשר בתקציבי הביטחון והישיבות.
העיכוב בהגשת התקציב לכנסת, שגרם לעבירה של הממשלה על החוק ולנזיפה בעניין זה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נבע בעיקר מהמתנת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאישור המשפטי שיאפשר לאוצר להכניס לתקציב באופן חד פעמי חלק ניכר מהכספים הקואליציוניים, שחלקם מיועדים למוסדות חינוך חרדיים. בעקבות האישור, הונח היום באיחור רב תקציב המדינה החדש לשנת 2024 על שולחן הכנסת וביום רביעי הקרוב אמורה להתקיים הצבעה בקריאה ראשונה לאישורו בכנסת.
המסמך בן 77 העמודים הועבר דיגיטלית ולפי שעה חברי כנסת שביקשו את המהדורה המודפסת טרם קיבלו אותה. יהיו לחברי הכנסת לפי חוק 48 שעות לעיין ב-40 פרקי התקציב החדש, לפני ההצבעה בקריאה ראשונה שצפויה ביום רביעי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וסמוטריץ' בישיבת ממשלה
(צילום: חיים צח / לע״מ)
תקציב המדינה החדש כולל את הגדלת תקציב הביטחון ל-99 מיליארד שקל והטלת מספר גזירות על הציבור למימון המלחמה, בהן העלאות מיסים לשנה הבאה. כך, ב-2025 מס ערך מוסף יועלה באחוז אחד ל-18% ומס הבריאות יועלה ב-0.15% כדי לממן את ההוצאות הגבוהות הנוספות במערכת הבריאות.
בימים האחרונים הוגדל במסגרת הכספים הקואליציוניים תקציב הישיבות בעוד 65 מיליון שקל ובסך הכל הוא יגדל ב-2024 ביותר ממיליארד שקל. כמו כן, שני מיליארד שקלים יוקצבו בסך הכל לחינוך החרדי, כאשר תיכלל בתקציב העלאת שכר המורים במגזר החרדי שאינם מלמדים לימודי ליבה. לזהות היהודית, מורשת ושירותי דת שונים יוקצבו כ-700 מיליון שקל. כרטיסי המזון שיזם אריה דרעי לשכבות החלשות וסיוע נוסף לעשירונים התחתונים יתוקצבו בכחצי מיליארד שקל.

סאגת הכספים הקואליציוניים

העיכוב בהגשת התקציב גרם בסוף השבוע לשליחת מכתב נזיפה חמור מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה מאיר לוין אל שר האוצר, שבו ציין בפניו כי הוא עובר באופן מפורש על החוק וכי עליו להגיש באופן מיידי את תקציב המדינה לכנסת. סמוטריץ' חיכה רק לאישור המשפטי כדי להכניס לתקציב את הכספים הקואליציוניים השנויים במחלוקת ומשקיבל אותו אתמול התקציב הוגש היום.
עם זאת, בניגוד לרצון של ראש הממשלה, שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, כתביעת המפלגות החרדיות, שהכספים הללו יוכנסו באופן קבוע לתקציב, ניתנה רשות להכניס אותם רק הפעם לתקציב שנת 2024 והם לא יוכנסו אוטומטית גם לתקציבי השנים הבאות, למורת רוחו של שר האוצר.
האישור שלו המתין השר סמוטריץ' התקבל מלשכת היועצת המשפטית לממשלה וכך יוגדרו מחדש רוב הכספים הקואליציוניים ששר האוצר סירב להעבירם לצורכי המלחמה. הכספים יוכנסו רק הפעם לתוך תקציב משרד החינוך.
מתוך 8 מיליארד שקלים של כספים קואליציוניים נותרו 5.7 מיליארד שקלים, אף שבעבר התחייב השר סמוטריץ להעביר את רובם לצורכי המלחמה.

החשש מקיצוץ רוחבי בגלל העיכוב

תקציב המדינה שהוגש היום לכנסת הוא הגדול אי פעם בהיקפו, כאמור, ועומד על 582 מיליארד שקל. בהצעת התקציב יגדל הגירעון בשנת 2024 לשיעור שיא מזה שנים, 6.6%, ויחס החוב לתוצר צפוי לגדול מכ-60% ל-68%.
לאישור תקציב המדינה בוועדות הכנסת, לאחר האישור במליאה בקריאה הראשונה, יוותרו למעשה רק 12 ימים, החל ביום חמישי הקרוב, עם כינוסה של ועדת הכספים בכנסת לישיבה ראשונה על מאות סעיפי התקציב.
ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית חייבת להתקיים לפי חוק עד ליום שני ה-19 בפברואר. אם התקציב החדש לא יאושר עד אז ייכנס לתוקף חלק יחסי מהקיצוץ התקציבי של 67 מיליארד שקל בכל תקציבי משרדי הממשלה, עד למועד אישורו הסופי של התקציב, שעלול להידחות בשבועיים.
פורסם לראשונה: 15:07, 05.02.24