העלייה הגדולה הצפויה לישראל מאוקראינה תחייב לקצץ בשירותים לכלל אזרחי המדינה. במשרד האוצר הכינו כבר נייר עבודה ראשון, כאשר נבחן קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה של לפחות 1% מהתקציב, מה שיפחית בכמיליארד שקל את תקציבי המשרדים. נודע, כי לפי שעה אין כוונה להחריג מהקיצוצים משרדים או תחומים כמו הביטחון והבריאות, אולם החלטה סופית תתקבל רק כאשר יבוצע הקיצוץ, כנראה בתוך שבועות ספורים, יתכן אף שלפני חג הפסח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי המסתמן, אם יגיעו רק כמה אלפי עולים חדשים מאוקראינה ומרוסיה בתקופה הקרובה לא יהיה צורך לבצע קיצוץ בשלב הזה. לפי שעה הגיעו לישראל כבר כ-2,000 עולים חדשים מאוקראינה עקב המלחמה שפרצה שם.
1 צפייה בגלריה
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עולים חדשים מאוקראינה שנחתו בארץ
(צילום: AFP)
גורם ממשלתי ציין בדיון מיוחד שהתקיים בנושא, כי החל מהגעתם מיידית של כ-10,000 עולים חדשים יהיה צורך לבצע את הקיצוץ הרוחבי, שיגדל ככל שמספר העולים יעלה.
אם אכן יגיעו בחודשים הקרובים 50 אלף עולים חדשים, מספר שבו נקבו שרים ובהם שרת הקליטה, פנינה תמנו-שטה, יהיה צורך למצוא מימון לכחמישה מיליארד שקל, עלות קליטת העולים באופן מיידי, ויתכן שההוצאה אף תהיה גבוהה יותר אם יהיה צורך להקים ישובי קרוואנים, כמו שהוקמו בראשית שנות התשעים, בעת העלייה הגדולה מרוסיה.
גורם בכיר באוצר אמר כי "לא יחסר שום כסף לקליטת העולים. כל מספר של עולים שיגיע ימומן מתקציב המדינה. בזה לא נצטמצם".
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, התבטא כי "מדינה שמצאה תקציבים של יותר מ-100 מיליארד שקל למימון משבר הקורונה תמצא גם מיליארדים לקליטת כל עולה חדש שיגיע לישראל בחודשים הקרובים".
בשעה 16:00 קבינט העלייה והקליטה אמור היה להתכנס בהשתתפות שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד, שר השיכון זאב אלקין וגורמי עלייה נוספים, ושרת הקליטה תציג את נתוני העולים החדשים שהגיעו עד כה מפרוץ המלחמה, ואלה שצפויים להגיע בשבועות הקרובים - ולצד זה תעלה את רשימת הדרישות עבור קליטת העולים.