כלכלן בכיר ראשון בישראל קורא לנגיד בנק ישראל: "תעלה את הריבית הבסיסית במשק כבר בשבוע הקרוב, אל תמתין עוד עם ההחלטה", כך אמר בשיחה עם ynet, הפרופסור ליאו ליידרמן, שכמעט התמנה לפני שנים אחדות לנגיד בנק ישראל, ומכהן כיום כיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים. החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל נקבעה ליום שני הקרוב.
ליידרמן, לשעבר מבכירי בנק ישראל, אמר כי "ריבית בנק ישראל הנוכחית נמוכה מדי, יחסית למצב המשק. על רקע צמיחה בשיעור נאה בפעילות המשקית, שוק העבודה השתפר מאוד בכיוון של תעסוקה מלאה ואף קיים מחסור של עובדים. אולם, במקביל, סביבת האינפלציה נמצאת במגמת עלייה, ומחירי הנכסים הפיננסיים והדיור הגיעו לרמות שיא היסטוריות. המצב הזה מצריך העלאת ריבית מיידית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פרופ' ליאו ליידרמן
פרופ' ליאו ליידרמן
פרופ' ליאו ליידרמן
(צילום: יח"צ)
פרופ' ליידרמן הדגיש כי רמת הנזילות וכמות הכסף גדלו לאחרונה בישראל בצורה מואצת ויש לטפל בכך: "התפתחויות אלה מחייבות כבר עכשיו העלאת ריבית ואחר כך המשך של העלאה הדרגתית של הריבית, שאם לא כן, מחיר הכסף יחרוג משמעותית ממה שמתבקש ותואם למצב הכלכלי".
אתמול התברר, מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי האינפלציה בישראל הרימה ראש עוד יותר, לאחר ששנת 2021 הסתיימה עם רמת עליית מחירם של 2.8%. לראשונה מאז המחאה החברתית בקיץ 2011, האינפלציה גבוהה כעת מהיעד השנתי שקבעה הממשלה, 1% עד 3%, והגיעה בינואר 2022 לרמה של 3.1% ב-12 החודשים האחרונים.
בבנק ישראל סרבו בינתיים להעלות את תחזית האינפלציה, וזו עומדת על 1.6% בלבד לכל שנת 2022. בכך הפכה תחזית הבנק לנמוכה ביותר מכל הבנקים, בתי ההשקעות והגופים הפיננסיים הבינלאומיים, שחוזים אינפלציה גבוהה בהרבה לישראל השנה.
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: יעל צור)
בבנק ישראל אמרו בימים האחרונים כי תחזית הבנק המרכזי ניתנת אחת לשלושה חודשים. התחזית האחרונה ניתנה בחודש שעבר והבאה תינתן רק ב-11 באפריל, ארבעה ימים לפני ליל הסדר, ועד אז התחזית לא תשתנה. לעומת זאת משרד האוצר, למשל, יודיע תוך ימים על שינוי תחזית גביית המיסים, נוכח מצב המשק והאינפלציה המתגברת, ויעלה אותה בשיעור ניכר.
ריבית בנק ישראל מצויה מאז אפריל 2020, בעת הסגר הראשון בגין הקורונה, בשיעור של 0.1%, לאחר שהופחתה אז כדי לעזור למשק משיעור של 0.25%. היה זה שינוי הריבית היחיד שהנגיד, פרופ' אמיר ירון, ביצע מאז שנכס לתפקידו בסוף שנת 2018.
פרופ' ליידרמן סיכם: "מחיר הכסף הריאלי, או הריבית הריאלית, שליליים מאוד. העלאת הריבית תבורך מאוד, בין היתר על ידי החוסכים, כולל מקבלי פנסיות, שהרי התמורה לחיסכון נמצאת ברמת שפל. לכן רצוי לא להמתין יותר מדי ולהתחיל בתהליך של שינוי בריבית כבר עכשיו".