חברת סלקום השיקה היום (ב') חבילות פרימיום 5G חדשות ב-69.9 שקל עד 119.9 שקל לחודש, עם נפח גלישה מוגדל ומהירות הורדה פרטית גבוהה יותר למשתמש. החסרונות: מהירות ההעלאה לא שודרגה, המחיר גבוה והחברה עדיין לא שדרגה את ליבת הרשת – מה שמגביל את היכולת שלה להציע שירות פרימיום מלא.
חבילת 5G פרימיום החדשה של סלקום נמכרת בשלוש ורסיות. חבילת הבסיס נמכרת ב-69.9 שקל לחודש וכוללת אלף גיגה גלישה, 5,000 דקות והודעות, 500 דקות מהארץ לחו"ל, גלישה חופשית באפליקציות, מהירות גלישה פרטית (מהירה יותר מהרגיל), שירות הגנה ושירות תיקונים. החבילה המורחבת שנמכרת ב-89.9 שקל לחודש, כוללת גם שירות לקוחות אישי פרימיום 24/7 ו-50% הנחה על חבילות חו"ל לשתי נסיעות ראשונות בלבד. החבילה השלישית היא חבילת פרימיום חו"ל כלול, שנמכרת ב-119.9 שקל לחודש וכוללת גם חבילת חו"ל של 2 גיגה + 50 דקות והודעות.
1 צפייה בגלריה
משרדי סלקום
משרדי סלקום
משרדי סלקום
(צילום: אוראל כהן)

מדובר במחירים גבוהים בכ-40% ממחירי חבילות 5G שמשווקות היום בהחל מ-49.90 שקל בחברות הסלולר. יחד עם זאת הן גם מכילות נפח גלישה מורחב ויצירה של רשת פרטית למשתמש, עם מהירות גלישה גבוהה יותר.

יש פה רק הצצה לעולם הפרימיום העתידי

לפי סלקום, החבילות החדשות שנפתחות לציבור החל מהיום, כוללות יכולות סלייסינג (slicing) חיתוך/פריסה לפרוסות של רשת הסלולר הציבורית לרשת כמו פרטית ללקוח, בלי שהוא יתחבר לרשת פרטית נפרדת. בסלקום מסבירים כי "במהלך החודשים האחרונים הורחבה קיבולת הרשת כדי ליישם את הטכנולוגיה שמייצרת נתיב נוסף חדש ומחיר ללקוחות הפרימיום, שייהנו מגלישה במהירות גבוהה יותר במצבי עומס".
בעולם, סלייסינג מוגדר כחיתוך של תת רשת מתוך הרשת הכללית המשותפת והפיכתה למעין רשת פרטית אותה ניתן לנהל ולהגדיר לפי צרכי הלקוח. כך אפשר לייצר מהירות גבוהה יותר, עמידות גבוהה יותר, שיהוי נמוך ותגובתיות מהירה, רציפות, חיבור למספר ענק של מכשירים, אבטחה, בידוד הרשת ותפירתה לצרכי הלקוח – במצבים בהם המבנה הכללי של הרשת לא מתאים לצרכיו.
כיוון שנעשה בכך שימוש במבנה הקיים של הרשת הציבורית, מפעילים וירטואליים יכולים לדוגמא לקנות מחברת הסלולר מקטעים כאלה ולשווק אותם ללקוחות בעתיד. בהגדרה, השירות הזה מתאים למוסדות, חברות, קמפוסים של אוניברסיטאות (שחקנים שרוצים להפחית "רעש" מהרשת הכללית אבל בכל זאת לא רוצים לגמרי להתנתק מהרשת הציבורית). הוא מתאים גם לעולמות הרובוטיקה, כלי רכב חכמים ולמוצרי גיימינג. מה שסלקום מציעה זה שירות עם מעט מאוד מהיכולות האלה. כמו הצצה לשירות העתידי, פרומו שכרגע מיועד בעיקר ללקוחות פרטיים בשל יכולותיו המוגבלות. נראה שסלקום רצתה להיות הראשונה שמציעה מעט מיכולות הפרימיום והיא עשתה פה מהלך שיווקי בעיקר, אם כי יש פה גם יכולת טכנולוגית.

מהירות ההעלאה לא שודרגה ואין כיסוי כלל ארצי ל-5G

בסופו של דבר זה שירות מצומצם: לפי סלקום, צרכנים שהם לקוחות פרטיים יכולים כרגע להשתמש בשירות הפרימיום החדש, אם הם בעיקר רוצים שדרוג של מהירות – הורדת נתונים מהירה. הכוונה בעיקר לבעלי עסקים או ליצרני תוכן שהתגובתיות והמהירות חשובה להם. יחד עם זאת, מדובר בשדרוג של מהירות ההורדה בלבד, כשמהירות ההעלאה לא שופרה בשירות הפרימיום הזה והיא עומדת על 150 מגה בלבד בדרך כלל (תלוי איפה הלקוח נמצא), והיא זהה למשתמשים אחרים, כך שבהעלאת סרטונים אין פה עדיין יתרון.
בנוסף, השירות תלוי כמובן בפריסת אנטנות 5G בישראל - פריסה שעודנה דלה מאוד. אין כיסוי כלל ארצי בדור החמישי לאף חברת סלולר כרגע. צריך לקחת בחשבון שהמהירות שחברת סלולר מציעה, תמיד מתנהלת לפי מידת כיסוי והיא גם תלוית עומס ברשת.
לסלקום אמנם יש את מספר האנטנות הגדול מבין חברות הסלולר והיא הגיעה בשנה החולפת ל-830 אתרים (באזורים מרכזיים רבי ביקוש), אך גם היא לא הגיעה אף לא ל-50% מהרשת (בה יש כ-2,500 אתרים).

סלקום עוד לא שדרגה את ליבת הרשת

בנוסף, למרות הפריסה שלה, סלקום עדיין לא החלה בשדרוג ליבת הרשת. כרגע כל חברות הסלולר בישראל עובדות עם ליבת G4 גם ברשת 5G ואף אחת מהן עוד לא הקימה ליבה עצמאית "Standalone". רק שלעומת סלקום, פרטנר ופלאפון כבר החלו במהלך לפני מספר חודשים, בחתימת הסכם עם אריקסון והן בתחילתו של תהליך ארוך. סלקום נמצאת במו"מ על כך עם נוקיה וצופה שבניית הליבה העצמאית תחל במחצית השנייה של השנה.
לפי סלקום, אפשר לממש חיתוך כפי שהיא מציעה בשירות הפרימיום, בכמה מקטעים ברשת - בליבה, ברשת הטרנספורט (התמסורת שבין האתרים והליבה), ברשת עצמה או ב-IP. לפי סלקום, היכולת שהחברה ייצרה עכשיו, היא ברמת הרדיו ולא מחייבת את קיומה של ליבת Standalone.
יחד עם זאת, גם בסלקום מודים ששדרוג הליבה בהמשך, יעמיק ויקפיץ באמת את יכולות הרשת ויאפשר לה שדרוג מהירות ההעלאה למהירות שיא, הזרמת מדיה מהירה לשני הכיוונים וחיבור למספר גבוה מאוד של מכשירים – עד מיליון חיבורים לקמ"ר. רק אז היא באמת תאפשר חוויות גיימינג, רפואה, רובוטיקה ומכוניות אוטונומיות ורשתות פרטיות שתפורות לפי צרכי הלקוח - בכל מובן. כרגע נראה שחוויית הפרימיום שסלקום מציעה היא רק טעימה, נגיעה חלקית בלבד במה שהעתיד צפוי להציע.