בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה הבוקר (שני) את יגאל לוי, ששימש כמנהל השקעות במניות בקופת הגמל של בית ההשקעות אקסלנס, ממעורבות בפרשת מרמה רחבת היקף, שבבסיסה ניצול של כספי חוסכים בקופות גמל ופנסיה ע"י אנשי שוק הון מנוסים לצורך הפקת רווחים אישיים. לפי כתב האישום שהוגש באפריל 2019 ע"י פרקליטות מיסוי וכלכלה, הרווחים חולקו בין הנאשמים באמצעות רשת מסועפת של חשבונות וחברות קש בכל רחבי העולם.
כתב האישום ייחס ללוי עבירות קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות תרמית בניירות ערך ועבירות הלבנת הון. כבר בפתח הדיון הודיעה השופטת מיכל אגמון גונן כי היא מזכה לחלוטין מחמת הספק את לוי מכל העבירות, ואמרה כי "המאשימה לא הצליחה להוכיח את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום. הנאשם הביא שתי ראיות שתמכו בגרסתו, כולל חוות דעת מומחה והקלטות מחדר המסחר. לוח הזמנים התאים יותר לגרסת הנאשם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
אפליקציה להשקעה בשוק ההון
אפליקציה להשקעה בשוק ההון
שוק ההון
(צילום: shutterstock)
שלושת המעורבים הנוספים בפרשה, משה גולדמן, שכיהן כמנהל ההשקעות הראשי של קופת הגמל גדיש (שנוהלה במרבית התקופה בחברת "פסגות קופות גמל") וניהל כספי חוסכים בהיקפים שעומדים על כ-20 מיליארד שקל, שאול מאור, שכיהן כיו"ר ובעלים של בית ההשקעות מאור לוסקי, והדר אשרת, שכיהן כמנהל דסק המניות בדויטשה בנק ישראל, הודו באישומים במסגרת עסקת טיעון וקיבלו עונשי מאסר בפועל.
על גולדמן נגזרו 44 חודשי מאסר וקנס כספי בסך 1.5 מיליון שקלים , על מאור נגזרו 30 חודשי מאסר וקנס כספי בסך 750,000 אלף שקלים, ועל אושרת נגזרו 11 חודשי מאסר וקנס כספי בסך 500,000 שקלים.
2 צפייה בגלריה
הדר אושרת, משה גולדמן, שאול מאור
הדר אושרת, משה גולדמן, שאול מאור
הדר אושרת, משה גולדמן, שאול מאור
כתב האישום ייחס לגולדמן ולמאור עבירות מתן ולקיחת שוחד, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה, תרמית בניירות ערך, איסור הלבנת הון ועבירות נוספות. לאשרת יוחסו עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון. לפי כתב האישום, גולדמן ומאור ביצעו עסקאות תרמיתיות בין חשבונות קופת הגמל "גדיש" לבין חשבון קש שנוהל בבית ההשקעות "מאור לוסקי" על ידי מאור. עסקאות אלו הטיבו עם חשבון הקש ויצרו רווחים בחשבון זה. בכך רתם גולדמן את כספי קופת הגמל על מנת לייצר רווחים בחשבון הקש שבשליטת השניים במסכת תרמיתית מורכבת.
כתב האישום תיאר פעילות הלבנת הון חריגה בחומרתה, שנועדה להסתיר את רווחי התרמית. לצורך כך, השתמשו הנאשמים ברשת מסועפת של חשבונות של חברות קש ואנשי קש בכל העולם, ובין היתר בקפריסין, שווייץ, אנגליה הונגריה, סלובקיה ועוד. פענוח רשת הלבנת ההון נעשה באמצעות חקירה מאומצת של מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, שכללה חיקורי דין רבים.
עורכת הדין עינת בן משה, שייצגה את לוי: "אנחנו שמחים ומברכים על התוצאה. כפי שטען לוי במשך כמעט עשר שנים, לא נפל פגם במעשיו. בית המשפט קיבל היום את כל טענותינו וזיכה אותו מכל אשמה".