פעם, לפני שנים, ביקש איש עסקים לפתוח חנות חדשה בתל אביב. שאלו אותו: מה אתה מתכונן לפתוח? השיב: חנות נעליים. ואיפה? ענה מיד: כמובן, ברחוב נווה שאנן. תמהו חבריו והזכירו שברחוב הזה קיימות כבר למעלה מתריסר חנויות נעליים ושאלו למה לא יפתח ברחוב שעדיין אין בו אחת, במקום להתחרות בשורת חנויות ותיקות ומוכרות. השיב האיש: זה בדיוק העניין. לאן ילך מי שמבקש לקנות נעליים? – לרחוב נווה שאנן ולא לרחוב ישראלי או יצחקי. לכן אפתח שם את החנות.
האם האיש טעה? האם צדק? סביב השאלה הזאת נסב ויכוח רב שנים בשיעורי כלכלה ומינהל עסקים. האם יהיה כדאי לאיש לפתוח עוד חנות מאותו הסוג במקום המוכר, או להיות לבד בשטח באזור אחר. תשובה חד־משמעית אין גם למומחים המייעצים בתחום של פתיחת עסק חדש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אז מה צריך אדם לדעת לקראת פתיחת עסק חדש, שעשוי להוות הצלחה מתמשכת לחייו הכלכליים או, חלילה, עסקה כושלת, שתגרום לו להפסדי ענק ולצורך להחזיר הלוואות וחובות למשך שנים רבות?
יצאתם לחל"ת? חזרתם מחל"ת ושוב יצאתם לחל"ת? חוסר היציבות התעסוקתית כשכירים בצל מגפת הקורונה הביא רבים לחשב מסלול מחדש. הם ניצלו את הסגרים, למדו, תיכננו וכעת הם רוצים להוציא אל הפועל תוכניות עסקיות.
"למה שאמשיך להיות פקיד, עובד שכיר בחברה או אפילו מנהל בחנות, אם אני יכול בעצמי לפתוח מסעדה או חנות בגדים ולהיות הבעלים שלה?" - שאלו עצמם רבים, והחליטו לנסות להיות עצמאים ולפתוח עסק חדש בעצמם, בעיקר אם הם כבר עשו קריירה כשכירים וקצת נמאס להם. הם רוצים לנסות משהו חדש - וזה הזמן הנכון, לדעתם, עם תחילת דעיכת משבר הקורונה, כתקוות כולם.
מומחים במשק סבורים שזאת למעשה אחת מהסיבות לכך שיש כיום יותר מ־130 אלף משרות פנויות של שכירים, למרות שיעורי האבטלה הגבוהים עדיין בישראל, כתוצאה ממשבר הקורונה המתמשך.
גם אתם חולמים להיות עצמאים? בעזרת נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, נשיא ארגוני העצמאים רועי כהן וחברת הוועד המרכזי בלשכת רו"ח רעיה קידר, הכנו מדריך ובו הצעדים הראשונים להקמת העסק.
4 צפייה בגלריה
   ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
   ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
(צילום: Q Elite Beauty.jpg)
ההחלטה לפתוח עסק אינה פשוטה. למי שאין ניסיון בתחום, ממש חובה להתייעץ עם מומחים, החל מהמומחים בענף בארגוני העצמאים (להב), דרך יועצי מס ורואי חשבון.
קבלת החלטה קריטית: באיזה תחום לפתוח את העסק? אולי בהייטק, אולי חנות טלפונים סלולריים, אולי בית קפה עם חידוש – פסנתרן שינעים את זמנם של המסובים? עניין אחד חשוב במיוחד: כל יזם צריך לחשוב היטב מהו היתרון היחסי שלו: האם חנות ראשונה לכלי נגינה בעיר חריש? האם מסעדה יפנית נדירה מסוגה אי שם בערבה?
בטרם תפתחו את התיק ברשויות השונות, אנו ממליצים לכם בחום להצטייד בסוללת אנשי מקצוע שילוו אתכם בדרך. לאחר שגיבשתם את הרעיון שברצונכם לפתח, בצעו סקר שוק, שיבחן האם קיימים מוצרים הדומים למוצר שלכם, האם יש לו מקום, והאם יש לו ביקוש או צורך. רק אם גיליתם שהמוצר שלכם ייחודי, אתם יכולים להמשיך הלאה.
והיה וגיליתם שקיימים בשוק מוצרים זהים, הקדישו מחשבה לבידול המוצר שלכם מכל היתר; העניקו לו ערך מוסף שייצור בקרב הצרכנים את הכדאיות לרכוש אותו. כשתסיימו, פנו ליועצים עסקיים שיכינו עבורכם תוכנית עסקית מסודרת, הכוללת אפשרויות מימון ושיווק, באופן שתוכלו לדעת האם הרעיון שלכם רווחי או לא.
הכנת הון עצמי ונטילת הלוואות. למה? כיוון שבהנחה שהעסק אכן צפוי להניב רווחים, השאלה הגדולה שלכם תהיה - מתי. לרוב השנה הראשונה בחייו של עסק לא תהיה שנת רווח, ואף נהפוך הוא: מרבית העסקים מעידים, כי מדובר בשנת הפסד. עליכם לקחת זאת בחשבון אם יש לכם מחויבויות נוספות, כמו תשלומי משכנתה, ילדים ועוד.
ייתכן כי העסק שלכם נכנס תחת קטגוריה המופיעה בהגדרת החוק לעסקים הטעונים רישוי. רישיון עסק הוא תו תקן, המבטיח כי העסק עומד בסטנדרטים שנקבעו בחוק, המאפשרים את פעילותו התקינה תוך שמירה על בריאות הציבור וביטחונו. חוק רישוי עסקים מגדיר אילו עסקים חייבים ברישיון עסק על־מנת לפעול, אילו סוגי רישיונות עסק קיימים, ואילו פעולות עליכם לנקוט כדי להשיג את רישיון העסק המיוחל. אנו ממליצים לכם לבקר באתר העירוני או לתאם פגישה מול הגורמים הרלוונטיים בעירייה לצורך קבלת סיוע והכוונה בתהליך.
4 צפייה בגלריה
עו'ד רועי כהן, נשיא ארגוני העצמאים
עו'ד רועי כהן, נשיא ארגוני העצמאים
עו'ד רועי כהן, נשיא ארגוני העצמאים
(צילום: רמי זרנגר)
מיצאו פתרונות להתמודד עם היותכם עסק של אדם אחד - בעסק עצמאי קטן לרוב בעל העסק נושא כובעים רבים: מנכ"ל, איש שיווק, מזכיר, מנהל כספים ועוד. כדי לעשות זאת בצורה נכונה מומלץ לרכוש ידע בתחומים חדשים לכם על ידי קורסים או ספרים. מומלץ להיעזר בנותני שירותים חיצוניים בהיקף מצומצם המתאים לעסק שלכם. מומלץ גם לבחון מהם הפתרונות הדיגיטליים שיקלו עליכם וייעלו תהליכים, כגון: תוכנות לניהול משרד, הפקת סרטוני הדרכה ללקוחות, תוכנות גרפיקה ועוד.
שיווק: החמצן של העסק. החלק הכי החשוב בחייו של כל עסק הוא השיווק. הוא זה שיגרום לחשיפה של העסק שלכם לקהל הרחב ויביא לכם את הלקוחות. פרסום בעיתונות הכתובה, באמצעות האינטרנט וגם בתחנות רדיו ובערוצי טלוויזיה (לעסק גדול יותר) תמיד הכרחיים. גם כאן מומלץ להתייעץ עם מומחה בפרסום.
סייבר ואבטחת מידע נשמעות כמו מילים ששייכות לעולם החברות הגדולות, הביטוח והבנקים. אבל לא כך הדבר. תקיפות סייבר וגניבות נתונים רווחות גם בקרב עסקים קטנים, ולעיתים אף עלולות לגרום למפלה כלכלית חמורה ביותר. התקינו תוכנות המגינות על המידע שלכם והיוועצו באנשי מקצוע מומחים בתחום. במקרה ש"הותקפתם", יש לאן לפנות: המוקד של מערך הסייבר הלאומי עומד לרשותכם בטלפון 119.
כעת בא תור הרישום החוקי ברשות המיסים. יש לבצע רישום עצמאי כעוסק במע"מ. בעת הרישום תצטרכו להחליט האם להירשם כעוסק פטור או עוסק מורשה. עוסק פטור לא יחייב את לקוחותיו במע"מ על המוצרים שהוא מוכר והשירותים שהוא נותן, ומנגד הוא לא יוכל להזדכות על מע"מ ששילם בגין שירותים ומוצרים שרכש. עוסק פטור ידווח למע"מ אחת לשנה על עסקאותיו. לעומתו, עוסק מורשה יחויב בדיווח חודשי או דו־חודשי למע"מ ויוכל להזדכות במע"מ תשומות. בעלי מקצועות חופשיים – למשל עורך דין, רופא או מהנדס – לא יוכלו להירשם כעוסקים פטורים. זאת ועוד, כעוסק פטור יוכל להירשם רק מי שמחזור העסקאות שלו בשנת 2021 לא יעלה על 99,893 שקל, כלומר כ־8,324 שקל לחודש. מי שיעבור את התקרה יהפוך לעוסק מורשה.
4 צפייה בגלריה
רו'ח רעיה קידר, חברת הוועד המרכזי בלשכת רו'ח
רו'ח רעיה קידר, חברת הוועד המרכזי בלשכת רו'ח
רו'ח רעיה קידר, חברת הוועד המרכזי בלשכת רו'ח
(צילום: יח"צ)
הגדרת המעמד בביטוח לאומי – לרישום המעמד כעצמאי בביטוח לאומי ותשלום מקדמות יש השפעה מכרעת על הזכאות לקבלת קצבאות, כמו פגיעה בעבודה, דמי לידה, שמירת היריון, קצבת נכות ועוד. עצמאי שידווח על עצמו כמי ש"אינו עונה להגדרה" כעצמאי, או שלא ידווח לביטוח לאומי מיד עם תחילת עיסוקו, וגם מי שישלם מקדמות נמוכות מהכנסותיו, זכויותיו עלולות להיפגע.
קביעת מקדמות למס הכנסה – עצמאי ישלם מס ההכנסה בדרך של מקדמה חודשית על חשבון המס השנתי. לאחר תום השנה יחושב המס, והחבות במס תעודכן בהתאם. מי שלא ישלם מקדמות, עלול להביא עצמו לחוב מס, שיצבור לרוב ריבית והפרשי הצמדה. ניתן להגדיל או להקטין את המקדמה בהתאם לרווח הצפוי.
קבלת אישור על ניכוי מס במקור – דרך נוספת לתשלום מס הוא ניכוי מס במקור על ידי לקוחות העסק, בהתאם לאחוז הניכוי שייקבע על ידי רשות המיסים. הסכומים שינוכו במקור יופחתו מהמס שעל בעל העסק לשלם למס הכנסה. יש לפנות לרשות המיסים על מנת לקבל אישור על שיעור הניכוי או פטור מניכוי מס במקור.
רישום כמעסיק עובדים במס הכנסה וביטוח לאומי – לצורך העסקת עובדים יש להודיע לרשות המיסים ולפתוח תיק ניכויים, שבו ידווח המעסיק על שכר העובדים ואליו יעביר את מס ההכנסה שניכה משכרם של העובדים. במקביל יפתח תיק ניכויים בביטוח לאומי, שאליו ידווח המעסיק על השכר ויעביר את דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות, שישולמו הן על ידי העובד והן על ידי המעסיק.
בדיקת הוראות ניהול הספרים – ניהול ספרי העסק, כולל רישום ההכנסות, ההוצאות, ניהול הנהלת החשבונות, המלאי ועוד. כמו כן עסקים שונים נדרשים על־פי חוק לנהל רישומים חשבונאיים בהתאם לסוג העסק. כך, למשל, רופא נדרש לנהל יומן רופא, גן ילדים נדרש לנהל ספר תלמידים, ומתווך נדרש לספר תיווך. בעת פתיחת העסק חשוב לבדוק מה ההוראות החלות עליכם ולהקפיד על התנהלות על־פי חוק.
פתיחת קופת פנסיה כעצמאי – עצמאי חייב על־פי חוק, בתנאים מסוימים, בהפקדה לפנסיה לעצמו. ההפקדה לפנסיה מזכה בהטבות מס.
יש לכם שאלות? זיכרו שאתם לא לבד, מומחה מתאים בארגוני העצמאים, יועץ מס וגם רואה חשבון יסייעו לכם לעשות סדר בכל הקשור לפתיחת העסק וההתנהלות הנכונה מול הרשויות. ולמה כדאי כל כך להתייעץ? למען השקט הנפשי שלכם, בשביל לשמור על הזכויות שלכם וכדי שתשלמו מס כחוק – אבל לא שקל יותר.