בשיתוף אתר "המקצוענים"
מדרגות הן אלמנט משמעותי בבית, לו נקבעו תקנים רבים שנכתבו בדם, ואמורים להגן על הבטיחות של המשתמשים בהן.
בחירה והתקנה של סוג הפרקט, הגובה שלו, העומק של המדרגה ומידת החספוס שלו למניעת החלקות – כל אלו מחייבים ידע, ניסיון ומומחיות.
לכן, שיקול העיצוב בהחלט לא צריך להיות השיקול היחידי שלכם. הנה כל מה שצריך לדעת, לפני שממהרים לבצע הזמנה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מי בעל המקצוע המתאים לכך? תלוי בסוג הפרקט שתבחרו

לפני הכל חשוב לדעת שבעל המקצוע המתאים הוא לא בהכרח מתקין פרקטים, אלא מי שמתמחה בהתקנת מדרגות, בהתאם לחומר הרלוונטי. זה יכול להיות גם מסגר, נגר או קבלן שיפוצים, במקרים המצריכים מספר בעלי מקצוע מתחומים שונים.

איזה סוג פרקט לבחור לחיפוי מדרגות? גלו את ההבדלים

פרקט למינציה: זהו הסוג הזול ביותר, שכן לא מדובר בחומר טבעי אלא בתערובת של חומרים סינתטיים עליהם מוטבע הדפס המדמה צורה של עץ.
ומתאים למי שמעוניין בתחלופה גבוהה יחסית של הפרקט מדי כמה שנים.
היתרון שלו הוא שמדובר בחומר דק יחסית שלא משנה משמעותית את מידת המדרגות, ולכן יתאים לחיפוי של מדרגות במידות גבוליות. התקן מחייב עמידה במידות מסוימות של רום (גובה המדרגה), שלח (מידרך המדרגה) וקנט (עובי החיפוי עצמו).
עוד עניין שכדאי לדעת לגבי פרקט למינציה הוא הצורך בשימוש בסף בחיבור של חלקי הפרקט השונים.
כיום, ישנו פתרון של סף ייעודי לחיפוי מדרגות, אשר בנוי בזווית מותאמת, ובמגוון גדול של צבעים, כך שתוכלו להתאים את צבע הפרקט לצבע הסף, ולמנוע מצב שהוא בולט מדי בחזית המדרגות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פרקט תלת-שכבתי: זהו פתרון הביניים שמאפשר לכם ליהנות ממראה טבעי, אך בעלות נמוכה יותר, ולא מחייב מעורבות של נגר. הוא פתרון שנחשב למאוד עמיד, ונהנה גם מהיתרון של היותו דק יותר מזה של העץ הגושני. בכך, הוא אינו משנה משמעותית את מידת המדרגות המקורית.
הוא קיים כמובן גם לחיפוי רצפות, ולא רק לחיפוי מדרגות, והוא אחד הפתרונות המומלצים ביותר בשוק כיום. הוא עשוי משלוש שכבות (בפנים תערובות של עץ דחוס ובחוץ שכבה של עץ טבעי איכותי).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פרקט עץ גושני: הפתרון הטבעי והיקר יותר הוא פרקט העשוי מ-100 אחוז עץ טבעי. ככל שהעץ עמיד יותר, כך מחירו עולה בהתאמה. נהוג להסתפק בעץ אלון לצורך חיפוי מדרגות, שנחשב לעץ שאינו זול מדי ואינו יקר מדי.
בעל המקצוע המתאים לצורך בנייה והתקנה של חיפוי מדרגות בעץ גושני הוא נגר.
חשוב לוודא שיש לו ניסיון בכך, שכן יש נגרים שתחום ההתמחות שלהם הוא ריהוט לחדרי שינה, שולחנות וכיסאות ויש נגרים עם ניסיון בהקמת מטבחים. בכל מקרה, שווה לשאול ולבקש לראות עבודות לדוגמה לפני שסוגרים הזמנה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שימו לב, שבחירה בעץ גושני אמנם תאפשר לכם ליהנות ממנו לאורך שנים, אך הוא גם מחייב הקפדה על תחזוקה מדי כמה שנים. מדי 3-5 שנים תצטרכו ללטש את שכבת הציפוי ולמרוח עליו שכבה חדשה.
ניתן לצפות את העץ בלכה (מבריקה, אטומה ועמידה יחסית) או בשמן (שנראה טבעי יותר, אך נשחק מהר יותר).
לכן, בחישוב כולל יש לקחת בחשבון שחידוש יעלה כ-100 שקל לכל מדרגה, כך שאם יש לכם כמות גדולה יחסית של מדרגות, זה בהחלט שיקול כלכלי שצריך להיות מחושב מראש.

לחפות את כל המדרגות או רק את חלקן?

הדבר תלוי לא רק בהעדפה האישית שלכם אלא גם בתשתית הקיימת. אם המדרגות שלכם תחומות בין שני קירות, תוכלו להסתפק רק בחיפוי של המדרך של המדרגות ('שלח'). אחרת, תצטרכו לחפות הן את השלח והן את הרום.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עד כמה יש גמישות בבחירת הצבע או ההדפס?

אמנם פרקט למניצה או פרקט תלת-שכבתי מגיעים במגוון גדול של עיצובים, הדפסים וגוונים, אך הוא מוגבל והקולקציות משתנות משנה לשנה.
מגבלה זו אינה קיימת כשבוחרים בעץ גושני, אותו ניתן לצבוע בכל גוון שתבחרו ממניפת הגוונים של חברות הצבע השונות.
ועדיין, גם בבחירה הסינתטית יש מספיק היצע, ואפשרות לשלב בין שני צבעים שונים למדרך ולרום. בחירה בצבע עץ למידרך ובצבע לבן לחיפוי הרום, תאפשר לכם יצירת אשליה של מדרגות מרחפות באוויר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה אמור לעלות?

המחיר מחושב לפי מספר המדרגות שיש לחפות, והוא אינו כולל את עלות ההתקנה עצמה. חיפוי כל מדרגה בפרקט מסוג למינציה עולה 50-150 שקל (לפני מע"מ), כשאם תבחרו לצבוע את המדרגות בשני גוונים שונים (לבן ועץ), הרי שתשלמו תוספת של כ-50 שקל (לפני מע"מ) עבור כל מדרגה.
חיפוי כל מדרגה בפרקט תלת-שכבתי יעלה לכם 150-450 שקל (לפני מע"מ). חיפוי כל מדרגה בעץ גושני יזנק לכ-600 שקל לכל מדרגה. בחישוב כולל, בשל הצורך בהזמנה ובהתקנה של נגר, הרי שהעלות יכולה להגיע לכמה אלפי שקלים עבור חיפוי של גרם מדרגות של קומה אחת.