מיום ראשון תושבים שפונו מבתיהם בעקבות אירועי המלחמה יוכלו להגיש בקשות ראשונות לקבלת סיוע חירום. לכך יהיו זכאים גם כאלה שהתפנו מרצונם מבתיהם (צריך להצהיר בבקשה). אולם, הסיוע יינתן רק לתושבי ישובים עד למרחק של 7 ק"מ מגבול הרצועה. המשמעות היא שחלק מהישובים שהותקפו קשות כמו אשקלון ואופקים לא יזכו בשלב הזה לשום סיוע.
זאת לאחר שהממשלה אישרה ביום חמישי בלילה במשאל שרים טלפוני תוכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי האוכלוסייה המצויה בסמוך לגבול רצועת עזה, סיוע ראשוני לתושבים וקליטתם בבתי מלון.
הממשלה עדכנה בהחלטה כי החל פינוי האוכלוסייה בהתאם לתוכנית צה"ל, "מרחק בטוח", הכוללת 24 יישובים בעוטף המונים 15,818 תושבים, לבתי מלון בכל רחבי הארץ. בין היישובים שפונו: רעים, סעד, בארי, זיקים, נתיב העשרה, כרם שלום, כיסופים, חולית, נירים, ניר יצחק , מגן, גבים, ניר עם, ארז, נחל עוז, מפלסים וכפר עזה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
קיבות בארי
קיבות בארי
קיבות בארי
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
בהחלטה נכתב כי הפינוי נעשה על ידי צה"ל, פיקוד דרום, ובאמצעות פיקוד העורף. צויין כי ההחלטה בכל הנוגע לשיבוץ המפונים למתקני הקליטה השונים תתקבל על ידי ובהתאם להנחיות רשות החירום הלאומית. עוד הובהר כי הפינוי יבוצע בכפוף להסכמת האזרחים, בשיתוף עם הרשויות המקומיות וועדי היישובים, ובכל מקרה לא ייעשה בכפייה.
עוד נקבע בהחלטה, כי תושב שמקום מגוריו הקבוע הוא במרחק של בין 0 ל-7 ק"מ מגבול רצועת עזה והתפנה או פונה ממקום מגוריו בין 7 ל-13 באוקטובר למקום אחר, יהיה זכאי למענק לצורך התארגנות ראשונית לצרכים המיידים הנדרשים. סכום המענק יחושב לפי 1,000 שקל עבור כל אחד מבני המשפחה ובכל מקרה לא יותר מ-5,000 שקל למשפחה. הובהר כי המענק ניתן לצורך התארגנות ואינו מהווה פיצוי בשל נזקים שנגרמו. סך העלות לצורך מימון המענקים לפי סעיף זה נאמדת בסך של עד 80 מליון שקל.
בין השאר מפורט בהחלטה כי מערך מתקני הקליטה יתבסס על פנימיות, אכסניות ובתי מלון, ומשרד הפנים יעביר תשלום לאותם מקומות אירוח. התשלום למקומות, לתקופה של 21 יום, יינתן לפי הקריטריונים האלה: מלונות יקבלו 500 שקל למבוגר ו-250 שקל לילד, אכסניות ופנימיות יקבלו 400 שקל למבוגר ו-200 שקל לילד. למימון כלל העלויות יוקצה למשרד הפנים עד 6.5 מליון שקל ליום לחימה ולמשך של עד 21 יום.
בשלב זה התוכנית תופעל לתקופה של 21 יום, כאמור, ולקראת תום התקופה ייבחן הצורך בהמשך הפעלתה לפרק זמן נוסף וזאת בהתאם להערכת המצב המבצעית. עוד צויין כי ככל שיידרש תובא לאישור הממשלה הצעה להחלטה על הארכת הפעלת התכנית.
פורסם לראשונה: 23:27, 12.10.23