בעוד חברות ספנות זרות, מהגדולות בעולם, שמגיעות לישראל, גילו התחשבות לאור מלחמת חרבות ברזל, והודיעו כי לא יטילו "היטל מלחמה" על האוניות שלהן המגיעות לארץ (היטל אותו מטילות חברות ביטוח בינלאומיות על חברות ספנות לאור הסיכון שנוצר מהמלחמה), ובנוסף ויתרו על גביית דמי שהייה על מכולות לאחר פריקה שמתעכבות בנמל לפרק זמן של 60 יום (החל מה-8 באוקטובר), דווקא חברת צים הישראלית גובה את ההיטל ואת דמי השהייה.
התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר פנו בתלונה בנושא לשרת התחבורה מירי רגב, וביקשו שתתערב בנושא ותפעיל לחץ על צים לבטל את "קנסות המלחמה". יש לציין כי משרד האוצר נתן שיפוי ביטוחי של 80% לחברות הספנות במידה שיגרם לאוניות נזק מלחמה בעודן עוגנות בנמלי ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
(צילום: shutterstock)
אמיר שני, סגן נשיא לשכת המסחר, שחתום על המכתב שנשלח לשרה, אמר: "פנינו לאלי גליקמן, מנכ"ל צים, בבקשה שיוותר על 'הקנסות' כדוגמת חברות הספנות הגדולות בעולם, אבל נתקלו בסירוב".
במכתב עצמו, עליו חתומים רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, ושני, נכתב: "ברצוננו להעלות בפניך סוגיה בלתי סבירה בהתנהלותה של חברת צים, בכל הנוגע לשירותי הספנות אותן מעניקה החברה לחברות ישראליות, יבואנים ויצואנים בזמן המלחמה. בעוד שתי חברות הספנות הגדולות בעולם, מירסק ו-MSC, אשר מיד עם כניסת המשק למצב חירום, הודיעו כי הן לא תטלנה 'היטלי מלחמה' בסחר הישראלי, וכי הן מוותרות על גביית דמי השהייה על מכולות, להפתעתנו, חברת צים המדורגת במקום העשירי בדירוג חברות הספנות בעולם, ושזוכה לתמיכה רחבה מצד המדינה, הודיעה כי היא גובה מבעלי המטענים 'היטל מלחמה' בשיעור ממוצע של 50 דולר למכולה בת 20 רגל ו-100 דולר למכולה של 40 רגל.
"בנוסף, נמנעה החברה מלתת פטור גורף מדמי השהייה לבעלי המטענים. עם פרוץ מצב החירום יצאה הנהלת החברה במסע יחסי ציבור והודיעה כי 'לאור המצב ומתוך סולידריות עם מדינת ישראל ואזרחיה, היא מעמידה את כל אוניות ותשתיות החברה לטובת הצרכים הלאומיים של מדינת ישראל בעדיפות ראשונה'. לצערנו, מדובר בהכרזה מטעה, דיבורים לחוד ומעשים לחוד. החברה, כאמור, לא רואה את האינטרסים של המשק ולא הבינה את משמעות היותה מוביל לאומי אשר זכה לא רק לכיסוי ביטוחי מהמדינה בשעת חירום, אלא גם לשורה של הטבות מאז היוסדה.
"עדיין, בניגוד לחברות הרב לאומיות התומכות בלקוחותיהם בישראל, דווקא החברה הלאומית הנהנית מתמיכת המדינה עומדת על גביית היטל המלחמה ודמי שהייה משמעותיים. מצופה היה כי כל תמיכה ממשלתית המוענקת לחברה תותנה בכך שהיא תסייע למשק הישראלית ולכל הפחות תיישר קו עם מתחרותיה בעולם. לאור האמור, נבקש את התערבותך האישית והמיידית במטרה להביא לביטול גביית ההיטל, כמו גם למתן הקלות נוספות לבעלי המטענים, כפי שנוהגות חברות זרות התומכות. אנו מצפים כי התערבותך תביא להיענות חיובית של חברת צים".
מחברת צים לא נמסרה תגובה.