על רקע המשבר שבו מצוי ענף הדיור, במסגרתו כפי שפרסמנו ב-ynet ובממון שלוש חברות נדל"ן קרסו, וחלק מהחברות הציבוריות הציגו תוצאות בעייתיות בדוחותיהן הכספיים, לצד עליות מחירי השכירות, ובצל החשש מפני העלאת ריבית נוספת על אף ההחלטה להשאיר את הריבית הנוכחית על כנה, כפי שרמז שלשום נגיד בנק ישראל בפודקאסט הכלכלי של ynet, ל-ynet וממון נודע כי הקבלנים דורשים כעת מהאוצר לבטל את מס הרכישה למשקיעים. זאת כחלק ממה שהם מגדירים "המהלכים הנדרשים" להתמודדות עם הצניחה בפעילות ענף הבנייה והתשתיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במכתב ששלח אתמול נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הוא טוען כי מס הרכישה בגובה 8% על דירה שנייה ומעלה "פוגע באוכלוסיית שוכרי הדירות", שכן "הרחקת המשקיעים מהשוק על ידי העלאת מס הרכישה הביאה לאובדן אלפי דירות ממצבת הדירות להשכרה ולזינוק היסטורי בקצב התייקרות דמי השכירות". בהתאחדות מעריכים כי "ביטול מס הרכישה יתמרץ משקיעים לרכוש דירות, יגדיל את מלאי הדירות להשכרה, יניע יזמים לחזור לבנות ויפחית את דמי השכירות ומחירי הדירות במשק".
2 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
במכתב, שנשלח גם למנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, ולמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, כותב סרוגו כי משבר הדיור "הפך לסכנה המאיימת לפגוע ביציבות המשק ובעתיד המדינה. הגענו לנקודה בה צעירים ישראלים רבים מתקשים לראות את עתידם כאן, בשל ההבנה כי לא יוכלו למצוא לעצמם פתרון דיור. זו לדעתנו העת לחשב מסלול מחדש, ובראש המהלכים הנדרשים עומד ביטול המס העודף על משקיעים בדירות להשכרה, שפוגע בכל ישראלי ובמיוחד באוכלוסיית ענק של מעל 800 אלף בתי אב השוכרים דירות".
לדבריו, "הרחקת המשקיעים מהשוק על ידי העלאת מס הרכישה הביאה לאובדן אלפי דירות ממצבת הדירות להשכרה במשק ולזינוק היסטורי בקצב התייקרות דמי השכירות". סרוגו מעריך כי ביטול מס הרכישה יניע, בין היתר יזמים לחזור לבנות, מה שיאפשר למנוע בהמשך הדרך זינוק במחסור בדירות. "כפי שההיסטוריה מלמדת, העלאת מס הרכישה למשקיעים לכדי שיעור של 8%-10% אשר בוצעה בחודש נובמבר 2021, גרמה להשפעה מיידית על כמות מלאי הדירות להשכרה ולהתייקרות דרמטית בשכר הדירה".
2 צפייה בגלריה
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ בכנס עיר הנדל"ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ בכנס עיר הנדל"ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
(צילום: ארן דולב)



בהמשך מציג סרוגו נתונים, לפיהם בעוד מלאי הדירות להשכרה בידי משקיעים לפני מועד העלאת מס הרכישה בנובמבר 2021 עמד על קצב חודשי של 2,300 יחידות דיור, לאחר העלאת מס הרכישה, נכון לחודש מאי 2023, עמד הקצב החודשי של רכישות משקיעים על 1,000 יחידות דיור בלבד. נתון נוסף מראה כי בעוד ב-2021 שיעור עסקאות המשקיעים מסך העסקאות עמד על 20%, השנה ירד שיעור זה ל-15%. "ניתן לראות שכיום המשקיעים מוכרים דירות יותר מאשר הם קונים. מאז העלאת מס הרכישה נגרעו ממלאי הדירות להשכרה 4,000 יחידות דיור", מסביר סרוגו.
כמו כן, סרוגו הוסיף נתונים לגבי התייקרות שכר הדירה, לפיהם בעוד עד נובמבר 2021 מדד שכר הדירה טיפס בקצב שנתי של 1.1%, מאז מועד העלאת מס הרכישה ועד יולי 2023 טיפס מדד שכר הדירה בקצב שנתי של 6.1%, כלומר שיעור התייקרות שכר הדירה גדל פי 5.5. אשר לשוכרים חדשים, מדד שכר הדירה טיפס בקצב שנתי של 2% טרם העלאת מס הרכישה, אולם לאחר מכן זינק המדד ל-9%, כך ששיעור התייקרות שכר הדירה גדל פי 4.5.
בהתאחדות מעריכים כי הכנסת משקיעים חזרה לשוק באמצעות ביטול מס הרכישה, תביא באופן מיידי להחזרת קצב הרכישות, כך שתוספת חודשית לרכישות משקיעים תעמוד על 1,300 יחידות דיור, תוספת חודשית למכירת דירות חדשות תעמוד גם כן על 1,300 יחידות דיור, תוספת שנתית תגיע ל-15,600 יחידות דיור ותוספת שנתית להתחלות הבנייה תגיע גם כן ל-15,600 יחידות דיור חדשות.
עוד מעריכים הקבלנים כי ביטול מס הרכישה על משקיעים יביא לתוספת של מיליארדים בהכנסות המדינה ממיסים, למשל תוספת מע"מ שנתית של קרוב לחמישה מיליארד שקל, תוספת מס רכישה ומס שבח של 2.7 מיליארד שקל (עלייה של 15% לעומת המצב הקיים), תוספת מיסים נוספים (מס הכנסה, בריאות, היטלים שונים) בהיקף של 1.3 מיליארד שקל ובסך הכול, מציינים הקבלנים, קופת המדינה תזכה לתוספת הכנסה של קרוב לתשעה מיליארד שקל.
נציין כי בשבוע שעבר דווח על מינויו של שי אהרונוביץ למנהל רשות המיסים במקום ערן יעקב. אהרונוביץ זכור כמי שאמר כי "מיסים הם לא הפתרון למה שיקרה בשוק הנדל"ן - הפתרון לטווח הארוך הוא בצד ההיצע".
מלשכת שר האוצר סמוטריץ' נמסר: "המכתב התקבל, הנושא בבדיקה של גורמי המקצוע".