ככל שמתבגרים, מושגים כמו "בית אמא" ו"הבית של סבתא", מקבלים משמעות חזקה יותר. הם מתחברים אל הבית ההוא, של הילדות. תחושות הנוסטלגיה והגעגוע מוצאות ביטוי, לא אחת, גם בהחלטות שנוגעות לעיצוב הבית. כך, במקביל לפריטים שונים, ש"סוחבים" לאורך שנים, ולא מוכנים אפילו להעלות על הדעת את האפשרות של "להיפטר מהם", נרכשים ונאספים גם פריטים שונים, שמחזירים אותנו באחת לאותה תקופה, פריטים שנכללים בקטגורייה של , "רטרו" או "וינטג'" או "ענתיק".
בשנים האחרונות חל ביקוש הולך וגדל לעיצובים בסגנון הרטרו והוינטג', שמאפיין לא רק את בני ה־50+ וה־60+, אלא גם צעירים יותר, שמבקשים מענה לרצון לחזור להתחבר לאווירה ביתית, שהייתה נפוצה פה ובעולם משנות החמישים ועד לסוף שנות השבעים. פריטי עץ ואמייל צבעוניים וחמים תופסים מקום בבתים, מקנים הרגשה ביתית וחמימה. זאת במקביל לעיצוב המודרני, שהחל במהפכה התעשייתית ונמשך עם התפתחות הטכנולוגיה, ובא לידי ביטוי בקווים נקיים ובגוונים ניטרליים, שעושה שימוש בחומרים קרים כמו ניקל, נירוסטה וזכוכית, ובמנעד צר של צבעים. וכך אפשר היום, בהרבה בתים, בחדרים ובחללים שונים, למצוא את השילוב של החם והקר, של הישן והחדש. בצד פריטי רטרו ווינטג' נמצאים פריטים של העידן החדש. כך, למשל, בסלון הבית, יועמד על מזנון וינטג' מסך טלויזיה ענק ומתקדם, ובמזנון יהיה מקום להעברת חוטי החשמל של הממיר. כך אפשר למצוא על שיש של מטבח עץ חם, מכשירי חשמל מתקדמים, וכלי אמייל יישטפו במדיח כלים משוכלל. יש גם הבוחרים להדביק טפטים בסגנון וינטג' בחדרים מודרניים, ורשימת השילובים ארוכה.

סלון: רטרו בחדר האירוח

בהגדרה, זהו החדר הראשי והגדול של בית המגורים, בו מתנהלים חיי הפנאי של דרי הבית. מכיון שהוא משמש גם לאירוח, מקנים דרי הבית חשיבות גדולה לעיצובו. התפתחות הטכנולוגיה הביאה איתה שינוי בעיצוב. למשל, עם כניסת שידורי הטלוויזיה לישראל ב־1966, הלכו המזנונים ועוצבו בהתאם לצורך זה. עד אז כלל הסלון ספה גדולה, לרוב מעץ, לה הותאם מזנון עץ, עליו הונחו קישוטים שונים, והיה גם שולחן סביבו הצטופפו האורחים, שלא אחת הוזמנו אל "החדר הגדול", שהיה שם נרדף לסלון של אז בהרבה בתים. בהרבה סלונים נמצאה גם ספרייה גדולה לספרים. הסלון המודרני כולל לרוב יותר רהיטי ישיבה, והמזנון מציג את מערכת הבידור הביתית, כמו טלוויזיה וקונסולת משחקים. וילונות ושטיחים גם הם חלק מהעיצוב, ויש המערבים פה סגנונות, כדוגמת ספת וינטג' ושטיח מודרני או להפך. אם הסלון מתחבר לכניסה לבית, יש המערבים גם פה בין סגנונות העיצוב, כדוגמת קונסולה מודרנית, ומעליה תוצב ומראה בסגנון וינטג' או עתיקה. בחברה החרדית גם כן מקנים חשיבות רבה לעיצוב הסלון, ולרוב יוצב בו במקום בולט ארון ספרי קודש.

4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מטבח: קפה בקומקום השורק או במיחם החשמלי?
תפקידו של המטבח עבר שינויים, ובהתאם לזה עיצובו והפריטים הקיימים בו. החדר, שמשמש בעיקרון לאחסון ולהכנה של המזון. כבר מזמן אינו רק כזה. מטבח מודרני כולל, לרוב, את מכשירי החשמל, וגם "אי" גדול, אם כמקום של בישול ואפייה, ואם כמקום סביבו יושבים ומעבירים סעודה משפחתית או חברתית. בצמוד אליו תוצב "פינת אוכל", שמיועדת לאירוח רחב יותר.
הזוג אילה ואמיר עמרמי הקימו את "הבית של סבתא" בכפר סבא לפני כשבע שנים, בבית ששימש שהיה בעצם הרפת הראשונה בעיר. במקום הקסום מוצגים עשרות רבות של פריטי רטרו ווינטג'. זה מתחיל בחלונות עתיקים בני למעלה מ־100 שנה, שהופכים אצלם למראות, לאחר שעברו תהליך שיחזור ושיפוץ מיוחד. זה ממשיך לכלי אמייל לשימושים ובצבעים שונים, למדפי תבלינים ולתמונות וכרזות עם ביטויים שגורים של פעם.
ריטי רטרו ווינטג' בבית
1. שחור או נס?
איך לשתות ואיך להכין - רק תבחרו. שחור או נס או בכלל תה. אם זה עם קומקום: שורק - על הגז או חשמלי - הכל הולך! ברור גם ממכונת קפה למפונקים שבינינו.
2. פטיפון: המנגינה של פעם.
המכשיר, שנקרא בעבר בשפות שונות גם "גרמופון", נועד להשמעת נגינת תקליטים שטוחים. אמנם, במאה ה-20, עם התפתחות התקליטורים, ירדה קרנם של התקליטים ועימם קרנו של הפטיפון, אבל בשנות האלפיים שבה ההילה לכבוש מקום, וכיום חברות רבות מייצרות פטיפונים ברמה גבוהה, שמגיעים גם למחירים של אלפי שקלים. בתחילת המאה הנוכחית החלו לייצר פטיפונים עם יציאת USB ועם אפשרות לחברם למחשב ובו תוכנת הקלטה.
3. טלפון חוגה: בואו נחייג.
מכשיר סלולר? מי חשב על זה פעם? עד לפני כ-40 שנה, הוצב ברוב הבתים בישראל מכשיר הטלפון, ששלח למרכזייה אותות חשמל, המקבילות למספר טלפון שחויג, באמצעות סיבוב חוגה. לביצוע שיחת טלפון, היה צריך להכניס את האצבע לחור של הספרה שרוצים לחייג, ולסובב את החוגה בכיוון השעון עד שהיא נעצרה, ואז לשחרר את החוגה עד שהיא חזרה למיקומה המקורי.
4. מכונת כתיבה: בואו נתקתק.
כותבים רבים עדיין זוכרים את עידן מכונת הכתיבה, בעידן של טרום המחשב. אותו מכשיר, ששימש לכתיבה באופן מכני, בדרך כלל נייר, על ידי הקשה. מכונות הכתיבה החלו להופיע באמצע המאה ה-16, ולקראת סוף המאה ה-19 התעצבה סופית צורת המכונה, והפכה למכשיר חיוני בפעולתו של כל משרד, במקביל לטלפון.
בצורתה זו היא שרדה עד עידן המחשבים והמדפסות.
5. ספה של פעם
גלריית היבואנים לעיצוב הבית מציעים ספה מודרנית מבד קטיפה, בצבע כחול עמוק, חי ומלא רבדים. אפשר להזמין בכל מידה וצבע. 

מתנה לחג: פנו מקום לנעליים

מקום לנעליים, שכבר מזמן הפכו לפריט אופנתי נחשק, כמעט תמיד חסר. הנה הצעה: במקום להביא עוד ואזה או סכו"ם, שעלולים למצוא את מקומם בפינת הארון או לעבור ליעד הבא, תחשבו על מתנה בדמות ארון נעליים. לא כזה כבד, שצריך לקבע לקיר. היום מוצעים ארונות מודולריים, בני כמה קומות, שיכולים לאכסן בתוכם עשרות זוגות נעליים. הם כוללים כיסוי בצבעים שונים, קלים ופשוטים להרכבה, חוסכים במקום ומקלים על הסדר, ותמיד יימצא להם צורך ומקום בבית.



4 צפייה בגלריה
   עזריאלי.קום, ארון נעליים
   עזריאלי.קום, ארון נעליים
עזריאלי.קום, ארון נעליים
(צילום: יח"צ)


רטרו, וינטאג' או ענתיק? מצאו אתה הבדלים.
הרטרו מתייחס לפריטים חדשים, שמקבלים מראה ישן בהתאם לרוח תקופה מסוימת. ההשראה היא מהעבר, אבל פס הייצור הוא עכשווי. הוינטאג' מתייחס לפריטים וחפצים ישנים מקוריים, שהשתמרו לאורך זמן, ובתהליכי ייצור ייחודיים, מפיחים בהם חיים חדשים. יש גם העורכים אבחנה ביניהם לפני מספר השנים של הפריט: פריטי הרטרו הם בטווח של 20 עד 40 שנה, ופריטי הוינטאג' בני 40-100 שנה. פריט שהוא מעל 100 שנה, מוגדר כבר "ענתיק".

גוד לייף לבני הגיל השלישי
לאחרונה נפתח בראשון לציון 'גוד-לייף': אולם תצוגה גדול, ראשון מסוגו בארץ, שמציע תחת קורת גג אחת לבני הגיל השלישי אלפי מוצרים ופתרונות חכמים, כדי שיוכלו ליהנות מחיים עצמאים ככל הניתן. מגוון המוצרים האיכותיים כולל ציוד רפואי ושיקומי, ריהוט, טואלטיקה, אביזרי בטיחות ונגישות, מוצרי פיזיותרפיה ואורתופדיה, מוצרי ספיגה, תוספי תזונה, קוסמטיקה, פתרונות ניידות, קלנועיות ועוד המוצרים, שנמכרים בקשת רחבה של מחירים, כשחלקם מוצעים להשכרה, מוצגים בהתאם לחללים בבית: חדר רחצה, חדר שינה, סלון ומטבח. בין המוצרים, העונים לצרכי בני 50 ומעלה: רמקול ייחודי, המונח בקלות על הצוואר, ומשמיע את הווליום של הטלוויזיה קרוב לאוזניים, מקל הליכה קל משקל, הנפתח לכיסא ישיבה יציב, כורסת ישיבה אורתופדית, שמרימה את היושב עד למצב עמידה, סמארטפון עם ממשק ידידותי, מכשירי מדידת לחץ דם ועוד.
ניצן שקל, מנכ"ל 'גוד-לייף': "אוכלוסיית האזרחים הוותיקים הולכת וגדלה, במקביל לבשורה החדשה של בני גילאים אלו, הרצון לחיות עצמאיים ומהנים. אנחנו רואים מגמת עליה בקרב המבוגרים המעוניינים לרכוש ולהתחדש במוצרים, שיקלו וישמרו עליהם בעל חיי היומיום שלהם. אם בעבר היו צריכים לכתת רגליים בין חנויות שונות, כיום תחת קורת גג אחת ומעוצבת נמצא כל מה שקבוצת גיל זו רוצה וצריכה, תוך מתן דגש על אפשרות הנגישות והבטיחות.
אולם תצוגה 'גוד לייף': רח' נדב בסקינד 11, ראשון לציון
03-6343464 www.goodlife.co.il

4 צפייה בגלריה
אולם תצוגה גוד לייף לגיל השלישי
אולם תצוגה גוד לייף לגיל השלישי
אולם תצוגה גוד לייף לגיל השלישי
(צילום: מנחם עז)



בוקסה

גם ל־On וגם ל־Off
ב־On השווייצרית מייצרים נעליים כמעט לכל סוג ריצה, מרחק ומשטח: מאולטרה מרתונים ועד ריצות שטח, אם חול ובוץ זה העניין שלכם. אבל ה־24/7 היפהפיות שלהם מיועדות לאנשים עם פרופיל קצת יותר סולידי ומתון, ואיתן יתרון גדול: ברגע שסיימתם לרוץ 5 קילומטר, אתם יכולים (עדיף אחרי מקלחת. בכל זאת, עדיין קיץ) ללכת איתן למשרד ואז (שוב, מתחנן, מקלחת) לצאת בערב. הן גם קלות, ואם תישארו עם גרסת שרוכי הגומי הקצרים אפשר לנעול אותן כמו כפכף, בעמידה. בקיצור, 24/7.
Cloud 24/7, 700 שקל
(590 שקל לחברי מועדון)

4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

ביתו של סבא
מילים: מאיר אגסי
לחן: מתי כספי
"לבית של סבא שלי שבכפר הוליכה דרך חומה של עפר,
בשדות מסביב טיילו חסידות והיה שם אלון אחד גדול מידות.
ארובה קטנה פלטה שם עשן בביתו של סבא שלי הישן,
ועכשיו כבר איננו הבית הזה ואני רק עומד והוזה.
בבית של סבא שלי שבכפר היה שעון קוקיה ששר,
קוקו כזה שמיד נאלם וסבא שלי עישן וחלם.
וסבתא ישבה ליד המיטה והיתה מספרת לי אגדה
מספר אחד כבד וטוב, והמון מכשפות שם עלו באוב
ויום אחד היתה מלחמה ונותרו חסידות בשדות הדממה,
ואני שבאתי בדרך עפר אינני מוצא את ביתי שבכפר".