הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב או ה"פד") הכריז הערב (ד') על העלאת ריבית נוספת ומספר אחד עשר מאז מרץ 2022 בשיעור של 0.25% - בהתאם להערכות בשווקים. בכך, הריבית בארה"ב תעלה לטווח של 5.25%-5.5% - הריבית הגבוהה ביותר זה 22 שנה. בהחלטת הריבית הקודמת הבנק המרכזי בארה"ב לא העלה את הריבית אחרי 10 העלאות רצופות.
ברקע, שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-3% בחודש יוני, אחרי שעמד בחודש הקודם על 4%. מדובר בקצב הירידה המהיר ביותר מאז נובמבר 1981. נזכיר כי ביוני 2022, קצב האינפלציה השנתי בארה"ב עמד על 9.1%. בהודעה שצורפה להחלטת הריבית הנוכחית נכתב כי "האינפלציה עדיין גבוהה וכי הבנק קשוב לסיכוני האינפלציה", מה שמרמז שייתכן שלא מדובר בהעלאה האחרונה השנה.
יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר במסיבת עיתונאים לאחר ההחלטה כי "יש עוד דרך ארוכה להשבת האינפלציה לרמה של 2% (היעד העליון של האינפלציה בארה"ב). עברנו דרך ארוכה אבל ההשפעה של ההידוק המוניטארי עדיין לא התממשה במלואה".
עוד אמר פאוול בנוגע להחלטות בהמשך כי "צריך לראות שהאינפלציה נמוכה למשך תקופה ארוכה, ונותיר את המדיניות המגבילה עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה מתכנסת ליעד של 2%". עוד הוסיף כי "אנחנו מוכנים אף להדק את המדיניות עוד יותר אם הדבר יידרש.
"נמשיך להתבסס על הנתונים על מנת לקבל החלטות בהמשך. צריך להיות מוכנים להעלאות נוספות אם הנתונים יצדיקו זאת". בהמשך אמר כי "ייתכן שנעלה את הריבית בהחלטה של ספטמבר וייתכן שלא. נבחן את העניין בכל החלטה מחדש".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
(shutterstock)
העלאת הריבית בארה"ב לצד התחזקות הדולר וחשש ממצב כלכלי שמידרדר בעקבות אישור החוק המבטל את עילת הסבירות מעלים את הסיכוי שבנק ישראל יעלה ב-4 בספטמבר את הריבית בישראל ברבע אחוז נוסף ל-5%, לאחר הפוגה בהעלאות בהחלטה האחרונה בארץ.
ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, הסביר חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, כי השאלה היא מה יעשה הבנק המרכזי בארה"ב הלאה. היום יש יותר ויותר הערכות שאומרות שזו העלאת הריבית האחרונה, שבארה"ב כבר רואים את האור.
"הבנק המרכזי אמר בעבר שהוא צופה עוד שתי העלאות ריבית, אבל בעצם מה שאנחנו ראינו בשבועות האחרונים זה נתונים יחסית מעודדים מבחינת רמת האינפלציה בארצות הברית, היא ירדה כבר לרמה של 3%, הרבה פחות ממה שחששו. ולכן בעצם יש אינדיקטורים שתומכים בכך שהבנק המרכזי יכול להסתפק בהעלאה של היום, וככל שהמצב ישמר ולא נראה עלייה נוספת באינפלציה, יש סיכוי שבעצם זו העלאת הריבית האחרונה, וב-2024 אפילו כבר נתחיל לראות הורדת ריבית".
עוד הסביר הרצוג כי "אם נחזיר את המשמעות של זה אלינו לישראל, באופן מסורתי בנק ישראל עקב אחרי העלאות הריבית של ארצות הברית ובעצם היה מתאם מאוד גבוה, עם פיגור מסוים, בין הריבית בישראל לריבית בארה"ב. פה נמצא האתגר עכשיו שיעמוד בפני בנק ישראל, במצב שבו כלכלה ישראלית עלולה להתנתק מהכלכלה הגלובלית. בעוד שהכלכלה הגלובלית מתאוששת, אצלנו יש סימני אזהרה לא קשורים.
"ישראל תמיד התגאתה בכך שאנחנו חסינים למשבר הגלובלי, רמת האינפלציה אצלנו הייתה יותר נמוכה מאשר בארה"ב ובעצם המצב עכשיו התהפך - כלכלת העולם מתאוששת ואנחנו במגמת הידרדרות ולכן אני לא חושב שבנק ישראל יוכל לבוא עם מסר דומה לזה של הפד האמריקני שכבר רואה את ניצני סוף המשבר". לריאיון המלא האזינו בסימינייה השנייה בנגן שבראש הכתבה.