חם בירוחם: "לחיות כאן זה כמו לגור מצד אחד במושב קטן ואיכותי עם מערכת חינוך טובה מאוד, כולל שיטת החינוך המונטסורי, ומצד שני ליהנות מהטבת מס משום שמדובר ביישוב שמוגדר עיירת פיתוח". כך מתארת מורן הררי (39), נשואה פלוס שלושה (בני 11, 8 ו-6), את החיים בירוחם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הררי, מורה בבית ספר יסודי, נולדה בחולון, וכששירתה בצה"ל בבאר שבע הכירה את בן זוגה וחיה איתו בבירת הנגב עד לפני כשלושה חודשים. "כשרצינו לקנות בית משלנו, ידענו שנצטרך נכס שיתאים לצרכים של המשפחה - שיהיה מספיק גדול, שישרת אותנו שנים קדימה. בבאר שבע כבר לא היינו יכולים להרשות לעצמנו לקנות דירה, גם אופקים ירדה מהפרק מבחינת המחירים. אז הגענו לירוחם", היא מספרת.
לדבריה, "עשינו סקר שוק והבנו שיותר ישתלם לנו להשתקע כאן, למרות שגם בירוחם מחירי הדירות כבר די גבוהים. זכינו בהגרלה של רשות מקרקעי ישראל לרכישת קרקע בשכונת האגם כדי לבנות בית פרטי, ובינתיים אנחנו מתגוררים כאן בשכירות כדי להתרגל לעיר ולהכניס את הילדים למסגרות. מדובר בשכונה חדשה לגמרי, שצפויה לכלול בתים בשיטת בנה ביתך וסמוכה לאגם של ירוחם. אנחנו רק בתחילת הליך האישורים, ומניחים שייקח לפחות שנתיים עד שנסיים את הבנייה".
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
דירות ב-250-350 אלף שקל. שכונת אלי כהן בירוחם
(צילום: הרצל יוסף)
הררי מתארת כיצד בדקה קרקעות שמיועדות לבנייה עצמית ביישובים נוספים בסביבה, אולם נתקלה בסכומים גבוהים ביחס לתמורה. "בכרמית שליד מיתר, למשל, רצו סכום שנע בין 700 ל-800 אלף שקל לקרקע. פה שילמנו למדינה כ-300 אלף שקל עבור השטח ואנחנו מעריכים שהעלות הכוללת יחד עם הבנייה תגיע ל-1.5 מיליון שקל", היא מגלה. "התוכנית שלנו היא לבנות וילה עם לפחות חמישה חדרי שינה, ויש לנו אופציה גם לצימרים כי בעירייה רוצים לפתח את התיירות".
בינתיים, כאמור, גרה המשפחה בשכירות בשכונת האירוסים - שכונה חדשה בצפון ירוחם. "אם בבאר שבע גרנו בדירת חמישה חדרים בשטח 100 מ"ר בשכונה ט' בלי מרפסת בבניין ישן ושילמנו 3,000 שקל בחודש, סכום שנחשב טוב כי היום הדירה מושכרת כבר ב-3,250 שקל, הרי שהיום אנחנו גרים בדירת חמישה חדרים בשטח 110 מ"ר עם גינה של 50 מ"ר בבניין בן שנה וחצי – ומשלמים את אותו הסכום", מוסיפה הררי. "אי אפשר בכלל להשוות בין הדירות, והתושבים הוותיקים אפילו רמזו לנו שהסכום הזה גבוה, כי לפני שנה הדירה הושכרה ב-2,500 שקל".
הררי עובדת בבאר שבע - מרחק של כחצי שעה נסיעה ברכב פרטי. "נכון שירוחם מרוחקת מהערים הגדולות בדרום שזה חיסרון, אבל היתרון הוא שאין ממנה כמעט תנועה, לא בהלוך ולא בחזור", אומרת הררי. חיסרון נוסף הוא העובדה שבירוחם יש בשלב זה מרכז מסחרי אחד פעיל חלקית וסופרמרקט אחד.
"אם אני רוצה לקנות תלבושת לבית הספר, אני אסע לדימונה או לבאר שבע", היא מודה. "אבל יש כאן חנויות, פאב אחד נחמד, כמה מסעדות, בית מלון ואפילו מרכז הייטק קטן. האוכלוסייה מעורבת - חילונים, דתיים-מסורתיים, יש כאן גרעין גדול של בני עקיבא, וגם חרדים. האוכלוסייה החילונית פחות גדולה ואולי יש מקום לחזק אותה".

המשקיעים נוהרים

גם שניר ביסמוט (35), בעלי משרד תיווך ביסמוט נכסים, עבר מבאר שבע לירוחם עם בת זוגו חופית (33), מנהלת אדמיניסטרטיבית בעיר הבה"דים הסמוכה, ושני ילדיהם (בני 3 ו-7). "אני במקור מבאר שבע ואשתי מירוחם. עברנו לכאן לפני שש שנים אחרי שראינו שיש פה התפתחות יפה מאוד. יש כאן תושבים שהגיעו מחוץ לעיר כדי לקנות דירות למגורים וגם הרבה משקיעים שרוצים להרוויח מהתשואה שנעה סביב 4.5%-5%. במסגרת עבודתי העברתי לא מעט תושבים מבאר שבע לירוחם", הוא אומר.
בני המשפחה מתגוררים בדירת גן עם ארבעה חדרים בשטח 112 מ"ר עם גינה של 100 מ"ר בשכונת האירוסים שעלתה להם 830 אלף שקל. ביסמוט מספר על שקט, חיי חברה, חינוך איכותי ופעילויות לילדים ולמבוגרים כאחד. "במשך שנים דווקא הייתי אנטי, ובסוף אני זה ששיכנעתי את המשפחה לעבור לכאן", הוא מוסיף. "יש זוגות צעירים מבאר שבע והסביבה שפשוט נמאס להם מיוקר הדיור. כאן יש לנו פעילויות לילדים שאני לא רואה שיש במקומות אחרים, הפעלות, הופעות, מתנפחים בקיץ, קהילתיות, שכנים שמתאגדים ויוצאים לטיולים. אין רעש והמולה כמו בעיר הגדולה".
4 צפייה בגלריה
משפחת ביסמוט
משפחת ביסמוט
"יש ביקוש מטורף להשכרה בבתים פרטיים ובדירות החדשות". משפחת ביסמוט
(צילום: הרצל יוסף)
"ברור שיש הרבה חסרונות - אין קניון או מתחם קניות גדול, יש רק דואר אחד, בנק אחד. אבל היתרונות עולים על החסרונות", הוא מוסיף. "תעסוקה דווקא יש: תושבים רבים מירוחם עובדים במפעלים באזור או בעיר הבה"דים המרוחקת כ-10 דקות נסיעה. יש תחבורה ציבורית, בית מלון ועסקי תיירות. בקרוב ייפתח מלון נוסף וגם רוצים לפתוח פארק הייטק. יש מכרזים נוספים שצפויים להיפתח לבנייה, פארקים מושקעים".
ביסמוט: "יש פעילויות לילדים שלא רואים במקום אחר, קהילתיות, שכנים שיוצאים לטיולים. אין רעש והמולה כמו בעיר הגדולה"
על ההתפתחות של העיר הדרומית המנומנמת מספר ביסמוט: "יש כאן כמה שכונות חדשות, חלקן בנות שנה עד שלוש שנים, אחרות כבר בנות שבע שנים. יש מכרזי מדינה לשיווק מגרשים בשיטת בנה ביתך, מכרתי 20 מגרשים בשכונת אופק החדשה למשל ממש לאחרונה. באזורים הישנים מחירי הדירות לא עלו בשנים האחרונות, והטווח נע בין 250-350 אלף שקל לדירות שלושה חדרים ועד ל-550-600 אלף שקל לדירות ארבעה חדרים".
לדבריו, "צריך לקחת בחשבון שדירות שנמכרו ב-250 אלף שקל ממוקמות באזורים ישנים ופחות סימפטיים כמו שכונת אלי כהן הדתית, והמחיר מטפס בהתאם לשכונה. גם שכר הדירה באזורים האלה מאוד נמוך, בין 1,000 ל-1,600 שקל בחודש. יש כאן גם סטודנטים ממכללת ספיר ששוכרים פה, ולא מעט רוכשים שמגיעים לכאן אלה משקיעים מהמרכז ומצפון הארץ שקונים דירות להשקעה על מנת להשכיר אותן. יש ביקוש מטורף להשכרה בבתים הפרטיים החדשים וגם בבנייני המגורים החדשים".
4 צפייה בגלריה
מרכז העיר
מרכז העיר
דירת 3 חדרים ב-343 אלף שקל. מרכז העיר
(צילום: הרצל יוסף)

הקלף החזק

על פי נתוני אתר madlan, מחיר ממוצע של דירת שלושה חדרים מיד שנייה בירוחם עומד על 344 אלף שקל ושכר הדירה הממוצע הוא 1,500 שקל בחודש - סכום שמניב תשואה של 4.8%. בשכונת אלי כהן עולה דירה כזאת כ-350 אלף שקל ומושכרת ב-1,400 שקל (תשואה של 4.4%); במרכז העיר דירה דומה עולה 343 אלף שקל ומושכרת ב-1,800 שקל (תשואה של 5.7%); ובשכונת אליהו הנביא הוותיקה עולה דירת שלושה חדרים 348 אלף שקל. היא מושכרת תמורת 1,500 שקל בחודש ומניבה תשואה של 4.74%.
"ירוחם משחקת על הקלף החזק שלה - צפיפות נמוכה", מסביר טל קופל, מנכ"ל madlan. "כמעט כל תוכניות הבנייה מיועדות להקמת שכונות של בתים צמודי קרקע - מצרך נדיר שילך ויידלדל עם המשך הצמיחה הדמוגרפית שמשתוללת בישראל. אמנם מדובר בעיירה מדברית עם אקלים שלא מתאים לכולם, אך המרחק ממנה לבאר שבע הוא פחות משעה ברכב פרטי. המחירים הנמוכים מאפשרים לבנות וילות שאפשר רק לחלום עליהן במרכז לצורכי מגורים ותיירות מדברית".
טל קופל, המשנה למנכ"ל madianטל קופל, מנכ"ל madlanצילום: שרון אלדר
עם זאת, מבדיקת madlan עולה כי לא מעט שכונות עם תוכניות מאושרות מזה למעלה מעשור החלו להיבנות רק באופן חלקי. "כך למשל, שכונת צהלה, שמאפשרת הקמת 168 בתים צמודי קרקע, זכתה למימוש מועט. שכונת נוף מדבר, המאפשרת הקמת 468 בתים צמודי קרקע לצד בנייני מגורים בבנייה נמוכה זכתה גם היא למימוש חלקי", אומר קופל.
לדבריו, "השכונה הדרום-מערבית זכתה כבר לפיתוח תשתיות ומאפשרת הקמה של 617 יחידות דיור, מתוכן 233 בתים צמודי קרקע והשאר בבנייה רוויה. השכונה הדרומית מאפשרת בנייה של 1,018 דירות, מתוכן 322 בתים צמודי קרקע ושכונת המכתש החדשה צפויה לכלול 475 דירות בבנייה צמודת קרקע לצד דירות גג-גן. שכונת הגבעה החדשה מאפשר בנייה רוויה שתכלול 384 דירות".

הבונוס: יחידות אירוח

גם משה גלנץ (38), יצרן בירה מקומית ובעלי מצפה כוכבים נייד בירוחם (גילוי נאות: גם עורך תוכן ב-ynet), עבר לירוחם לפני כשמונה שנים. גלנץ נשוי ליעל (37), שמנהלת את עסק הצימרים המשפחתי, והשניים הורים לארבע בנות (17, 15, 13 ו-5). לפני שעברו, הם גרו בירושלים בדירה שכורה בת שלושה חדרים בשטח 80 מ"ר בשכונת קריית משה ושילמו כ-5,000 שקל בחודש.
"בסך הכל היינו מרוצים - מהדירה, מהשכנים, מהשכונה. אבל בשלב מסוים החלטנו שאנחנו רוצים לקנות דירה בבעלות, תחילה המחשבה הייתה להשקעה, ופנינו לירוחם כי שמענו עליה דברים טובים. באנו לבקר ואמרנו שזה מקום שאפשר לגדל פה ילדים, ואם כבר לקנות דירה בפריפריה אז במקום שנוכל לגור בו", הוא מספר. "שילמנו 800 אלף שקל על דירת חמישה חדרים בשטח 120 מ"ר עם גינה בשטח של 70 מ"ר בפרויקט שהיה על הנייר".
למרבה ההפתעה, בני הזוג גילו שהפרויקט נבנה בצפיפות. "חשבנו שיהיה מרחב, זה היה קצת מבאס. כשפירסמנו מודעה להשכרה לא הצלחנו למצוא שוכרים והתברר שבאותו בניין נרכשו הרבה דירות להשקעה. בשלב הזה הבנו שאין ברירה, אי אפשר להמשיך לשלם שכירות ומשכנתה יחד, אז עברנו לשם. אחרי שנתיים מכרנו את הבית ב-1.05 מיליון שקל וקנינו בית פרטי בשכונה החדשה נוף מדבר תמורת 1.35 מיליון שקל". בשלב הזה, מספר גלנץ, הבינו בני הזוג שיש להם את האפשרות להשתמש בנדל"ן שברשותם כנכס מניב.
4 צפייה בגלריה
אליהו הנביא
אליהו הנביא
דירת 3 חדרים ב-348 אלף שקל. שכונת אליהו הנביא
(צילום: הרצל יוסף)
לדבריו, "רכשנו בית בשטח 250 מ"ר בנוי עם שתי קומות ושבעה חדרים, שמחולק לשתי יחידות - קומה תחתונה המושכרת למשפחה ב-4,000 שקל בחודש וקומה עליונה שמשמשת יחידת אירוח תמורת החל מ-450 שקל ללילה לזוג. זאת יחידה שמתאימה לעד שמונה אנשים: שני חדרים, סלון, גלריה ומרפסת עם נוף".
"אנחנו גרים בבית פרטי סמוך בשכירות, גם כן בשטח של 250 מ"ר עם שתי קומות", הוא ממשיך. הקומה התחתונה היא יחידת אירוח בשטח של 70 מ"ר והקומה הנוספת היא קומת המגורים שלנו. יש לנו ארבעה חדרים וסלון בשטח של 85 מ"ר ואנחנו משלמים 7,500 שקל בחודש ובמקביל משכנתה בסך כ-4,000 שקל. יחידות האירוח מצליחות להניב הכנסות ואף רווח - בין הסגרים הגיעו לכאן לא מעט תושבים מבחוץ שלא טסו וחיפשו מקום מדברי להתארח בו".
גלנץ: "הצעתי להפיק פסטיבל אסטרונומיה. בשנתיים האחרונות יש כבר פקקי תנועה מטורפים כאן, אלפי כלי רכב מגיעים לראות כוכבים"
במקביל, החל גלנץ לפני מספר שנים לפתח את התחביב שלו - אסטרונומיה - ולהפוך אותו לעסק של ממש. "יום אחד חזרתי הביתה אחרי שקניתי שני טלסקופים", הוא נזכר. "היינו אז די תפרנים אבל לא ויתרתי. התחלתי להעביר הדרכות כוכבים, זה תחום שאני חי אותו לא מעט שנים, וכשהגעתי לפה פניתי לראש המועצה דאז והצעתי לעשות משהו עם כוכבים בירוחם. הצעתי להפיק פסטיבל אסטרונומיה – יש פה מכתש, אגם, למה לא בעצם? ובאמת, בשנתיים האחרונות יש כבר פקקי תנועה מטורפים כאן, אלפי כלי רכב מגיעים לראות כוכבים, בעוד כשהגענו לכאן התושבים עצמם היו נוסעים עד למצפה רמון".
"בשלב מסוים החלטתי לפתח תחביב נוסף - יצירת בירה מקומית", הוא ממשיך. "הבנתי שאפשר לייצר בירה בבית והתחלתי לבשל בירה שתייצר תנועה סביב המקום. לכן, על תווית של כל בירה יש סיפור על משהו שקורה פה - על המכתש, על פרח אירוס המדבר, על אגם ירוחם. הרעיון הוא לחבר את האנשים לסביבה דרך הבירה.
"היום אני מעביר סדנאות של בירה, איך מייצרים, כל מיני סגנונות שונים, טעימות. כשהגענו לכאן התאהבנו במקום ובמיוחד בעובדה שצריך לייצר כאן את הדברים בעצמנו. בסוף זאת לא עיר גדולה אלא מקום שהוא עדיין בתולי, ומה שיפה כאן זה שכל מה שנעשה – יהיה ייחודי. אפשר להסתכל על זה שיש פה רק סופר אחד כמשהו ייחודי. אז אם אני מבשל פה בירה, כנראה אני היחיד".
פורסם לראשונה: 07:32, 14.09.21