4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוברות רכבת ישראל)

ב־7 באוקטובר התעוררו שלומית פריימן ומשפחתה, תושבי קיבוץ זיקים, לקול האזעקות. פריימן, שמשמשת מנהלת צוות גיוס ברכבת ועובדת בחברה זה 15 שנה, הספיקה להיכנס עם משפחתה לממ"ד, בעוד חברתה מעדכנת אותה בהודעה שיש מחבלים מחוץ ליישוב. "הסתגרנו בממ"ד, ומהר מאוד נפל החשמל וגם רשת הסלולר ולא ידענו מה קורה בחוץ. לאחר כשש שעות אבי, שגר בקיבוץ ודאג לנו, הוציא אותנו לביתו, שם היה חשמל, וכך נחשפתי לגודל האסון. במקביל חברה מקיבוץ נירים, שעבדה איתי ברכבת, ביקשה שניצור קשר עם הצבא, כי יש אצלה מחבלים. התקשרתי לעוד חברה שהיא קצינה, והבנתי שהמחבלים השתלטו על בסיס זיקים. אני זוכרת את היום הזה כקשה מאוד ורצוף חדשות מרות, כולל מקרים של מכרים שנרצחו או איבדו קרובים. למחרת הצלחנו לצאת לגיסתי במרכז הארץ, כשכל הדרך ראינו מראות קשים, וכעבור יום פינו אותנו למלון במעלה החמישה, שבו אנחנו עדיין נמצאים. זה היה שבר עצום".
4 צפייה בגלריה
שלומית פריימן, מנהלת צוות גיוס ברכבת ישראל
שלומית פריימן, מנהלת צוות גיוס ברכבת ישראל
שלומית פריימן, מנהלת צוות גיוס ברכבת ישראל
(צילום: באדיבות דוברות רכבת ישראל)

ומה קורה מבחינת העבודה באותו שלב?
"באופן אישי, לאורך הימים הראשונים זכיתי להצעות עזרה מהמוני עובדים וכעבור זמן קצר המנהלת שלי הביאה לי את הלפטופ למלון, כדי שאוכל לחזור לשגרת העבודה, לסייע במאמץ הגיוס ובעיקר להתנתק במעט מהמצב. ברמת החברה - מאות פקחים, מאבטחים ואחרים גויסו למלחמה. בשבועיים הראשונים עצרנו את הגיוסים, אבל הבנו שהמלחמה תהיה ארוכה וביצענו התאמות; למשל לטובת המילואימניקים הארכנו את תוקף המכרזים לתפקידים מעבר לשלושה שבועות, שיפרנו את נגישות המכרזים הפנימיים לכל העובדים, ועכשיו אנחנו בודקים אם ניתן להחזיר את המצב לקדמותו, שכן חלק מהעובדים מתחילים להשתחרר מהלחימה. חשוב לציין שישנם עובדים שאיבדו קרובי משפחה, וזה השפיע על הלך הרוח בחברה, כך שהיינו צריכים לגייס מצידנו את מרב הרגישות.
"למעשה, לקראת סוף אוקטובר הרכבת חזרה לפעילות גיוס וקליטה מלאה, תוך גילוי גמישות רבה, בין היתר היא מאפשרת לעבוד חלק מהזמן מהבית".

תוכניות עבודה עד 2040

בשנת 2023 גויסו לרכבת ישראל 580 עובדים חדשים למגוון תפקידים – פקחים, נהגי קטר, עובדי מטה ככלכלנים, עורכי דין, מנהלי גיוס ומערך תומך. לצד זאת מושם דגש מיוחד על גיוס אנשי מקצוע בתחומי ההנדסה לצורך השלמת כל הפרויקטים, כגון חשמול קווים, פרויקט המסילה הרביעית באיילון, השלמת המסילה המזרחית, 431, שכוללת, בין היתר, חיבור ישיר בין תחנת ירושלים יצחק נבון לתחנות הרכבת בראשון לציון ועוד. הרכבת מציעה ביטחון תעסוקתי, ולכן הצטרפו אליה אנשי מקצוע איכותיים בתחומי מערכות מידע ותחומי הייטק נוספים.
מה צפי הגיוס ב־2024?
"הצפי זהה ל־2023 ואף יותר, וזאת במגוון רחב של תפקידים - מעובדים מקצועיים לבניית מסילות, מהנדסי איתות וטכנולוגיה, אנשי סייבר, מנהלי פרויקטים ומפקחים".
כ־5,000 איש מועסקים כיום בחברה, זוכים לביטחון תעסוקתי ומשמעותי ונהנים מתנאים מועדפים. התפקידים מוצעים בפריסה גיאוגרפית רחבה, מדימונה ועד נהריה, ולכן הפנייה למגוון גדול מאוד. עוד מקפידים ברכבת על שילוב מגוון אוכלוסיות. "כך למשל לפני כמה שנים סיימנו פרויקט גיוס מוצלח של נהגי קטר מהחברה הבדואית – התאמנו את התהליך למאפיינים שרלוונטיים להם. כל כניסה של עובד כזה לחברה תורמת ומעשירה את שני הצדדים", מספרת פריימן ומוסיפה שבעקבות מחסור בהנדסאים והנדסאיות, הוקמו כיתות לימוד במימון הרכבת ושותפות נוספות, כשבתום הלימודים העובדים נקלטים לעבודה במוסכים ויכולים להמשיך ולהתקדם בארגון. ברכבת מבצעים ומממנים הכשרות נוספות, ביניהן: הנדסאים/ות במוסכים, טכנאי/ות איתות, נהגי/ות קטר, פקחים, אתתים/ות ועוד. אלה נקלטים כעובדי חברה כבר מהיום הראשון.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוברות רכבת ישראל)

מה צורכי כוח האדם כעת?
"אנחנו מחפשים הנדסאים ומהנדסים בתחומי חשמל והנדסה אזרחית, ובנוסף מגייסים פקחים ונהגי קטרים. הרכבת, שהיא הציונות במיטבה, נמצאת בתנופת פיתוח אדירה - היא הפתרון למצוקת התחבורה והחיבור בין היישובים ובין הפריפריה למרכז. אנחנו פותחים קווים ותחנות, וגם מתחמי התחזוקה עומדים להכפיל עצמם ואף יותר. יש תוכניות עבודה עד 2040, ואנחנו עומדים לרבע את כמות הנוסעים בשנה, ובהתאם לכך היקף החברה יגדל בכל הפרמטרים. מי שמחפש יציבות, אופק תעסוקתי ועתיד בארגון יציב מחד וחיוני למשק מאידך - אנחנו הכתובת".
מנכ"ל רכבת ישראל שיקו זנה: ״בתחילת המלחמה גויסו בצו 8 למעלה מ־900 עובדי רכבת, כחלק מהמאמץ המלחמתי. על מנת להמשיך ולספק שירות רכבתי גויסו מאבטחים רבים והוסטו עובדי מטה לתפקידי שטח. בזכות פעילותם של העובדות והעובדים הנאמנים שלנו נפתחו כל תחנות הרכבת והופעלו הרכבות, ועל כך הערכתי וגאוותי בכוח האדם המסור והמקצועי שלנו. למעשה, רכבת ישראל פועלת ברציפות תפקודית מלאה גם בשלושת החודשים האחרונים. במקביל להמשך תנופת הפיתוח והרציפות התפקודית־שירותית, שהבטיחה את העסקת כלל אנשי החברה, המשכנו לגייס ולקלוט עוד עשרות אנשים לתפקידים השונים ולהעניק את הרגישות הנדרשת למועמדים. במיוחד בימים אלה אנו גאים במעטפת הניתנת לאנשינו המאפשרת להם איזון בין הצרכים האישיים ובין המשך שגרת העבודה בארגון חיוני למשק הישראלי״.
4 צפייה בגלריה
סיום קורס פקחים ינואר 2024
סיום קורס פקחים ינואר 2024
סיום קורס פקחים ינואר 2024
(צילום: באדיבות דוברות רכבת ישראל)

מעטפת מחבקת לעובדים

מאז החלה המלחמה בולטת במיוחד מעטפת התמיכה שהעניקה הרכבת כדי לשמר את הקשר עם העובדים. בתוך כך נשלחו מארזים למשפחות המפונות ולאנשי המילואים מהחברה, ילדי העובדים נהנו ממגוון סדנאות שארגנה מחלקת הרווחה, בהן יצירה, בישול, מפגש עם יוטיוברים ועוד.
מיזם חברתי מקסים, שמתקיים בשגרה בתחנות הרכבת, הוא 'ספרייה בתחנה' - מיזם בשיתוף רשת 'סיפור חוזר' (שמפעילה עמותה למען מתמודדי נפש). בצל המלחמה צוות השיווק של הרכבת הציע לפזר את הספרים בשטחי כינוס של מילואימניקים ובמלונות המפונים, ואכן הספרייה הניידת הגיעה לכל רחבי הארץ. "זו חוויה מסוג אחר, שמנתקת את הילדים מהמסכים", אומרת פריימן. "יש פה מעטפת רווחה שהיא הרבה מעבר למה שנותנים בארגונים אחרים. אנחנו לא עוסקים בגימיקים, אלא ברווחת העובדים בשוטף, מתוך תפיסה ארגונית".
בעמוד קריירה ניתן למצוא מידע לגבי משרות שמתפרסמות, להתרשם מחוויית העבודה ברכבת ישראל וכן לקבל מענה אנושי באינבוקס מצוות הגיוס. היכנסו>>