בוקר מתוח עם דריכות שיא בשווקים לקראת החלטת הריבית של ה-Fed, הבנק המרכזי של ארה"ב, כאשר הרוב המוחלט של האנליסטים חוזים שבפעם החמישית ברציפות הפד לא יוריד את הריבית. לצדם, מעטים סבורים כי תיתכן הפתעה והבנק יחליט על הורדת ריבית קטנה, שתבשר על מה שצפוי בהמשך השנה. ההחלטה צפויה להתפרסם הערב (רביעי, 20:00).
הסיבה לכך שהריבית לא צפויה לרדת, לפי האנליסטים, היא קצב האינפלציה בארה"ב, שבניגוד לתחזיות דווקא הואץ. בדצמבר היה צפי לירידה לקצב שנתי של 3.2%, אולם בפועל נרשמה דווקא עלייה ל-3.4%. האנליסטים חזו כי בינואר הקצב יואט ל-2.9%, אבל בסוף הוא עמד על 3.1%, ובפברואר הציפייה הייתה כי הקצב יישאר כפי שהוא, והוא דווקא עלה ל-3.2%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול. מה תהיה החלטת הבנק המרכזי בארה"ב?
(צילום: AFP)
72 מתוך 100 האנליסטים בוול סטריט, שהשתתפו אתמול בסקר מיוחד, מאמינים כעת שהפד יתחיל להוריד את הריבית בהדרגה רק בחודש יוני. כזכור, ישראל הייתה הראשונה מבין המדינות המתקדמות שהפחיתה את הריבית הבסיסית במשק ב-1 בינואר השנה ברבע אחוז ל-4.5% לשנה.
השאלה בסקר בארה"ב הייתה - כמה הורדות נראה השנה? כרגע השוק מתמחר 2.5 הורדות לעומת צפי ל-7 הורדות רק לפני חודשיים. לפי אותו סקר, יש מעל 10% שסבורים שהשנה לא נראה כלל הורדת ריבית בארה"ב. לפני שבועיים לא היה אפילו אחד שחשב בכיוון הזה.
מי ששינתה כיוון אחרי 17 שנים היא יפן, שהחליטה לסיים את מדיניות הריבית השלילית שלה, והעלתה את שיעורה בשתי עשיריות ל-0.1%. יפן נהגה במדיניות הזו לאורך כל כך הרבה שנים כדי לעודד את הצריכה במשק. הבורסה ביפן הגיבה בינתיים להחלטה של הבנק המרכזי במדינה בצורה חיובית עם עלייה של 0.7%.

עליות מתונות במט"ח בארץ

לצד זה, הדולר עולה היום בבורסה בת"א זה היום השלישי ברציפות. המטבע האמריקני נסחר סביב 3.67 שקלים, כשגם האירו במגמת עלייה קלה ומתקרב לשער של 3.99 שקל.
היום פרסם בנק ישראל דוח על המסחר במטבע חוץ בשנת 2023. ד"ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים, הציג נתון לפיו בשנת 2023 גדלו יתרות המט"ח בכ-10.5 מיליארד דולר לסך של 204.7 מיליארד דולר. הגידול הושפע בעיקרו משערוך של כ-16.8 מיליארד דולר, שכולל, בין היתר, רווחי הון מהחזקת מניות וכן רווחי הון ותקבולי ריבית מהחזקת אג״ח.
עם פרוץ המלחמה הפעיל בנק ישראל תכנית למכירות מט״ח שסייעה לייצובו של שוק המט״ח ושל השווקים הפיננסים. הרמה הגבוהה של יתרות המט"ח היא נכס אסטרטגי שמאפשר מרחב פעולה לשמירה על היציבות הפיננסית תוך הפחתת אי-הוודאות.