רשת רמי לוי שיווק השקמה מוכרת עגבניות במחיר נמוך, אבל מהיכן הן? בכל רשתות השיווק יש הצפה כרגע של עגבניות מירדן, לנוכח מחסור שיילך ויגדל בעגבניות בשל הפגיעה בחקלאות עוטף עזה. לפי ההערכות, המחסור יימשך עוד כחודש וחצי. אחד הקמעונאים אמר ל-ynet: "אין כמעט עגבנייה ישראלית כרגע, אני מקבל בין 15 ל-24 משטחים מתוך 100 שאני צריך. לצערי, הירדנית יקרה לי יותר ב-1.5 שקלים ק"ג". קמעונאי אחר אמר: "אני מוכר ירדני לצד ישראלי בשני דוכנים נפרדים. המחירים זהים. חשוב לאנשים לקנות ישראלי אבל יש מחסור זמני שמחמיר ומעמיק כרגע, בגלל מה שעשו לנו בדרום".
אז עגבניות מירדן יש בשפע, אבל מה לגבי שילוט שמזהה את ארץ מוצאן על פי חוק? בסניף רמי לוי בעפולה נצפו השבוע עגבניות שנכתב בשלט שהן מישראל, אך כיוון שהיו נטולות עוקץ עלה חשד שהן מירדן. בדיקה בסניף אשדוד העלתה שלצד עגבניות שנראו זהות לעגבניות שנמכרות בעפולה, כן נכתב בשלט "תוצרת ירדן". ייתכן שאלו באמת עגבניות מישראל, וייתכן שאלו עגבניות ירדניות והייתה טעות בשילוט בסניף.
מצאתם טעויות או שלטים לא נכונים ברשתות? כיתבו לנו
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
על השלט כתוב שהן מישראל
על השלט כתוב שהן מישראל
על השלט כתוב שהן מישראל
(צילום: פרטי)
3 צפייה בגלריה
העגבניות מגיעות מירדן
העגבניות מגיעות מירדן
אבל הן הוצאו לכאורה ממשטחים שהגיעו מירדן
(צילום: פרטי)

"אם על הקרטון היה כתוב הולנד - לא היה אכפת לי"

ואז הגיע יוסי, לקוח של רמי לוי בסניף ברחוב הפלס בחולון, שצילם עגבניות עם שילוט: "מישראל", ואת הארגז ממנו לכאורה הגיעו: ארגז מירדן. בצילום של יוסי רואים עגבניות שלצידן שלט: "תוצרת ישראל", אך על הארגזים מהן לכאורה הגיעו לסניף כתוב בין היתר: "מסחר אל חמשרי, מוצר מירדן של היצרן סעד טאלב". אם אכן כך: יש פה חשש להטעיה. האם ייתכן שהשלט נשאר שם מעגבניות קודמות? ייתכן. אבל יש לשנות את הכיתוב על גבי השלט כששופכים לתצוגה עגבניות ירדניות.
יוסי סיפר ל-ynet: "הגעתי לסניף אתמול בערב לערוך קניות וראיתי שעל השלט כתוב שזאת תוצרת הארץ, אך בקרטונים שממלאים מהם את המדף כתוב ירדן. מותר להם לעשות את זה? זה היה צורם מדי. אני רואה שלטים תוצרת הארץ וממול מורידים משטח ענק כשעל כל הארגזים כתוב ירדן. הרגשתי כאילו אני היחיד שרואה את זה. עשיתי צילום חפוז כזה בשביל לא להרגיז אותם.
"שמים לך שלטים ואנשים מרגישים פטריוטיות. זה מטעה. אם על הקרטון היה כתוב הולנד או מדינה דומה, בכלל לא היה אכפת לי, אבל אני מעדיף תוצרת הארץ מאשר תוצרת של מדינות כמו ירדן וטורקיה, שאין לי שום דבר נגדן, אבל הן מביעות שנאה לישראל. את העגבניות מטורקיה אני מזהה בקלות כי זה מגיע בפלסטיקים חומים והן חיוורות. פה הגיע משטח ענק והם פורקים והעגבניות דומות לעגבניות ישראל. אז אל תשימו שלט כזה גדול כאילו זאת תוצרת הארץ".

תפוח יונתן מישראל הוא בכלל תפוח אמפייר מארה"ב

בסניף נוסף של רמי לוי, בכפ"ס גלגלי הפלדה, לקוחה צילמה שלט: "תפוח עץ יונתן, ארץ מקור ישראל". רק שעל גבי התפוחים הודבקו בחו"ל מדבקות שמציינות שזה תפוח מסוג אמפייר (מקביל ליונתן) "מוצר של ארה"ב", כך נכתב.
3 צפייה בגלריה
תפוח עץ יונתן, מגיע בכלל מארה"ב
תפוח עץ יונתן, מגיע בכלל מארה"ב
תפוח עץ יונתן, מגיע בכלל מארה"ב
(צילום: פרטי)
ייתכן שזאת עוד טעות, שכן אם מישהו רצה לכאורה להטעות פה - היה עליו להסיר את המדבקות שעל גבי התפוחים. ייתכן שמי שרצה להטעות, לכאורה, לא שם לב שכתוב על גבי המדבקות שהתפוחים מארה"ב. כך או כך, יש פה פשוט שילוט לא נכון.
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן מסר לנו כי הוא "מצר מאוד על אירועים מסוג זה. מדובר, לכאורה, בהטעיה חמורה של הצרכן שאינה הולמת את התיקון לחוק הגנת הצרכן - סימון ארץ מקור". דורמן מוסיף כי הוא "מקווה שמדובר במקרה חד פעמי וכי על רשתות השיווק כולן להפנות תשומת לב מיוחדת לעניין סימון ארץ המקור, גם כתמיכה בחקלאות הישראלית וגם כמנוף לתהליך של צמיחה והתחדשות של החקלאות הישראלית".
מרשת רמי לוי נמסר בתגובה: "הרשת הוציאה מכתב למנהלי מחלקות הירקות להגביר את הפיקוח על השילוט. את דוכני התוצרת ממלאים עובדי המחלקה ואם קרו טעויות הן לא נעשו במכוון ובתקווה שלא יחזרו. הרשת מציעה לצרכן מחירי פירות וירקות נמוכים מהמתחרים".