ימים ספורים לאחר קריסת סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיגניצ'ר בנק בארה"ב, בנק בינלאומי נוסף נמצא בצרות: הבנק השוויצרי קרדיט סוויס יקבל הלוואה של 50 מיליארד פרנק (כ-54 מיליארד דולר) מהבנק המרכזי של שוויץ, באשראי לתקופת שונות. זאת, לאחר שקרדיט סוויט ביקש סיוע מהבנק המרכזי במדינתו בעקבות קריסת מניית הבנק בעשרות אחוזים אמש (רביעי, כ-25% בוול סטריט ושיעור דומה באירופה) בצל דיווח על אי-סדרים בדוחות הבנק בשנים 2022-2021.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקביל, רגולטורים בארה"ב בוחנים את מידת החשיפה של מוסדות פיננסיים במדינה אל הבנק השוויצרי ששוב נכנס לצרות, לאחר שורה של פרשיות בהן הסתבך בשנים האחרונות, בהן חשדות לסיוע בהלבנת הון בבולגריה ושחיתות במוזמביק.
1 צפייה בגלריה
בנק קרדיט סוויס
בנק קרדיט סוויס
בנק קרדיט סוויס
(צילום: Shutterstock)
כמו כן, לאחר הדיווח על אי-הסדרים השבוע וברקע הנפילה החדה במניות, יו"ר סעודי נשיונל בנק, עמר אל חודייר, אמר כי המשקיע הגדול בבנק "בשום פנים ואופן" לא יזרים כספים נוספים כדי לתמוך בבנק, "בעיקר בשל בעיה רגולטורית וחוקית".
בכך, קרדיט מצטרף לשורה של בנקים שעמדו השבוע בכותרות, בהם כאמור SVB וסיגניצ'ר בנק שנסגרו על ידי הרשויות האמריקניות. יחד עם זאת, נראה כי הסיבה למשבר של קרדיט סוויס שונה ואינה נובעת מניהול כספים לא נכון שהוביל למשיכה גדולה של כספים על ידי הלקוחות, אלא מאותו חשש לאי-סדרים שמצטרף לשורה של פרשיות אחרות.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, אמר חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, כי "הסיפור של קרדיט סוויס שונה משל SVB כי יש פה בנק שנמצא זמן רב במשבר ואני לא חושב שאנחנו כרגע במקרה של 'ריצה אל הבנקים' כמו בסיליקון ואלי בנק.
"היום הבעיה העיקרית היא בערך המניה, כשהדאגה היא שמשבר כזה ישפיע גם על בעלי החשבונות והחסכונות בבנק שרואים בעצם חוסר ודאות ואומרים 'בוא נוציא את הכסף, כי יש פה משהו שאנחנו לא מבינים עד הסוף וזה תמרור אזהרה'. לכן, אני חושב שמאוד חשוב לשמוע איך הבנק מסביר את הפערים הרשיומיים האלה ומרגיע את השווקים, וזה ייבחן בימים הקרובים", אמר הרצוג.
במקביל, הבורסות ברחבי העולם ובאירופה בפרט הגיבו היום בירידות חדות להתפתחויות האחרונות בשוק הפיננסיים העולמי: מדד פוטסי 100 (בריטניה) ירד ב-3%, דאקס (גרמניה) ב-3.3%, קאק 40 (צרפת) ב-3.6% ובארה"ב S&P 500 איבד 0.7% ודאו ג'ונס כ-0.9%.
פורסם לראשונה: 22:12, 15.03.23