בבזן מתריעים מפני מחסור בבנזין, גפ"מ (גז נפט מעובה), דלק סילוני וסולר. זאת על רקע הגבלות חדשות שהטיל המשרד להגנת הסביבה על חברת קצא"א, באמצעות שינויים בהיתר הרעלים של החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי קצא"א, שהגישה עתירה בשבוע שעבר נגד המשרד להגנת הסביבה ושר האוצר אביגדור ליברמן, המשרד החמיר באופן דרמטי את המגבלות עליה. בנוסף למגבלה שנתית של 2 מיליון טונות נפט במסוף אילת, הוטלה לראשונה מגבלה של 10 מיליון טונות שנתי במתקני החברה באשקלון. זאת, בנוסף על הגבלה של כמות הגפ"מ השנתית שניתן להעביר במסוף זה שהועמדה על 250 אלף טונות בשנה. קצא"א טוענת כי היתרי הרעלים החדשים מסכנים את המשך פעילותה כעסק חי, ומגבילים בצורה משמעותית את הזרמת הנפט במסוף אשקלון. מחר יתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בעתירה.
1 צפייה בגלריה
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן קצא"א שבאשקלון
(צילום: נעה פישר)
במכתב למנהל הדלק במשרד האנרגיה, מתריע מנכ"ל בזן מלאכי אלפר על המחסור הצפוי. "המשמעויות העיקריות של ההפחתה (ככל ותתרחש) הן צמצום משמעותי בהיקפי הייצור והאספקה של מוצרי קבוצת בזן החיוניים למשק הישראלי, שיביא למחסור מהותי של מיליוני ליטרים בבנזין, גפ"מ, דס"ל, סולר תחבורה וביטומן". עוד ציין כי הדבר יוביל להפחתת קליטת הקונדנסט (גז טבעי מעובה). "לאור חוסר היכולת לעמוד בדרישות הרגולציה לעניין ריכוז הקונדנסט המותר בגלם המוזרם לקבוצת בזן, שותפות לוויתן תאלץ להפחית את כמות הקונדנסט המוזרמת על ידה (באמצעות קווי קצא"א) למיכלי הגלם של תשתיות אנרגיה בע"מ בטרמינל קרית חיים בשיעור של כ-30% בהתאם לשיעור ההפחתה".
במכתבו מציין המנכ"ל אלפר כי נודע לקבוצת בזן שקצא"א התריעה בפני מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד האנרגיה על שיבוש חמור הצפוי בפעילות משק הדלק, אספקת הגפ"מ ואחזקת מלאי החירום לאור התנאים החדשים שהמשרד להגנת הסביבה הוסיף להיתר הרעלים של קצא"א.
נציגיה של קצא"א מסרו לקבוצת בזן שיישום היתר הרעלים משמעותו הפחתה של כ-30% בהזרמת הגלם לקבוצה. בבזן, שבה מזקקים כ-10 מיליון טון בשנה נפט גולמי ומייצרים תמהיל מוצרי אנרגיה למשק הישראלי. מזהירים כי לדבר יהיה השלכות משמעותיות על הרציפות התפעולית של בזן ואספקת מוצרים חיוניים למשק.