אלביט מערכות תמכור לראשונה ללקוח בינלאומי מערכת הגנה אווירית חדשה שפיתחה, בשם "שמיים אדומים". היקף העסקה כ-180 מיליון שקל למשך שנתיים. מדובר במערכת הגנה אווירית טקטית לטווחים קצרים, המיועדת להגנה מפני איומים בגובה נמוך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מערכת counter-UAS  של אלביט,  חלק משכבת ההגנה הכוללת ב"שמיים אדומים"
מערכת counter-UAS  של אלביט,  חלק משכבת ההגנה הכוללת ב"שמיים אדומים"
מערכת counter-UAS של אלביט, חלק משכבת ההגנה הכוללת ב"שמיים אדומים"
(צילום: אלביט מערכות)
המערכת פותחה באלביט, וחלקים ממנה נמצאים כבר בשימוש צה"ל. יתרונה של "שמיים אדומים" בהיותה זולה יחסית, משום שהיא מספקת פתרון רב-שכבתי לכלי טיס הטסים עד גובה 15,000 רגל בלבד, בעיקר רחפנים וכטב"מים - שהפכו לכלי נשק משמעותיים בשדה הקרב מאז מלחמת אוקראינה ומלחמת חרבות ברזל, מה שיצר ביקושים גבוהים מצד מספר מדינות, בעיקר באירופה, למערכות הגנה מפניהם.
אלביט דיווחה היום (שלישי) לבורסה על הזכייה במכרז (50 מיליון דולר), שיימשך על פני שנתיים. אודי ורד, מנכ"ל אלביט מערכות יבשה, אמר ל-ynet: "זה פתרון חדש. פעם ראשונה שהמערכת הזאת נמכרת על כל שכבותיה ושהיא בשלה אחרי תהליך הפיתוח. הליך הזכייה במכרז ארך שנה וחצי".
לפי החוזה תספק אלביט שתי סוללות "שמיים אדומים", הכוללות חבילה של רכיבים מתוחכמים להגנה מקיפה: יחידת משגר טילים (MLU), המופעלת מרחוק ומתוך הרכב, מצוידת ביכולות אלקטרו-אופטיות/אינפרה-אדומות (EO/IR) לפעולה אוטונומית, ובעלת יכולות של טווח ירי של עד 7 קילומטרים לשיגור טילי VSHORAD מדויקים. כהשלמה ל-MLU, ישנו גם מכ"ם לזיהוי מטרות הסוללה (BTDR), המכיל מכ"ם מרכזי, מערכת C2 ומערכת תקשורת מתקדמת לתיאום חלק עם יחידות האש.
כמו כן, "שמיים אדומים" מצוידת במערכת לוחמה אלקטרונית נגד מערכות אוויריות בלתי מאוישות - ReDrone של אלביט מערכות. מדובר בפתרון הכולל זיהוי וקִטלוג איומים, כולל "הגנה רכה" נגד איומים אוויריים בלתי מאוישים. ReDrone מורכב ממכמ"י X-band DAiR מתקדמים, חיישני סיגינט ויכולות תקיפה אלקטרוניות מתקדמות, וכן מטע"ד (מטען ייעודי) אלקטרו-אופטי COAPS-L, אשר מספק תמונת אוויר משופרת ומשולבת.
כל רכיב במערכת יכול לפעול באופן עצמאי או בשילוב - מה שמאפשר פריסה גמישה המותאמת לדרישות תפעוליות ספציפיות. "בין אם המערכת פרוסה כיחידת אש עצמאית, או בין אם משולבת במסגרת הגנה אזורית - מערכת 'שמיים אדומים' של אלביט מציעה הגנה כוללת עם פיקוד ובקרה מאוחדים", נמסר מהחברה.
חברת אלביט, שבשליטת מיקי פדרמן, סיימה את שנת 2023 עם צמיחה של 8% בהכנסות, שהסתכמו ב-6 מיליארד דולר. ברבעון האחרון של השנה, רבעון המלחמה, זינקו המכירות ב-60% וצבר ההזמנות השנתי זינק לסך של 17.8 מיליארד דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-215 מיליון דולר, לאחר מחיקה בסך 42 מיליון דולר בגין סגירת פעילות בארה"ב.

בצל המלחמה: התעשיות הביטחוניות משגשגות

התעשיות הביטחוניות הגדולות בישראל מסומנות כעת כמנוע צמיחה של המשק הישראלי. זאת בעקבות הביקושים הגדלים בעולם למערכות נשק מתוצרתן - במיוחד לאחר התוצאות יוצאות הדופן שהפגינו בליל מתקפת הטילים מאיראן, כאשר 99% מהטילים, כטב"מים וכו' יורטו בהצלחה. רוב המערכות שהשתתפו ביירוט פותחו בתעשייה אווירית, רפאל ואלביט - שלוש התעשיות הביטחוניות הגדולות של ישראל.
ה"בום" בביקושים העולמים לציוד הצבאי הישראלי החל עוד לפני "חרבות ברזל", עם פרוץ מלחמת אוקראינה - שהאיצה את ההצטיידות במערכות נשק נגד טילים ונגד רחפנים ש"כיכבו" לראשונה באוקראינה. מלחמה זו הביאה את התעשיות הביטחוניות בארץ לצבר הזמנות שיא בתולדותיהן: תע"א עם 18 מיליארד דולר, רפאל עם 14.5 מיליארד דולר ואלביט עם 17.8 מיליארד דולר.
בשנה שעברה רשם היצוא הביטחוני הישראלי שיא של כל הזמנים, והגיע ל-12.5 מיליארד דולר. על פי נתוני משרד הביטחון, היבוא הביטחוני הכפיל עצמו תוך עשור ועלה ב-50% בשלוש השנים האחרונות.
נציין כי בכל מערכות ההגנה ישנו שילוב ידיים של כל התעשיות הביטחוניות הגדולות בישראל: ב"כיפת ברזל" שמייצרת רפאל המכ"ם מתוצרת אלתא (חברה בת של תע"א), וב"חץ" שמיוצר בתע"א משולבים מערכות מנועים רקטיים וראשי קרב מתוצרת רפאל, וכן מערכת שליטה ובקרה מתוצרת אלביט.