ועידת הנדל"ן מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
בכירים בתחום הבנייה התייחסו היום (שני) לסוגיית הדיור המוזל בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות", ודנו בשאלה - האם מדובר בפתרון לבעיה או בדרך שאינה בהכרח התשובה למשבר? "בסך הכול שוק הדיור הוא כל כך מבוזר ותחרותי בצד של הקבלנים והיזמים, ולכן התערבות המדינה רק מזיקה ומקלקלת", הסביר חיים פייגלין, סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובנייה התאחדות הקבלנים בוני הארץ.
3 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
"קובעים מועדים בלתי אפשריים להתחלת בנייה". פייגלין
(צילום: עוז מועלם)
לדבריו, המדינה צריכה לקדם תוכניות מסוג זה "רק לעשירונים התחתונים ביותר בחברה שזקוקים לדיור ציבורי. הכשלים בשוק הזה נובעים מעודף התערבות של המדינה. בהגדרה, כל השוק המשוכלל הזה עומד מול מונופול קרקע אחד, שלפעמים מטפל בו בכפפות של אגרופנים. לפעמים קובעים מועדים בלתי אפשריים להתחלת בנייה, להשלמת בנייה, עם כל מיני קנסות ודברים הזויים שהם פשוט לא הגיוניים".
הוא ציין: "מה שצריך לעשות זה לתמרץ, להציף את השוק בקרקע. השוק של הבנייה הוא במיתון עמוק ובהקפאה. אם לא יורידו ממנו את כל המשקלים והמיסוי העודף, הוא ילך ויתדרדר עוד יותר, אנחנו נכנסים להטמעה עמוקה וירידה עצומה בהתחלות בנייה".
3 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
"המשפחות יודעות כמה הן ישלמו עד השנה העשירית. דוד
(צילום: עוז מועלם)
ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר, הוסיפה: "הנתח של הדירות שהן בשכר דירה מופחת זה אלמנט אחד מתוך כל האירוע של שכירות ארוכת טווח. האלמנט המרכזי הוא דירות שמועמדות להשכרה למשך 20 שנים. משק בית יכול להיכנס לדירה ל-10 שנים, שכר הדירה ידוע מראש. כל הדירות בפרויקטים שלנו הם בשכר דירה מפוקח, חלקן גם בשכר דירה מופחת לזכאים. גם משפחה שנכנסה לדירה אצלנו בפרויקט של דירה להשכיר שלא במסגרת ההגרלה, ואולי לא מחזיקה בתעודת זכאות, נכנסה בשוק החופשי".
לדבריה, "מה שאני רוצה להגיד על אותם משקי בית זה שהם לא ספגו את עליית המחירים המאוד משמעותית שקרתה פה בשנתיים האחרונות בשוק השכירות. זאת אומרת, גם הדירות האלה שהן לא בשכר דירה מופחת הן בשכר דירה מפוקח, המשפחות האלה יודעות כמה הן ישלמו בשנים הקרובות, עד השנה העשירית, ואני חושבת שזה האירוע המרכזי. הוודאות והיציבות שהם מקבלים עוד לפני שאנחנו בכלל מדברים על אותו נתח בכל פרויקט שמקבל גם הנחה".
3 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
"חלק מהתפקיד שלי הוא לשבת מול היזמים". רוזנברג
(צילום: עוז מועלם)
אריאל רוזנברג, מנהל אגף בכיר שיווק, משרד הבינוי והשיכון, אמר כי "בסופו של דבר, הזוג, המשק בית או הרווק שזוכה בדירה, יודע את זה בשלב יחסית מוקדם. הוא עוד לא יודע באמת מה הדירה, אבל חזקה עליו שהוא עושה את החשבונות שלו".
הוא סיכם: "אני חושב שהתפקיד של מי שרוכש דירה גם בשוק חופשי הוא בהחלט להגדיל ראש, לדעת מי השכנים שלו וכן הלאה. מצד אחד אני נותן את הקרדיט ואת חלק מהאחריות לאותו בן אדם, עם זאת, איפה התפקיד שלנו? חלק מהתפקיד שלי הוא בעצם לשבת מול היזמים, לבחור את הדירות ולעשות חלוקה מאוזנת. יש לנו כבר תורת לחימה ארוכת שנים, אני חושב שאנחנו פועלים לא רע בכלל, וככה גם משפחה שיש בה ארבעה-חמישה ילדים וגם הרווק יכולים למצוא את מבוקשם".