בנות זוג, שאחת מהן טרנסג'נדרית, שהרו כתוצאה מהיריון ספונטני מזרע של הטרנסג'נדרית, ילדו בת לפני מספר שנים בארה"ב. השתיים הגישו עתירה לבית המשפט בישראל נוכח סירוב רשות האוכלוסין לרשום גם את האם הטרנסג'נדרית כאם הילדה, בהתאם לפרטים שמופיעים בתעודת הלידה שהונפקה בארה"ב, והתליית הרישום בביצוע בדיקה גנטית.
העתירה של בנות הזוג התקבלה שלשום (שני), ועמדת הרשות נדחתה. השופטת מיכל אגמון-גונן הורתה לרשות לרשום במרשם האוכלוסין את שם הקטינה ואת בנות הזוג כאימהותיה. כמו כן, קבעה השופטת כי הרשות תישא בהוצאות העותרות ושכר טרחה בסכום של 25 אלף שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
ילדים (אילוסטרציה)
(צילום: Shutterstock)
בנות הזוג טענו באמצעות עוה"ד דניאלה יעקובי וחגי קלעי, כי רישומה בלבד של בת הזוג שהרתה את הקטינה כאמה של הקטינה יגרום לרישום פרטים לא שלמים במרשם האוכלוסין, ומכאן לפגיעה בזכויות הקטינה וכן בזכויות בנות הזוג. לטענתן, סירוב הרשות לרשום את הורות שתי בנות הזוג לקטינה הינו נעדר סמכות, בלתי סביר ומפלה.
מהעתירה עולה כי לאחר שהתגוררו מספר שנים בארה"ב, במהלך שנת 2020 עברו בנות הזוג להתגורר בברלין בגרמניה, ובפברואר 2022 פנו לקונסוליה בברלין בבקשה להנפיק לקטינה דרכון ישראלי, ולהירשם בו כאימהותיה, בהסתמך על הרשום בתעודת הלידה. ביוני 2022 קיבלו בנות הזוג את תשובת הרשות בדוא"ל, ובה נרשם כי "היות ובת הזוג הינה טרנסג'נדר, יש להמציא הוכחות כי הילד נושא את המטען הגנטי שלה - ולכן יש להפנותם לבית משפט בארץ".
עו"ד חגי קלעי עו"ד חגי קלעי צילום: פליקס רטברג
הרשות טענה בבית משפט כי משום שלטענת בנות הזוג הקטינה נולדה כתוצאה מהיריון ספונטני שהרתה אחת מבנות הזוג מזרע של השנייה, הרי שלטענתן בת הזוג השנייה היא הורה ביולוגי של הקטינה. לפיכך, טענה הרשות כי על בנות הזוג לפעול לרישום ההורות של בת הזוג הטרנסג'נדרית לקטינה בהתאם לנוהל הרשות "נוהל הוספת פרטי אב לקטין תושב ישראל הרשום במרשם האוכלוסין". זאת, על דרך הוכחת ההורות הביולוגית, ולא בהסתמך על תעודת הלידה הזרה, שכן אין מדובר ברישום "הורות רישומית" אלא ברישום הורות גנטית שמחייבת המצאת פסק דין הצהרתי של בית המשפט לענייני משפחה, שקובע את ההורות הביולוגית לאחר שזו תוכח כעניין עובדתי.
השופטת קיבלה, כאמור, את עתירת בנות הזוג והבהירה כי "בכל המקרים שבהם מוצגת לפקיד המרשם תעודה ציבורית שאין ספק לגבי אמיתיותה ונכונותה, שיקול דעתו מוגבל ועליו לרשום את הפרטים המבוקשים בהתאם לתעודות הציבוריות שהוצגו. במובן זה, העתירה שלפניי אינה מגלה מורכבות מיוחדת וההכרעה בה בהתאם לדין ולהלכה הנוהגת היא פשוטה. העותרות הציגו תעודה זרה מארה"ב, בה רשומות כאמותיה של הקטינה.
"על כן, על פקיד הרישום היה לרשום את פרטי הקטינה כפי שהם מופיעים בתעודה שהוגשה. הנתון הנוסף, בשלו סירב פקיד הרישום לרשום את שהתבקש, הורייתה של הקטינה מזרע של העותרת (הכוונה לבת הזוג הטרנסג'נדרית-ל.ד), אינו מביא לכך שתעודה זרה אינה נכונה על פניה. ההפך הוא הנכון. טענות הרשות בעניין זה טוב היה אלמלא היו נטענות כלל".
עו"ד דניאלה יעקובי עו"ד דניאלה יעקובי צילום: דליה נבעה
עורכי הדין דניאלה יעקובי וחגי קלעי, באי כוח בנות הזוג מסרו בתגובה: "דרישת רשות האוכלוסין כי בנות הזוג יוכיחו את הורותן באמצעות בדיקה גנטית כתנאי לרישומן כהורי ביתן, מקום שאלה כבר רשומות כאימהותיה בתעודת הלידה והרישום מתבקש מכוח תעודת הלידה, הינה דרישה מפלה שהועלתה על ידי הרשות רק מאחר ומדובר בבנות זוג מאותו המין. טוב עשה בית המשפט שהבהיר לרשות האוכלוסין את חובתה לכבד תעודות ציבוריות זרות.
"אנו תקווה שלאור פסה"ד פקידי הרישום ירשמו מעתה, את ההורות של כל ההורים הלהט"בים, בהתאם לרשום בתעודת לידה, ללא תנאים נוספים וכפי שמתאפשר להורים שהם גבר ואישה".