הפקעת מחירים בעת מלחמה וניצול מעמד כמונופול - זה מה שבודקת בימים אלה רשות התחרות לגבי אל על.
צרכנים וגורמים בענף התעופה טוענים שאל על העלתה מחירים בתחילת המלחמה בלי סנטימנטים, כשחברות התעופה הזרות הקפיאו בבת אחת פעילות בישראל בתחילת הלחימה והיא נותרה כמעט לבדה בשמיים, ניצלה לכאורה את המחסור בכרטיסי טיסה, את חוסר התחרות ואת בדידותה בקווים מבוקשים כמו הטיסות לארה"ב, כדי להעלות מחירים לצרכנים בעשרות אחוזים.
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
ברשות התחרות החלו בבדיקה לגבי חוקיות ההתנהלות והאם ניתן להכריז על אל על כמונופול בתקופה ההיא. ברשות אישרו את הדברים וסירבו לפרט מעבר לכך.
אל על אינה מונופול מוכרז אבל בתקופת תחילת הלחימה היא הלכה למעשה הייתה מונופול, עם כ-80% נתח שוק ולמעלה מ-60% כעת. ברשות אמרו אז כי יבדקו האם מונופולים ניצלו את מצב המלחמה כדי להפקיע מחירים.
המחירים היו אז גבוהים במיוחד בשל היצע נמוך וצמצום תחרות. גם היום מחיר כרטיס טיסה הלוך וחזור לוינה בקיץ למשל נמכר בכ-900 דולר ומעלה באל על ללא מזוודות, כשלפני המלחמה כרטיס דומה נמכר ב-500 דולר. למרות שדלתא ויונייטד חזרו לטוס לארץ, מחירי הטיסות לארה"ב בפסח, גבוהים מאוד - גם יחסית לעונה, ומתחילים באל על ב-2,930 דולר להלוך חזור.
במשך מספר חודשים מפרוץ המלחמה אל על טסה לבד לארה"ב מה שאיפשר לה להכתיב מחירים גבוהים מאוד, גם כי אפשר היה וגם בשל היצע נמוך וביקוש גבוה. רווחיה כמובן גדלו בהתאם: גידול של כמעט פי 4 ברבעון, בהשוואה לרבעון הרביעי של 2022.
ליאור קורן, מנכ"ל אקספלורר מנוע לחיפוש טיסות, חופשות והופעות מסביר כי בטיסות המחיר הוא נגזרת של ביקוש והיצע. לדבריו, "המחיר מאוד מושפע מהתחרות שקיימת על אותו קו והמחיר של הכרטיס לא נובע בהכרח מעלויות הטיסה. "למשל, מחירים לטיסה לאתונה, טיסה של שעתיים, נעים בדרך כלל בין 250 ל-300 דולר, אבל ישראלים שרוצים לקנות כרטיס לאתונה עכשיו, כדי להגיע להופעות של קולדפליי שם, מגלים שהמחירים עומדים על אלף דולר לכרטיס. רק בגלל הביקוש.
"בפרוץ המלחמה, אל על הייתה שחקן עיקרי וכמעט בודד (לצד ישראייר וארקיע, מ.ק). לכן המחירים עלו בהתאם. ככל שחברות זרות, כמו דלתא ויונייטד, חוזרות לישראל, המחירים יורדים בעשרות אחוזים. המחירים עדיין גבוהים, כי לא כולן חזרו ובפרט ריינאייר, שהפעילה הרבה טיסות זולות ולא תחזור עד אוקטובר. בחלק מהיעדים זה כמו רולטה: אתה רואה לרגע מחיר נמוך ואז הוא נעלם וקופץ במאות דולרים".
אל על מסרה בתגובה: "מאז פרוץ המלחמה ולאור השלכותיה, חברת אל על נמצאת בשיח שוטף ובשקיפות מלאה מול הרשות בנושא המחירים. אנו מנהלים מדיניות מחירים מוקפדת ומותאמת למצב, ומאמינים שהבדיקה תעלה כי החברה נהגה באופן הוגן וראוי בהינתן אילוצי התקופה".