פרסום ראשון: בצל המלחמה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום אישרה השבוע להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית להסדרה והרחבה של המושב שוקדה בעוטף עזה, הכוללת הקמת 230 יחידות דיור חדשות ו-100 חדרי אירוח, כך נודע ל-ynet. מושב שוקדה פונה בעקבות מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. בחממות של המושב נתפסו שוהים בלתי חוקיים.
התוכנית להסדרת והרחבת המושב, שקודמה על ידי ועד האגודה במושב בשיתוף המועצה האזורית שדות נגב, הוגשה למוסדות התכנון בטרם פרצה מלחמת חרבות ברזל וכעת, כאומר, מאושרת להפקדה. מושב שוקדה, אשר הוקם בשנת 1957, ממוקם בחלק הדרום-מערבי של המועצה, כ-6 ק"מ מהגבול עם רצועת עזה, ומאופיין בפעילות חקלאית הכוללת פרדסים, מטעים וגידולי שדה. הוא ממוקם בסמוך ליער שוקדה ולנחל שובה, אשר מהווים מתחמי תיירות וטיילות, בין היתר, כחלק מפסטיבל "דרום אדום".
1 צפייה בגלריה
יער שוקדה
יער שוקדה
יער שוקדה
(צילום: אריה וינוגרד, ארכיון הצילומים של קק"ל)
התוכנית כוללת תוספת של 230 יחידות דיור שיתחלקו כך: יחידת דיור שלישית בכל אחת מ-54 הנחלות הקיימות; 54 נחלות חדשות במעטפת של המושב, בהן מתוכננים שטחי מגורים בהיקף של 2 דונם לכל נחלה ובהם יותר להקים 3 יחידות דיור ועוד יחידת הורים; וכן 14 יחידות דיור חדשות יוקמו בתוך המושב בשטחים המיועדים לבינוי. כך שלאחר אישור תוכנית זו, יהיו במושב בסך הכול 513 יחידות דיור. נחלה חקלאית היא יחידה כלכלית עצמאית הכוללת שטח למגורים, מבני משק ועיבודים חקלאיים ומחולקת לשטח מגורים ולשטח חקלאי.
לצורך הגדלת היצע השימושים התיירותיים באזור, מציעה התוכנית שטח בהיקף של 15 דונם עבור אכסון מלונאי הכולל כ-100 חדרים, אשר יתווספו למתחמי האירוח שאושרו זה מכבר בתוכניות של קיבוץ סעד וקיבוץ עלומים, ובצמוד לו שטח לאטרקציה תיירותית בהיקף של 5 דונם. האטרקציה טרם נבחרה, אך הוראות התוכנית מאפשרות הקמת מתקני ספורט, כגון מתחם לקירות טיפוס, השכרת אופניים, מתקני משחק, מתחם פעילות ומרכז מבקרים, פעילות עם בעלי חיים וכו'.

תוספת של מאות דירות בקיבוצים נוספים בעוטף

התוכנית, שנערכה על ידי משרד י.א תכנון ערים, מצטרפת לתוכניות נוספות המקודמות במועצה האזורית שדות נגב, שנועדו להגדיל את מספר יחידות הדיור במערב הנגב ואת ההיצע לשימושים תיירותיים. כך, בקיבוץ סעד קיימת תוכנית לקראת אישור סופי למתן תוקף, המוסיפה כ-250 יחידות דיור, כך שהוא יכלול כ-500 יחידות דיור, לצד 100 יחידות אירוח בכניסה לקיבוץ, תוספת שטח לתעשייה בהיקף של 60 דונם ל-30 דונם הקיימים והסדרה של שטחי המגורים הקיימים. גם בקיבוץ עלומים אושרה תוכנית להקמת יחידות אירוח בתחילת השנה.
תוכנית נוספת מקודמת במושב שובה ונמצאת לקראת הפקדה להתנגדויות הציבור. התוכנית מוסיפה הרחבה של 90 יחידות דיור למושב שבו קיימות 80 נחלות, שבכל אחת מהן ניתן להקים 2 יחידות דיור, וכ-65 מגרשי מגורים בהרחבה הראשונה שאושרה לפני כ-20 שנה. במושב זמרת קיימת תוכנית המצויה לקראת אישור סופי למתן תוקף. התוכנית דואגת להסדרת המושב ולתוספת של יחידת דיור בכל אחת מ-64 הנחלות הקיימות, כך שבמקום 2 יחידות דיור ניתן יהיה להקים בהן 3 יחידות דיור, כלומר סך הכול תוספת של 64 יחידות דיור. גם במושב זה אושרה בעבר תוכנית להרחבה שכללה 70 מגרשי מגורים.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, עודד פלוס, מסר: "הסדרה והרחבה של מושב שוקדה זה צו השעה בימים מורכבים אלה, המשתלבת בריכוז המאמץ שנעשה על ידי הוועדה המחוזית ולשכת התכנון בקידום וחיזוק מרחב הנגב המזרחי, ובכלל זה הערים והיישובים הכפריים. זאת חובה וזכות כאחד".