נזקי המלחמה לעסקים ולרכוש עד כה נאמדים כבר ב-22 מיליארד שקל. בשל קשיים לאמוד את הנזקים בגבול הצפון עדיין אין אומדן מדויק לגבי הנזקים שם אולם הם נאמדים כבר ביותר ממיליארד שקל. כך אמר היום (ג') מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ', בוועידת לשכת שמאי המקרקעין.
אהרונוביץ' גילה כי בימים הקרובים צפוי להתקבל אישור ממשרד המשפטים לפתוח בתוכנית חדשה של "גילוי מרצון", במסגרתה יוכלו מעלימי מס בארץ ובחו"ל להתוודות על ההעלמות ולקבל הנחות בתשלום המס שהעלימו ולהימנע מהעמדה לדין פלילי. יצוין שתוכנית כזאת לא הופעלה בשנים האחרונות וכעת הכוונה היא לקיימה כדי להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ולהקטין את הגירעון בתקציב.
1 צפייה בגלריה
שי אהרונוביץ'
שי אהרונוביץ'
שי אהרונוביץ'
(צילום: פוטו מרסלו)
עוד גילה כי בכוונת רשות המיסים לטפל בכ-150-200 חברות שלא חילקו דיבידנדים במשך שנים ולחייבן לחלק את הדיבידנד ולשלם את המס עליו. זאת, גם כן כדי להקטין את הגירעון בקופת המדינה. "קיים חוק שאנחנו יכולים לחייב חברה לחלק דיבידנדים, אבל הוא לא הופעל כמעט במשך שנים. כעת בכוונתנו להפעיל אותו", אמר.
בהתייחסותו למיסים הכלולים בתקציב המדינה, שלא אושרו בכנסת טרם אישור תקציב המדינה החדש לשנת 2024, אמר אהרונוביץ כי הובטח לו בכנסת שחוקי מס הפחמן וחוק ביטול הפטור מסיגריות בדיוטי פרי יעברו בכנסת בימים הקרובים. יצוין שחוק ביטול הפטור בדיוטי פרי צפוי להיות מאושר רק החל משנת 2026, על פי דרישת חברי הכנסת שנאבקו בחוק הזה בארבע ישיבות בוועדת הכספים.

לא שוקלים להחזיר את מס הירושה

עוד אמר כי הדרישות להפחית את מס הרכישה למשקיעים לא ייענו: "אנחנו נגד ההפחתה ולפיכך נפעל להמשך קיום הוראת השעה שתביא לגביית המס הגבוה יותר בשיעור של 8% גם בשנתיים הבאות".
אהרונוביץ' הכחיש שמועות שנפוצו לאחרונה לפיהן שוקלים להפעיל שוב בישראל את מס הירושה שבוטל בשנת 1981. לדבריו המנגנון שצריך יהיה להקים לצורך זה יעלה יותר מגביית המס ואין על כך דיונים כעת במשרד האוצר.
בנוסף הודיע כי לא תהיה עוד דחייה בהפעלת חוק החשבוניות, לפיו עסקים יצטרכו לבקש מראש מרשות המיסים אישור לכל עסקה בין גורמים עסקיים מסכום של 25 אלף שקל ומעלה. "המועד הסופי שנקבע הוא 5 במאי ומאותו היום כל עסקה בארץ בין עסקים תחייב אישור מראש. זה יהיה אוטומטי אלא אם נגלה בקשות חריגות שמעלות חשד להוצאת חשבוניות פיקטיביות", הבהיר אהרונוביץ.