המענקים שהובטחו למפונים שחזרו לבתיהם בעוטף עזה צפויים להגיע לחשבונות הבנק עד חג הפסח. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה לביטוח הלאומי להעביר את המענקים, אחרי שבסוף השבוע פנה שר העבודה, יואב בן צור, לאייכלר, וביקש ממנו לכנס בדחיפות את הוועדה כדי להסדיר את זכאותם של המפונים שיוכלו לקבל את אותם מענקים. כפי שפורסם ב-ynet, המפונים ששבו לבתיהם לא קיבלו אפילו שקל אחד עד היום, למרות הבטחת הממשלה.
על פי ההסכם, מענק חזרה יינתן למפונים ששבו לביתם עבור כל יום החל מ-1 בינואר או מיום חזרתם לביתם, המאוחר מבין השניים, ועד תום תקופת הזכאות ב-29 בפברואר. סכום המענק יעמוד על 200 שקל למבוגר ו-100 שקל ליום לילד. זאת, בדומה למענקי אכלוס עצמאי שניתנו למפונים שלא שהו במלונות במימון המדינה בתקופת הפינוי.
2 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
(צילום: גדי קבלו)
עוד מגדיר ההסכם מענק חד פעמי למפונים ששבו או ישובו לביתם בתקופת הזכאות, שסכומו ייקבע על פי מועד החזרה. מפונים ששהייתם במתקני לינה הופסקה עד ל-17 במרץ או לחילופין שהיו זכאים למענק חזרה או למענק אכלוס עצמני עד ה-29 בפברואר, יקבלו מענק על סך 15,360 שקל למבוגר ו-7,860 שקל לילד. ממפונים ששהייתם במתקני לינה הופסקה בין ה-18 במרץ ל-1 באפריל יקבלו מענק של 7,680 שקל למבוגר ו-3,840 שקל לילד.
למפונים ששהייתם במתקני לינה תופסק בין 2 באפריל ל-1 במאי יוענקו 3,840 שקל למבוגר ו-1,920 שקל לילד ולמפונים ששהייתם במתקני לינה הופסקה בין ה-2 במאי ועד ל-1 ביוני 2024 יוענקו 1,920 שקל למבוגר ו-960 שקל לילד.
במכתבו של השר, שהגיע לידי ynet, נאמר כי יש לקיים לאלתר את ההסדר לקבלת המענק החד פעמי, למי שהיה זכאי למענק אכלוס או חזרה לעוטף מיום שובו לביתו. לפי חוק, על ועדת העבודה "לקיים חובת היוועצות בנושא" ויו"ר הוועדה מתבקש לאשר את ההסכם באופן מיידי.
ועידת הנדל"ןשר העבודה יואב בן צור צילום: עוז מועלם
בעקבות זאת הודיע בסוף השבוע יו"ר הוועדה, ח"כ אייכלר, כי הוועדה תתכנס היום בדחיפות כדי לדון בהסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי בדבר "מענק חזרה חד פעמי לתושבים מפונים ששבים לבתיהם". יצוין שבביטוח הלאומי לחצו על אישור התוואי כדי שיוכלו להתחיל בתשלום המיוחד עוד לפני חג הפסח.
אישור מאוחר של הממשלה לתוואי התשלום למפונים ששבו לבתיהם מנע את התשלום עד כה. כעת מצפים שבעקבות כינוס הוועדה בכנסת שתאשר את התוואי, הביטוח הלאומי יוכל להתארגן לתשלום החד פעמי ולהעבירו לשבים עוד לפני חג הפסח. בביטוח הלאומי אמרו ל-ynet כי הם יוכלו להתארגן לתשלום רק לאחר שהתוואי המוצע על ידי הממשלה יאושר סופית בכנסת וכי יארך ימים אחדים לעדכן את המחשבים, לאתר את מי ששבו כבר לבתיהם בעוטף עזה ולבצע את התשלום.
פורסם לראשונה: 14:30, 30.03.24