קיבלתי משהו שווה או שעבדו עליי? השאלה הקיומית הזאת היא מה שמניע את הבאזז סביב תופעת Spare Eat - אפליקציה במסגרתה בעלי עסקים מוכרים בחצי מחיר את הסחורה שנשארה להם, בדרך כלל בסוף היום.
הקונספט פשוט: נכנסים בבוקר ובודקים באילו עסקים באזור המגורים שלכם מציעים חבילת סוף יום. אי אפשר לדעת מראש מה יהיה בחבילה, אבל ההבטחה היא שהעלות שלה תהיה 50% מסך עלות המוצרים שבה. כל בית עסק מפרסם באפליקציה באיזו שעה אפשר לאסוף את החבילה, ואפשר לראות את דירוג העסק והחבילות על ידי הגולשים.
4 צפייה בגלריה


יובל בן פורת ונופר חייט, מייסדות קבוצת מה קיבלתי ב-Spare Eat
(צילום: באדיבות המצולמות)
ואז מגיע החלק הטריקי - אתם אוספים את החבילה ומגלים אם הרווחתם בגדול או שנתנו לכם כמה מאפים יבשים וסלט עייף שאף אחד לא קנה. איך תדעו אם מה שקיבלתם באמת שווה? לצורך הזה הוקמה קבוצה ייעודית בפייסבוק שהיא אחת הלוהטות ביותר: תוך זמן קצר היא צברה יותר מ-25 אלף חברים עם עשרות פוסטים ביום בהם אנשים חושפים מה הם קיבלו וכמה שילמו על החבילה, ובעיקר פותחים לדיון סוער את השאלה: האם זה היה שווה את הכסף או לא?
מקימות הקבוצה, חברות הילדות נופר חייט ויובל בן פורת, הן חובבות דילים וקופונים, אבל גם הן לא חשבו שזה יתפוס כל כך הרבה תאוצה ודיונים סוערים. לדברי חייט, "שמעתי על המיזם, הורדתי את האפליקציה ומאוד מאוד התלהבתי מזה גם כי אני מאוד אוהבת קופונים מבצעים וגם כי הקונספט של ההפתעה, שאתה לא יודע מה אתה מקבל, מאוד קרץ לי. התחלתי לספר על זה לחברים וליובל היה רעיון לפתוח את הקבוצה. זה התחיל ממש בקטנה בעיקר עם אמא, דודה וחברים קרובים שפרסמו פוסטים ולאט לאט זה תפס תאוצה ועכשיו אנחנו על לפחות חמישים פוסטים ביום, בסופ"ש אפילו מעל מאה וזה מאוד דינמי וסוער".
נופר חייט, ממקימות הקבוצה: "אני חושבת שהרבה אנשים באים עם ציפיות לא מספיק ריאליות, הם חושבים שב-30 שקל הם קנו את המקום. הם ראו סל מסוים בקבוצה שהוא מטורף אז מצפים תמיד לקבל את זה. חשוב להבין שזה משתנה, יש ימים שנשאר להם יותר, וימים שנשאר פחות"
מכיוון שאין תשובה מתמטית אם כמה מאפים ברולדין באמת שווים 30 שקל או אם קופסת שניצלים ואורז הם תמורה הולמת ל-70 שקל, הדיונים הופכים לדינמיים מאוד, כאשר גולשים רבים מנסים לענות על השאלה.
בן פורת אומרת כי "אני חושבת שזה מה שעושה את הקהילה קצת שונה מקהילות אחרות, כי ממש יש דיונים ואנשים מתווכחים על זה. יש לנו אפילו איזה בחור אחד שקורא לעצמו 'השמאי של האפליקציה'. הוא מגיב לכל הפוסטים וכותב כמה לדעתו הסל הזה שווה. כולם כבר מחכים לתגובה שלו בכל פוסט. אנשים לקחו את הקבוצה שלנו ממש ברצינות והפכו את זה לתחביב שלהם, להיכנס כל יום לראות מה אנשים קיבלו ולהגיד אם זה שווה או לא".
מה בעצם הקסם של הדבר הזה, שלא יודעים מה מקבלים ותמיד יש הפתעות או האפשרות "לדפוק את המערכת"?
בן פורת: "אני חושבת שזה הכל מהכל. קודם כל, העניין של יוקר המחיה הפך את זה מאוד קשה לאכול בחוץ בשנים האחרונות. אני ונופר בחורות שמאוד אוהבות לאכול בחוץ והמחירים כבר הפכו לבלתי אפשריים. ברגע שגילינו שיש אפליקציה שמאפשרת לנו לשלם חצי או אפילו פחות על משהו שהיינו משלמות עליו הרבה יותר, אז זה נהדר בעינינו. גם יש את אפקט ההפתעה שתמיד קסם לנו, אז זה לגמרי עושה לנו את זה וגרם לנו לאהוב את כל הקונספט".
אבל לפעמים ההפתעה היא לא טובה.
"נכון, זה קורה וזה משהו שצריך להיות מוכנים אליו. בגלל זה גם יש ציונים באפליקציה, אנשים מדרגים את הסל שהם קיבלו, וממש עשינו כלל אצבע שהמלצנו עליו גם לכל החברים בקבוצה - אם מקום כלשהו מדורג פחות מ-4, אז עדיף לא להתקרב לשם, כי כנראה שהוא לא כל כך טוב. ואם הוא בין 4 ל-4.3, אז כנראה יביאו לך אחלה סל ויהיו לך דברים נחמדים ובאמת כפול מהשווי. אם זה באמת מקומות שמדורגים 4.4 ומעלה, אז זה כבר מקומות ממש שווים שבאמת אתה מרגיש שקיבלת תמורה יפה".
מהניסיון שלכן, זה באמת שווה או שלרוב אלה מאפים של סוף יום וסלט שנחתך בבוקר?
חייט: "לרוב כשאני אוספת ממקומות שבאמת מדורגים 4.4 ומעלה אלה מקומות שמאוד מפרגנים. אלה דברים שחצי שעה לפני נמכרו במחיר מלא ואז זה כן יוצא משתלם. על הדרך, תמורת 40-30 שקל אני מגלה מקומות חדשים ומוצרים איכותיים שלא בהכרח הייתי קונה בדרך אחרת. אני חושבת שהרבה אנשים באים עם ציפיות לא מספיק ריאליות, הם חושבים שב-30 שקל הם קנו את המקום. הם ראו סל מסוים בקבוצה שהוא מטורף אז מצפים תמיד לקבל את זה. חשוב להבין שזה משתנה, יש ימים שנשאר להם יותר, וימים שנשאר פחות. למשל, לפני יום כיפור אני קיבלתי מרולדין סל מטורף, אבל זה לא משהו שאחר כך אם מישהו הלך לשם הוא בהכרח קיבל אותו דבר. צריך באמת לבוא עם הציפיות הנכונות ולהבין את הקונספט".
יובל בן פורת, ממקימות הקבוצה: "המחסום של הרבה אנשים מלהשתמש באפליקציה מבוסס על דעה קדומה שזה מיועד לקמצנים וזה ממש לא נכון. אנחנו בחורות עם קריירה, שתינו מתקדמות בחיים ופשוט כיף לנו להשתמש בזה. זה לא בגלל המחיר הזול והמחשבה שנקבל שאריות, זה אף פעם כמעט לא שאריות"
בן פורת מסבירה כי "יש מקומות פלצניים שכל קוראסון עולה שם 30 שקל, אז ברור שתקבל רק שני מאפים ב-30 שקל. אבל לי למשל יש מקום ליד הבית שקוראים לו דלישס, מאפייה שכונתית בראשון לציון, שאני באה לשם ונותנים לי כמויות מטורפות של בורקסים ומאפים קטנים - ויש אנשים שפחות מתחברים לזה. כל אחד והעדפות שלו, פשוט צריך לדעת איפה להזמין".
להתאים ציפיות, ולהיות מוכנים להפתעה
המקרים המסעירים באמת בקבוצה הם אלה שבהם ברור שהסל לא היה שווה את הכסף והטרחה. בין היתר עלו שם תלונות עם מקומות שבהם היו בסל מאפים עם עובש או כריכים שהתוקף שלהם היה ממש גבולי. מקומות אחרים נתנו אוכל מוכן שהוצא מהקפאה ואחרים זלזלו בלקוחות האפליקציה ופשוט אמרו להם לבחור מספר קטן של מאפים וללכת.
"ראינו כבר מקרים מכל הסוגים, אבל אני חייבת להגיד שיש הרבה בעלי עסקים בקבוצה, ולרוב הם מגיבים ומתקנים אם צריך. הם לומדים מזה ואנחנו רואים שברגע שהם יודעים שהסל שהם נתנו עלול להיות מפורסם ברשת הם לוקחים את זה בחשבון", אומרת בן פורת.
מכיוון שהקבוצה תפסה תאוצה גדולה, המנהלות מקדישות חלק לא קטן מזמנן בניהול ואישור פוסטים: "אנחנו מקבלת התראה על כל פוסט שמתקבל בקבוצה ויש המון ספאם, פרסומים שונים ושאלות שחוזרות על עצמן. כרגע זה תחביב נחמד ואנחנו חושבות שאולי יהיה אפשר למנף את זה בהמשך לעוד דברים. בסוף לרשתות החברתיות יש המון כוח ואולי אפשר להרחיב את זה לקבוצה כללית של דברים בחצי מחיר", הן מסבירות. יש לציין שהקבוצה אינה קשורה לאפליקציה עצמה ואין קשר בין מנהלי המיזם לבין הפעילות הזאת בפייסבוק.
אז איזה טיפ תתנו למי שרוצה לאסוף סל שווה במיוחד?
בן פורת: "בסוף זה זה פונה לכולם, ויכול לענות על כל צורך - אוכל מוכן, מאפים ואפילו ארוחת צהריים מאוחרת בעבודה. הטיפ שלי זה בעיקר להתאים ציפיות ולדעת שיכול להיות שתקבל משהו שאתה פחות אוהב. בסוף זה הפתעה וצריך להבין את זה".
"המחסום של הרבה אנשים מלהשתמש באפליקציה מבוסס על דעה קדומה שזה מיועד לקמצנים וזה ממש לא נכון. אנחנו בחורות עם קריירה, שתינו מתקדמות בחיים ופשוט כיף לנו להשתמש בזה. זה לא בגלל המחיר הזול והמחשבה שנקבל שאריות, זה אף פעם כמעט לא שאריות. זה פשוט לגמרי תחביב שלנו ואנשים צריכים להבין שזה לא שנותנים לנו זבל בשקית מסוף היום. זה נדיר שזה קורה. לרוב, האיכות של המוצרים ממש מצוינת. כשהסל טוב, זה גם עושה חשק לבוא פעמים נוספות, גם בלי קשר לאפליקציה. יצא לי לחזור למקומות ולאכול שם באופן רגיל".
לפי הקבוצה, זה גם תלוי מזל ועל איזה עובד נפלתם שם.
חייט: "זה ממש נכון. יש עובדים שפחות מכירים או מבינים והם שמים סתם מוצרים, אבל יש עובדים שנותנים מהלב או שואלים לגבי העדפות שלנו, וזה ממש נחמד לקבל מה שרוצים ובאיכות טובה".









