12 ימים לפני סוף חודש דצמבר ושנת 2023 – והממשלה והכנסת עדיין לא דנו ולא אישרו חוק להמשך תשלומי החל"ת לעשרות אלפי עובדים במשק. במגזר העסקי כמו גם במוסד לביטוח הלאומי ציינו היום (ג') כי המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל, שכן מעסיקים לא יודעים מה תהיה המדיניות באשר לעובדים שהוצאו לחל"ת או שיש כוונה להוציא לחופשות ללא תשלום ככל שהמלחמה תימשך.
"נגרם נזק ממשי מההשתהות בהחלטה. יש כללים רבים שצריך לוודאי שהם נמשכים. בין השאר ההקלות שנהוגות כיום. למשל, קיצור התקופה לזכאות. האם יקבלו רק מחצית מהתנאים הנוכחיים? מה אנחנו צרכים לומר לפונים אלינו?", שאלו היום בביטוח הלאומי.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: באדיבות שירות התעסוקה)
כמו כן ציינו עוד בביטוח הלאומי, שצריך יהיה לתכנת את המערכות שמשלמות מיליארדי שקלים, אם יוחלט על שינויים כלשהם במתווה הקיים "וזה אורך זמן ומחייב משאבים".
במגזר העסקי טוענים כי מדובר באלפי חברות, בתי עסק וחנויות שמצויים בחוסר ודאות מוחלט בנושא החל"ת והבעלים והמנהלים שלהם לא יודעים כיצד לנהוג. בו בזמן טוענים במשרד האוצר, כי הנושא נתון עדיין בדיונים. אחת הרמיזות של גורם באוצר הוא שיתכן שיחול שינוי במתווה נוכח חזרת חלק גדול מהמשק לעבודה בהיקף כמעט מלא.
לפי הביטוח הלאומי, מתחילת חודש אוקטובר ועד היום 188,787 מבקשי דמי אבטלה הגיעו אל הביטוח הלאומי. 134,020 מהם יצאו לחל"ת שלא מרצון.
מתחילת המלחמה, 7 באוקטובר, - 187,184 ביקשו דמי אבטלה מהביטוח הלאומי כאשר 133,970 יצאו לחל"ת שלא מרצון.
מתחילת חודש דצמבר – 26,714 אזרחים ביקשו דמי אבטלה כאשר 16,823 הוצאו לחל"ת שלא מרצון.
מבין כלל מבקשי דמי האבטלה מהביטוח הלאומי: 59% בני 20-40, 40% בגילי 41-67 וכ-1,057 בקשות של בני 67 ומעלה.
מתווה הקלות הקיים לחל"ת היה בתוקף עד לסוף חודש נובמבר. התשלום עבור נובמבר הופקד בחשבונות הבנקים בשבוע שעבר. מהביטוח הלאומי נמסר היום, כי למקרה שיוחלט על המשך מתווה החל"ת, בכל מתכונת שהיא, הכסף יופקד בחשבונות הזכאים ב-12 בינואר 2024. בכל מקרה המשך החל"ת יחייב את אישור ועדת הכספים של הכנסת. במקרה של שינוי המתווה תידרש חקיקה מלאה.