"במחצית השנייה של 2022 הייתה ירידה במכירות בענף. כל חודש היה פחות טוב מקודמו". כך אומר ל-ynet ו"ממון" גיא דה פיצ'וטו, מנכ"ל ח.י אלקטרוניקה, היבואנית הרשמית של טלוויזיות LG לישראל ומוצרי אלקטרוניקה וחשמל נוספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדבריו, "לפני שנתיים חשבנו שהצירוף של המונדיאל עם בלק פריידי באותו חודש יהיה בוננזה, אבל בפועל המכירות לא היו יוצאות דופן בהתחשב בכך שחודשיים לפני וחודשיים אחרי המונדיאל והבלייק פריידי הציבור לא רוכש בציפייה למבצעים. בנוסף, הציבור רכש כמויות בתקופת הקורונה ואולי כבר התעייף".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה טלוויזיה
אילוסטרציה טלוויזיה
אילוסטרציה טלוויזיה
(צילום: Shutterstock)
הוא מוסיף: "מכרנו הרבה בבלייק פריידי וצמצמנו מלאים, אבל בעולם יש כמות מלאים גדולה, שיוצרת לחץ. במקביל יש יבואנים שייבאו במחירי התובלה הישנים של 12 אלף דולר למכולה, כשבינתיים מחיר התובלה ירד ל-3,000 דולר. עיקר הבעיה היא לא בטלוויזיות אלא במוצרים הלבנים, אלו שבעלי נפח גבוה ומחיר התובלה משמעותי. באייפונים או בטלוויזיות שהמסך דק מחיר ההובלה לא קריטי, אבל במוצרים הלבנים במקררים, מדיחים ומזגנים הוא משמעותי. בגלל זה כולם מרגישים רע בענף בגלל בעיות המלאי".
לדבריו, "כשמחיר המכולות היה בשיא, היה מצב אבסורדי שמחיר הסחורה לא שיחק תפקיד. לפעמים מחיר ההובלה היה יותר ממחיר הסחורה במכולה. עכשיו מחיר ההובלה ירד ב-80% ומי שעם מלאי במחירי הובלה ישנים נמצא בבעיה. ישנם דגמים עם רווחיות נמוכה שעליהם כבר יבואנים מפסידים. מצד שני אנחנו לא סובלים כעת מבעיה של יבוא מקביל. אם הבעיה כעת בשוק היא לא המחיר, אלא החוסר בקונים, אז אין להם יתרון. אני מאמין שבסוף השוק יגיע לאיזון".
גם יורם בדש, אחד השותפים במחסני חשמל אמר שברשת נאלצים לעשות מבצעי עומק בתקופה האחרונה כדי למשוך אנשים לחנויות. "קשה להגיד שאנחנו מורידים מחירים. אבל זה טבעי שאחרי המונדיאל תהיה ירידה וגם בהשוואה לאופוריה של הקורונה, שאז כולם קנו, אנחנו חווים ירידה. חלק מהיבואנים נאלצים לספוג ורואים את זה בתוצאות של הרבעון השלישי. אנחנו ערים לזה שגם המשכנתאות עלו ויש פחות כסף פנוי ונערכים".


לחץ למכור

דה פיצ'וטו חזר באחרונה מתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בלאס-וגאס ודיבר על האווירה שהייתה שם. "מורגש לחץ של היצרניות על היבואנים והקמעונאים למכור. גם LG העולמית לא מרוצים. ככל שעברו החודשים במחצית השנייה הציפיות שלנו ירדו ועשינו התאמה. כרגע מצמצמים את היבוא עד לסיום המלאים".
יש גם עניין נוסף. ליצרניות האירופיות בעיקר אלו מטורקיה כמו ווסטל, או אלו שמייצרים כמו בוש במזרח אירופה, יש בעיה נוספת. הוצאות האנרגיה שלהן זינקו בגלל משבר האנרגיה באירופה ואיתן זינקו עלויות הייצור, ולא בטוח שהשוק יאפשר להן את עליות המחיר שהן דורשות.
דה פיצ'וטו: "בארץ אנחנו במקום טוב עם הטלוויזיות שלנו. נתח שוק שלנו בישראל בטלוויזיות LG - כמעט כפול מהממוצע של המותג בעולם. לפי תואם הסטורנקסט של ענף החשמל, טלוויזיות LG תופסות 80% מכלל המכר בישראל, בטלוויזיות הפרימיום בטכנולוגיית OLED. בסך הכל סמסונג מוכר כמותית יותר מאיתנו אבל במונחים כספית אנחנו שווים".