לקוח של הרכבת ספג חיוב כפול ברב קו בעת נסיעה מירושלים לת"א, וברכבת ישראל לוקחים את הזמן ולא משיבים את הכסף מיידית. לאיתי זה כבר קרה פעמיים ואולי זה קרה גם לכם.
אצלו המקרה קשור בסידור מיוחד שהיה באותו היום ברכבת, וככל הנראה הוביל לתקלה, אבל ל-ynet הגיעו דיווחים בעבר על מקרים בהם כרטיס הנסיעה באוטובוס חויב פעמיים, למרות שלא עברו 90 דקות במהלכן נסיעות נוספות לא אמורות להיות בתשלום. כמו כן יש תופעה של חיוב כפול באפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית ובאפליקציות תשלום כמו גוגל פיי, בו זמנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
תחנת ת"א אוניברסיטה
תחנת ת"א אוניברסיטה
תחנת ת"א אוניברסיטה
(צילום: ירון ברנר)
בנוסף יש בעיה בשירות הלקוחות של חברות התחבורה הציבורית: חלקן דורשות פניות בכתב ונותנות מענה תוך זמן רב במה שנראה כמו התשה מראש של מתלוננים פוטנציאליים.
איתי סיפר ל-ynet: "זו הפעם השנייה שרכבת ישראל מחייבת את כרטיס הרב-קו שלי - ואני מניח של לקוחות נוספים - בסכום של 48 שקל ללא הצדקה בעקבות תקלה שיש להם. גם כאשר מפנים אותם לבעיה, אופן הטיפול מחפיר.
"ב-5 ביוני רכשתי חופשי-יומי ברדיוס של 75 ק״מ במחיר 37 שקל, לנסיעה מתחנת ירושלים יצחק נבון לתחנת ת"א האוניברסיטה", מספר איתי. "באותו יום התקיימה הופעת הענק של Guns N' Roses בפארק הירקון (גני יהושע). הכרטיס לא נקרא ביציאה מהתחנה ובכניסה חזרה מהתחנה משום שסדרני הרכבת פתחו את היציאות כדי לא ליצור צוואר בקבוק. הכרטיס נקרא שוב ביציאה מתחנת נבון ב-6 ביוני בשעה 00:11".
איתי מוסיף: "קרה לי מקרה דומה באותה תחנה בדצמבר 2022, כשנסעתי לפסטיגל. גם אז זה קרה כתוצאה מפתיחת דלתות כדי למנוע צפיפות צוואר בקבוק. וגם אז נדרשו מספר פניות לרכבת ישראל כדי שיזכו מחדש את הכרטיס שלי ב-48 שקל.
"הפעם, כשהבנתי את הטעות, ביקשתי שיטפלו בה בהקדם. פניתי לנציג טלפוני אבל חזרו אליי לאחר מספר ימים ואמרו כי הם לא רואים בכרטיס הרב-קו שלי פעילות בתאריך זה. שלחתי צילומי מסך בווטסאפ, כפי שהתבקשתי, ובמקום לטפל קיבלתי ב-19 ביוני מייל לפיו הפניה נסגרה מאחר שחסרים בה פרטים מהותיים.
2 צפייה בגלריה
מסוך התשלום החדש ברכבת ישראל
מסוך התשלום החדש ברכבת ישראל
מסוף התשלום בתחנות הרכבת
(צילום: רחלי בינדמן)
"ב-26 ביוני טלפנתי שוב לרכבת ישראל - בפעם השלישית כדי לבדוק מדוע התלונה נסגרה, והם שוב פתחו פניה נוספת ובתום 'בדיקה' אמרו שאני צודק וזה הציטוט 'הזיכוי לא מיידי. אני אפתח עכשיו עוד פניה'...ושם כבר התפוצצתי. הם לא נתנו לי לשוחח עם מנהל, ובכלל, ברכבת ישראל מטרטרים את הלקוחות לאחר שגנבו מהם כסף".
לאחרונה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בנושא חיובים כפולים ברכבת ישראל לביהמ"ש המחוזי מרכז. הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין שירה בלום-וולף, עמית בן-ארויה ושניר סימן טוב. גובה התביעה מוערך בעשרות מיליוני שקלים.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "צר לנו על חוויית השירות של איתי, ומיד עם קבלת הפנייה (מ-ynet) נציג מטעמנו בדק את היסטוריית התיקופים שלו, ולאחר וידוא קצר של היסטוריית התיקופים שלו זיכה אותו על החיוב השגוי.
"באירועי תגבור, כגון הופעות ומשחקי כדורגל, אנו פותחים את שערי הכניסה על מנת למנוע התגודדות אשר עלולה להפריע לזרימת הנוסעים ולפגוע בשירות ובבטיחות הנוסעים. סביב אירועים כאלה אנו מבצעים באופן יזום בדיקות תיקופים ומעדכנים בהתאם את התחנות. עם זאת, ייתכן כי בשל תקלה טכנית או טעות של נציג/ת שירות, לא נראה תיקוף היציאה המתואר בתחנת ירושלים יצחק נבון ולכן משך הטיפול בפנייה המדוברת התארך לצערנו.
"בכל מקרה של טעות בחיוב, או סוגיה אחרת, ניתן לפנות למוקד השירות הטלפוני במספר *5770, או באמצעות הערוצים המקוונים".
תגובת חברת דן: "במרבית המקרים שנבדקו מדובר בטעות הנוסע אשר מניח את כרטיס הרב-קו יותר מפעם אחת על הוולידטור. בדן ניתן לפנות למטרת החזר לעמדות השרות לקבלת זיכוי מידי ולפניות הציבור לקבלת החזר באמצעות אפליקציות כמו הופאון. אנו מוסיפים ומשפרים כל העת את מערכי הבקרה והתהליכים, בהתאם להנחיות משרד התחבורה, כדוגמת מסך נוסף באמצעי התיקוף שבודק האם כבר בוצע חיוב בכרטיס ושואל האם לבצע תיקוף נוסף".