המשבר בטריא מחריף, כאשר היקף בקשות המשיכה של משקיעי פלטפורמת ה-P2P שובר שיאים. על פי נתוני החברה, היקף בקשות המשיכה שהצטברו בחברה ולא נענו מתחילת השנה הסתכם ב-1.1 מיליארד שקל, מהם 400 מיליון שקל ברבעון הראשון, 581 מיליון שקל ברבעון השני ו-142 מיליון שקל ביולי-אוגוסט.
טריא היא חברה שעוסקת בתיווך אשראי דרך האינטרנט, כאשר הפלטפורמה שלה כוללת לווים ומלווים. בשנים האחרונות צמח תיק האשראי בקצב מואץ עד שהגיע לשיא של 3.4 מיליארד שקל בסוף השנה שעברה, בשעה שהריבית שהעניקו ההלוואות של טריא למלווים נאמדה ב-6.4%. אולם, עם זינוק הריבית במשק ל-4.75% ירדה באופן משמעותי האטרקטיביות של הלוואות טריא והפלטפורמה של החברה סבלה מגל של פדיונות הון מהפלטפורמה שלה.
1 צפייה בגלריה
עמוס לוזון
עמוס לוזון
יו"ר טריא, עמוס לוזון
(צילום: עמית שעל)
הפער בין בקשות המשיכה לבין סך ההפקדות בפלטפורמה פגע ביכולתה של החברה למצוא מלווים אליהם יועברו ההלוואות כנגד בקשות המשיכה ועל כן החליטה הפסיקה לשרת את בקשות המשיכה. בנוסף, החברה הפסיקה להעניק אשראי חדש למבקשים. היקף תיק ההלוואות הקיים של טריא עומד על 3.3 מיליארד שקל.
על רקע משבר הנזילות בטריא הוחלף המנכ"ל שחף ארליך באייל אלחיאני (10.6%) ששימש עד אז כיו"ר. במקום אלחיאני מונה עמוס לוזון, שהוא אחד מבעלי השליטה (21%).
ההתמחות של טריא בתחום הביקוש היה הענקת אשראי לקבוצות רכישה. בחודשים האחרונים טריא מחפשת אחרי גוף שירכוש ממנה את תיק המשכנתאות ויזריק לה נזילות. בתוך כך חתמה עם לאומי פרטנרס על מכירת אשראי של עד 8 קבוצות רכישה בהיקף שיכול להגיע למאות מיליוני שקלים, במידה שרשות שוק ההון תאשר זאת. מעבר לכך חברת האשראי ברקת החליפה את אחד מהפרויקטים הגדולים של טריא – פרויקט המגורים אור וברכה – אותו החברה לא הצליחה להמשיך לממן. ביטול הפרויקטים גרע 2 מיליון שקל מהכנסות טריא ברבעון.
הפסקת האשראי פגעה באופן ניכר בהכנסות טריא שהסתכמו ב-3.1 מיליון שקל בלבד ברבעון השני של השנה, לעומת 26 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד התפעולי של טריא הסתכם ב-20.4 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי בהיקף 1.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד הכולל הסתכם ב-20 מיליון שקל ברבעון השני של השנה לעומת הפסד של 42.1 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד ברבעון המקביל הינו חשבונאי בלבד מאחר שהחברה רשמה הוצאות רישום למסחר בהיקף של 42.8 מיליון שקל כחלק מעסקת המיזוג שהכניסה אותה לבורסה. המזומנים שנותרו בקופתה של טריא נאמדים ב-32 מיליון שקל.
טריא נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 150 מיליון שקל. ב-12 החודשים האחרונים ירדה מניית החברה ב-56%.